V kontextu historických měst
České republiky patří Jindřichův Hradec bez pochyby k těm významnějším a
jako takový i více sledovaným z hlediska architektonické podoby. Náměstí
sice z velké části pozbylo starobylý ráz díky dvěma požárům, které město
zasáhly roku 1773 a 1801, svůj genius loci si ale uchovává dál. Památková péče
se v šedesátých letech minulého století postarala o probourání původního
obvodového podloubí alespoň v severní části náměstí, kde se nachází jeden
z nejlépe dochovaných měšťanských domů, tzv. „Langrův dům“, jenž navíc na
své fasádě nese původní bohatou sgrafitovou výzdobu. Přirozená dominanta
náměstí, pozdně barokní sloup Nanebevzetí Panny Marie z druhé poloviny 18.
století, je další historickou památkou, která i přes rozsáhlou devastaci
hradeckého náměstí, pomohla udržet zdání historicity. Zbytek náměstí, především
fasády, jsou pak převážně výsledkem obnov v devatenáctém a na počátku
dvacátého století.
Náměstí Míru v Jindřichově Hradci
je zkrátka živý organismus, jenž v sobě zahrnuje mnoho historických
vrstev. To je ostatně charakter jakékoliv městské historické zástavby a jen
málokde můžeme vidět město, nebo jeho část, ve slohově čisté podobě nedotčené
současností. Toto náměstí žije a vyvíjí se společně se svými obyvateli a to,
jak vypadá, by mělo být výsledkem pozitivní symbiózy minulosti a současnosti.
Prostor náměstí musí dobře sloužit obyvatelům a tito obyvatelé, spolu s jejich
volenými zástupci, by také měli dbát o co nejlepší správu z hlediska
památkové péče i architektonické podoby, jež láká k návštěvě turisty,
kteří jsou a v budoucnu stále více budou jednou z důležitých podmínek
ekonomické stability města.
Jako pozitivní fakt hodnotíme, že se
radnice města Jindřichův Hradec začala zabývat podobou svého hlavního náměstí,
které je přirozeným středobodem nejen historie, ale také kulturního a
společenského vyžití obyvatel města. Za poslední dva roky byl v této věci
učiněn výrazný pokrok, jehož projevem je, že po diskuzích trvajících bezmála
půl druhého desetiletí, se podařilo v rámci kompromisního řešení odstranit
z jedné poloviny náměstí parkovací stání. Na druhou stranu zpochybňujeme
formu zkoušení jednotlivých variant, jakou bylo docíleno tohoto rozhodnutí. Postrádáme
v celém procesu dopravního řešení argumenty, které by mohly nabídnout
analýzy kapacity a širších vztahů v celém území. Řešení náměstí Míru se tedy začíná postupně
fragmentovat a vyvolává další nešťastnou otázku, co s volným prostorem
vzniklým po parkujících automobilech.
Na ní se snaží odpovědět aktuálně
probíhající výběrové řízení. Podle informací radnice, které jsou od středy
vyvěšené na oficiálních stránkách města, bylo osloveno deset projektových
kanceláří jednak přímo z regionu, ale také náhodně z celé republiky,
aby vytvořily projekt na úpravy náměstí týkající se zejména mobiliáře. Celková
hodnota zakázky by neměla přesáhnout dva miliony korun, jak uvádí
Jindřichohradecký deník, což je rozpočet více než nízký. Odborné komisi složené
ze zástupců radnice, Národního památkového ústavu nebo Jihočeské hospodářské
komory, bylo předloženo pět návrhů. Komise se shodla na dvou, které jsou nyní
zveřejněny, aby mezi nimi obyvatelé mohli vybrat ten vítězný. Podle informace,
kterou nám poskytla Hana Novotná, památkářka a členka zmíněné komise, nebylo
při výběru rozhodující jedno jediné kriterium. Každý z členů údajně
vybíral podle svého vlastního zaměření. Oba dva návrhy, které jsou veřejnosti
předloženy k hodnocení, jsou tedy výsledkem většinové shody členů komise. Nechat
rozhodovat o finálním řešení občany ve všeobecné internetové anketě demonstruje
bohužel politický alibismus a nekompetenci rady města.
Město by totiž s občany mělo
hovořit na začátku. Prostřednictvím diskuzí a workshopů pak definovat, co lidé
chtějí, co se na náměstí má odehrávat a k čemu má sloužit. To mají
zprostředkovat také ankety a hlasování. Takový výzkum veřejného mínění následně
zásadním způsobem slouží při formulování zadání soutěže. Finální návrh vybraný
odbornou, a pokud možno nezávislou porotou, pak mohou lidé připomínkovat,
neměli by ale mít tu možnost rozhodovat o vítězi, jelikož se jedná o příliš
odbornou problematiku.
Velmi stručně se zde pokusíme nastínit
charakter obou finálových projektů, jak je vnímáme podle předložených materiálů.
Z hlediska kvality materiálu předloženého k prostudování se zdá být lepší
studie č. 5. Má na první pohled přitažlivější a srozumitelnější
vizualizace a pozitivní je i to, že se její předkladatelé rozhodli napsat
stručný úvod, kde vysvětlili své záměry.
Oproti tomu studie č. 3 působí ledabyle a na základě obrazové přílohy si
laik jen s velkými obtížemi dovede představit, jak by náměstí skutečně
vypadalo. Převedeno do reality studenta vysoké školy, příklad č. 5 by mohl být
hodnocen jako úspěšně předložená seminární práce a na příkladu č. 3 by se dalo
najít mnoho formálních nedostatků. Podle našeho názoru by však kvalita projektu
neměla být hodnocena na základě kvality provedení PDF prezentace, k čemuž
bohužel hodnocení svádí.
Ve skutečnosti dva vybrané finálové
návrhy nedosahují ani zdaleka adekvátní profesní úrovně jak po stránce formální,
tak obsahové. Řešení, ke kterým studie dochází, nemají dostatek argumentů a
působí tak velice nahodile. Místo, aby prostor náměstí zjednodušovaly, a
umožnily tak jeho univerzální využití, vnáší do něj celou řadu peších bariér,
které provoz náměstí naopak komplikují. Estetika použitých prvků mobiliáře ani
v jednom z případů nectí genius loci náměstí. Ať už jsou to kýčovitě
historizující prvky veřejného osvětlení v případě jednom, nebo současně se
tvářící lampy a lavičky pozbývající jakoukoliv eleganci v případě druhém.
Mnohost a výrazová nesourodost navrhovaných mobiliárních prvků neslouží
historické tváří náměstí, a naopak ji přebíjí.
Tristní úroveň předložených návrhů ale
jednoznačně pramení z nekvalitně připraveného zadání, jehož podmínky
dodnes nebyly nikde zveřejněny. Není jasné, podle jakých kritérií město zvalo
jednotlivé projektanty, ani není k nahlédnutí protokol ze zasedání
pracovní skupiny, která rozhodovala. V takovém protokolu by totiž měly
zaznít důvody, proč komise rozhodla tak, jak rozhodla. Těžko tedy polemizovat
s argumenty, které neznáme. Všechny tyto otázky jsou naprosto zásadní a je
chybou města, že takové dokumenty nezveřejnilo.
Konečně není příliš jasné, co chce
město aktuální „soutěží“ vlastně řešit. Pokud má na realizaci současného záměru
pouze dva miliony korun, mělo být zadání opravdu striktně omezeno pouze na
mobiliář. Zatímco odevzdané návrhy působí jako řešení revitalizace náměstí,
jejich obsah tomu vůbec neodpovídá a bohužel neřeší v patřičném detailu
ani zmíněné mobiliární prvky. Dle našeho názoru je jednoznačně nejsprávnějším
řešením zadat celkovou ideovou studii revitalizace náměstí, což by znamenalo
také odmítnout dopravní řešení z roku 2015. Jen komplexní ideové řešení by
přineslo dostatečně kvalitní, koncepčně silnou a do detailu konzistentní
studii, která by mohla sloužit jako podklad pro získávání finančních prostředků
na její realizaci.
Na svém webu město odpovědělo
v uplynulých dnech na dotaz, proč nebyla uspořádána architektonická
soutěž. Cítíme naléhavou potřebu uvést řadu mystifikačních tvrzení na pravou
míru. Česká komora architektů posuzuje regulérnost soutěžních podmínek, tedy
jestli jsou v souladu s jejím Soutěžním řádem. Není ale pravdou, že
by komora nominovala své takzvaně „dobře zaplacené nezávislé zástupce“ a že
stanovuje výši odměn. Je to právě vyhlašovatel – tedy město, kdo určuje výši
cen a kdo jmenuje závislé a nezávislé členy do soutěžní poroty.
V regulérní soutěži je pak nutné zajistit objektivitu nadpoloviční
většinou nezávislých členů.
Město Jindřichův Hradec podle našeho
názoru dospělo do stádia, které je skvělou výchozí pozicí pro řešení tak
komplikované situace. Jediným logickým řešením nyní je poodstoupit od problému,
nahlédnout jej shora a snažit se nyní zajistit co nejvíce informací a
inspirovat se pozitivními příklady, jichž je v celé České republice
bezpočet. Radní, zastupitelé a úředníci města přeci mohou vycestovat mimo
Hradec a navštívit taková místa, jako jsou Vodňany, Kadaň, Brno, Litomyšl,
Telč, Třebíč, Znojmo, Olomouc, Plzeň atd… Všude tam se v posledních letech
radní a zastupitelé potýkali s touž problematikou a na všech místech ji
více či méně úspěšně vyřešili. K dispozici městským úředníkům byl zajisté
i časopis Smart Cities, na jehož stránkách byli úředníci pravidelně informováni
o tom, jak se veřejné zakázky podobného typu úspěšně řeší.
Pozitivních příkladů je hodně,
odborníků, kvalitních architektů a designérů je v České republice také
více než dost. Motivací je jim právě značka České komory architektů, která se
vysloví k regulérnosti zadané soutěže. Pokud chce Jindřichův Hradec
dokázat, že má skutečně zájem o kvalitní architektonické řešení svého hlavního
náměstí, mělo by v tuto chvíli udělat jediné. Smést ze stolu, co
předložilo a vydat se cestou architektonické soutěže.
Martin Vaněk, historik umění a kurátor
výtvarného umění narozený v Jindřichově Hradci
Matěj Šebek, student architektury narozený
v Jindřichově Hradci
Anketa: Úpravy náměstí Míru v J. Hradci
Nejčastěji kladené dotazy ke zveřejněným návrhům úprav náměstí Míru
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Tento text vyšel v Deníku Jindřichohradecka už minulý týden a situace se trochu posunula …město (doufám že ano) pochopilo, že takto to asi postaru nepůjde a přidalo do ankety aspoň další možnost = nelíbí se mi žádná ze dvou naservírovaných variant…coč je pozitvní posun dobrým směrem (k občanům ?)….uvidíme dále
Když si prostudujeme způsob dláždění a celkové řešení tohoto náměstí Míru a jeho historický vývoj (cohdíky, kašny, osvětlení, parkování) dojdeme k závěru , že vlastně v r.1886 to za JUDr.Merta bylo už hotovo na více než 100 let dopředu a není zásadně třeba výrazná změna, jen citlivě ( v duchu známeho výroku arch. P.Janáka…) to upravit.
Ten čtvercový rastr tvořený ze 3 řádků velkých kostek položený přes náměstí přibližně uhlopříčně a daný podle směru tehdy hlavní komunikace Vídeň – Praha umí mnohé vyřešit za nás a určuje prostor více než si uvědomujeme …tzn. nejsou potřeba žádné pitomé ostrůvky, žádné nadbytečné parkování nebo les sloupků , které likvidují variabilitu prostoru…stačí jen doplnit nezbytné mimimum…podobně minimalisticky toto vyřešil např. Hájkův tým na vítězném návrhu na Malostranském náměstí v Praze, kde nepovolilo Město Praha zvýšení počtu parkovacích stání ani na nátlak poslanců PČR ! …pojdme tady v J.Hradci také tímto směrem tzn. méně nebo téměř skoro nic, znamená totiž více…stačí jen přidat kvalitní vodní prvek = kašnu (ta už tam byla , buď jako solitér s tryskající vodou už v 18.století nebo jako trojkašna kolem sv.Trojice , která zase fungoval v 19.století, , pak lepší veřejné osvětlení než ty dva oslňující stožáry z 90.let 20.století (i zde je inspirace v Křižíkově řešení z počátku 20.století – nejlépe retro lampy stylu obloukovek od Fy Pechlát jako vzpomínku na jednu z prvních Křižíkových instalací v Čechách vůbec) ..a navíc nějakou skutečně kvalitní plastiku od špičkového českého (moravkého nebo slezského) umělce, která v J.Hradci pořád chybí…nabízí se např. moderní pojetí osobnosti J.Hradce Adama Michny z Otradovic…a tu umístit v dokonalé protiváze k dominantnímu sloupu sv.Trojice …a je to. K parkování se nabízí přímo několik historických čtverců hned podél průjezdu (jedno pole stačí na 2 kolmá stání včetně širšího pro TP a nemusí se vůbec nesmyslně lajnovat bílou barvou , stčí doplnit dělicí 1 řádek kostek ……k tomu pár stojanů (tjednoduché ocelové profily ) na jízdní kala …a zbytek jen jen mobilní a plně varibilní mobiliář včetně květin a stromků v kořenových nobách pokud možno v materiálovém provedení kámen nebo kov , dřevo na tyto prvky působí tuctově – viz poslední instalace kvěztinových nádob) ..pak vznikne prostor oproštěný od zahlcení velkými auty bankéřů a hospodských a tím i od lesa zbytečných dopravních značek, které kazí celkový dojem prostoru … a vznikne prostor lákají cí k pobytu…pochopitelně doplněný různobarevným kulturním programem nebo jen zurčící vodu v kašně…..takto si to představují normální citlivě uvažující Hradečáci, jen páni úředníci k tomu zatím jaksi nedospěli nebo to nechápou ..vyplácali spoustu peněz za návrhy , které nakonec se staděli lidem ukázat a ty dva , které předhodili lidu , jsou k ničemu.