Hotel Metropol na Národní třídě v Praze

Fotogalerie ke článku (9)

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

Hotel Metropol

situace

situace

půdorysy, řezy

půdorysy, řezy
Celá fotogalerie (9)

Ocenění: Cena SPS — Stavba roku 2007,
nominace ČKA na Cenu EU — Mies van der Rohe 2009

Adresa: Národní třída 1036/33, Praha 1 — Staré Město
Stavebník: Special Tours Praque, spol. s r. o.
Autor původního objektu Sportturist: Jiří Siegel
Autoři hotelu Metropol: Marek Chalupa, Tomáš Havlíček, Štěpán Chalupa, Martin Rusina — Chalupa architekti / d u m architekti
Spolupráce: Jakub Hendrych, Milan Jirovec, Michal Rosický, Ondřej Rys, Lenka Slívová, Tomáš Straka, Mahulena Svobodová, Daniel Tvrdík, Kamila Venclíková
Projektant stavební části: d u m konstrukce, Jakub Kašpar, Jaroslav Šulc, Viktor Holub, Mirka Staňková; M3M, s. r. o., Michal Pokorný, Martin Kovařík
Statika: Němec & Polák spol. s r. o., Ivan Němec, Kamil Duška, Helena Ponomarevová
Vizuální styl: Laboratoř, Petr Babák
Hlavní dodavatel: Průmstav, a. s., Martin Hájek, stavbyvedoucí
Zakázkový nábytek v pokojích: ZNORA nábytek, s. r. o., p. Fiala; Hanák nábytek, a. s., Stanislav Shromáždil
Zakázkový nábytek v přízemí (pulty a stoly): A.M.O.S. design, s. r. o., Petr Fiša
Mobilní nábytek: Konsepti s. r. o., David Řezníček, Robert Franěk
Zastavěná plocha: 253 m2
Obestavěný prostor: 7330 m3
Projekt: 2003—2007
Realizace: 2005—2007
Autor fotografií: Filip Šlapal



Z autorské a technické zprávy

Čtyřhvězdičkový hotel Metropol vznikl přestavbou bývalé administrativní budovy Sportturist na Národní třídě v Praze z let 1967-1971 na stavbu s moderním hotelovým provozem.
Při návrhu jsme vycházeli z kontextu Národní třídy a z představy o soudobém prostředí živého městského centra s paláci s kavárnami, restauracemi a obchody otevřenými do ulice a se vším, co podporuje a zrychluje tep moderního města.
Hotel je kapotován celoprosklenou technologickou fasádou, karoserií. Díky ní může vnitřek domu intenzivně komunikovat s ulicí, interiéry jsou výborně prosvětleny a pokoje mají velkorysé výhledy. V noci se na fasádu propisuje život hotelu měnícím se vnitřním osvětlením. Měkké zakřivení hladkého skleněného pláště navazuje na prvorepublikovou regulaci Národní třídy. Velkoplošná extračirá skla fasády mají nízkou odrazivost. Z vnějšku jsou skla ochráněna potiskem. V plášti se otevírají motorem ovládaná okna pokojů a celou uliční fasádu v přízemí lze vysouvat vzhůru. Fasáda se v závislosti na intenzitě slunečního svitu automaticky zastiňuje textilními motorickými markýzami, při dešti či odchodu hosta z pokoje automaticky uzavírá okna, při otevření okna hostem reguluje topení a chlazení. Při vysoké rychlosti větru se fasáda automaticky zatahuje.
Celé přízemí hotelu je vyčleněno veřejně přístupné městské kavárně a restauraci a prostoru hotelové haly s recepcí. Automatickými velkoplošnými skleněnými výkladci se přízemí zcela otevírá do ulice.
Hotel má osm pater se 64 standardními pokoji, uspořádanými kolem vnitřní schodišťové haly. Pokoje jsou komfortně vybaveny. Ve dvou suterénech se nachází provozní a technické zázemí hotelu. Na střeše je terasa s panoramatickým výhledem.
Stísněnost proluky si vyžádala použití speciálního nosného systému. V příčkách mezi pokoji je skryta malorozponová ocelová konstrukce. Patra jsou nesena mohutnými ocelovými vazníky, uloženými jako most nad volným přízemím do zachovaných betonových štítů původní budovy.


RECENZE:
Kajuta uprostřed metropole
K hotelu Metropol Marka Chalupy
RADEK VÁŇA

Hotelový trh se za posledních deset, patnáct let v tuzemsku výrazně proměnil. Od socialistického standardu RaJ a Sportturistu, v němž se na začátku devadesátých let nacházelo tuzemské pohostinství a hoteliérství, vede velmi dlouhá cesta ke dnešní situaci. V České republice se etablovaly v zásadě všechny mezinárodní řetězce, stejně jako vznikly místní sítě i jednotlivé hotely. Kvalitativní spektrum je saturované od úrovně pěti hvězdiček, přes nejfrekventovanější čtyři až po konceptuální, tématické, design či wellness hotely. Je přirozené, že Praha jako hlavní turistická destinace republiky prošla v oblasti hotelového průmyslu nejrychlejším a nejdynamičtějším vývojem. Nemá smysl unavovat zde čísly a statistikami, každopádně shrnuto: v Praze vzniklo za poslední roky nejvíce hotelů v celé republice, a to jak novostaveb, tak v rekonstruované zástavbě. Především v segmentu čtyř hvězdiček se trh stává natolik nasyceným, že provozovatel musí hledat pro svůj podnik další přidanou hodnotu. Lokalitu, architekturu nebo celkový koncept.

Hotelová architektura více než která jiná musí především sloužit podnikání. Každý architekt, který navrhoval hotelový provoz — ať už pro normativně velmi svázané mezinárodní řetězce nebo i zkušené tuzemské operátory —, potvrdí, že všechna technická a bezpečnostní pravidla, počty lůžek, čtvereční metry a z toho plynoucí provozní požadavky často mohou zcela zadusit jakýkoliv autorský vklad nebo odvážnější architektonický koncept. V interiérech se pak hledá každý metr, pečlivě volí materiály a především se počítá každá koruna.

Princip kajuty
Se všemi těmito omezeními v míře více než vrchovaté se museli Marek Chalupa, Tomáš Havlíček, Štěpán Chalupa a Martin Rusina (tedy Chalupa architekti a d u m architekti) potýkat. Přidáme-li k tomu významuplnou Národní třídu spolu s miniaturní parcelou vklíněnou mezi dva domy, pak jejich hotel Metropol zaslouží velkou pozornost. Autoři deklarují Metropol jako přestavbu bývalé administrativní budovy Sportturist z let 1967-1971. Asi lepší by bylo hovořit o novostavbě, protože použité technické řešení sice na původní budovu navazuje, ale nosná konstrukce je nová. Dostat do objemu hotelu investorem požadovaných 64 pokojů, kuchyňský, kavárenský a další technický provoz bylo velmi náročné zadání. Tým Marka Chalupy to vyřešil asi jediným možným způsobem: kolem centrální schodišťové haly jsou ve dvou směrech (na Národní a do vnitrobloku) umístěny hotelové pokoje. Technické zázemí a malé konferenční centrum pak v suterénech. Stojem hotelu pak projíždí výtah. Toť vše. Prostorový standard pokojů je na hraně (norem i pocitově), proto je třeba si zopakovat pozitiva Metropolu: jsme v absolutním centru Prahy, zde navíc z některých pokojů s výhledem na protější ex-Máj. Ve světlých a velmi minimalisticky zařízených pokojích pracovali architekti v podstatě jen s bílou a doplňkovou červenou. Podařilo se jim tak opticky vytěžit z prostoru maximum. Strohý vnitřní design je kompaktní, ve společných prostorách barevně sjednocený modrou. Na druhý pohled jde o šikovně sestavený typový mobiliář kombinovaný s prvky low-tech (kovové zárubně, trendy plastový nábytek). Metropol je pro městské cestovatele, kteří ocení kavárnu propojenou s ulicí, Starckovy židle v interiéru a rušné centrum města. Nepojedete sem na rodinnou dovolenou, ale podle mne sem zamíří především mladší hosté, pro něž se v posledních letech vžilo označení urban-nomads. Těm nejspíš nebude vadit v interiérech pokojů patrný „princip kajuty“. Zcela minimalizované volně stojící kusy nábytku, stejně jako komunikační prostory i zázemí pro personál. Efektivita nákladů především. To není výtka ani pro architekta, ani pro investora. Naopak kompliment směrem k dobře uchopenému konceptu i odpovídajícímu architektonickému provedení. „Karosovaný“ skelet zmíněný v autorském textu Marka Chalupy jen dokládá celý přístup. Odpovídá mu i technicistní branding a vnitřní navigace od grafického studia Laboratory Petra Babáka. Osobně oceňuji poctivý přístup architekta, který ke stavbě přizval jak původního autora, tak pečlivě promýšlel opravdu složitý historický kontext (nedaleko je hotel Juliš, dům navazuje na prvorepublikovou regulaci Národní třídy, výhled na Eislerův, Masákův & Rajnišův Máj atd.).

Nové hotely
Každé srovnání je nutně zavádějící, ale podívejme se na několik vybraných hotelů realizovaných v posledním roce či dvou. Několik kroků od Metropolu to je rekonstrukce historického domu na hotel Perla od Mimolimitu, v krušnohorských Jánských Lázních nový hotel Omnia od ADR a do třetice Marriott Europort od ADNS. Každý je navržený pro jiný segment a jiné hosty, a přesto na těchto hotelech lze pojmenovat, jak se u nás vlastně proměnila hotelová branže a její architektura za poslední roky. V Krušných horách navrhovali Petr Kolář s Alešem Lapkou na zelené louce a jejich koncept se nejvíc blíží Chalupovu. Moderní, svižný interiér ve funkčně promyšleném domě. Po čtyřech letech se - v souladu s pravidly branže - pragmaticky předpokládá realizace nového interiéru. Totéž proběhne i u Marriottu na letišti, ale u nadnárodního uniformního interiéru obchodní klientela ani nepostřehne, že se zde něco nového odehrálo. Všude se typový nábytek vymění za nový. Hotel Perla s jeho výrazným „neoetno“ konceptem asi také bude potřeba přelaunchovat, ale tam lze předpokládat, že by se u asijského konceptu design hotelu mohlo vydržet.
Předpokládaná nahraditelnost interiérů pak architekty ve všech případech nutně musí vést k většímu promýšlení dispozic, pevnému uchopení funkčních vazeb i kontextu místa. To se Chalupovi a jeho kolegům v Metropolu povedlo.

Pokud jste dnes ráno odlétali po jednání ze Stansteadu a teď si u oběda v hotelu Metropol čtete o Metropolu, pak je to správně. Tenhle hotel je současný v tom nejlepším slova smyslu, nechává proniknout pulsující město doslova do svých útrob a v kajutách svým pasažérům nabízí koktejly Urbanlife. Když jich vypijete hodně, asi vám bude špatně, ale na druhou stranu není v Praze mnoho srovnatelných hotelů, v nichž by se autorský rukopis i souznění s místem podařilo takto úspěšně spojit.

Publikováno ve Stavbě č. 3/2008



Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*