Norbert Schmidt
(ed.), Tvář: Příběh ztracení a touha znovunalézání, Řevnice-Litomyšl 2016
Zpřístupnění
barokního kostela Nalezení sv. Kříže na zámeckém vrchu v Litomyšli,
zrestaurovaného podle projektu brněnského architekta Marka Štěpána, doprovodil
neobvyklý počin, pohybující se na křižovatce umění, dějin umění, architektury,
restaurování a hudby. Do krypty kostela vestavěli Josef Pleskot a Norbert
Schmidt jakousi kapli, do jejíhož pěkně nasvíceného interiéru na několik měsíců
roku 2016 vložili nejstarší známou dřevěnou plastiku na našem území, trůnící Pannu
Marii s Ježíškem na klíně. Podle místa svého nalezení nedaleko Litomyšle se
toto dílo začíná nazývat Madona z Osíka.
Vzácné soše,
vytvořené někdy kolem roku 1200, a to patrně na území severovýchodního
Švýcarska, chybí hlava Panny Marie. V tomto stavu ji poprvé uviděli návštěvníci
expozice Otevři zahradu rajskou v
pražské Národní galerii v roce 2014. Jedinečnost litomyšlského vystavení sochy
spočívala v tom, že Josef Pleskot doplnil tělo madony na místě chybějící hlavy
kovovou rouškou, která podle jeho vlastních slov cudně u plastiky zakryla její
nenapravitelné zranění.1 Nápad dotvořit sochu nějak „realisticky“
aktéři litomyšlského počinu odložili stranou. Tak jako v českobudějovickém
kostele Svaté Rodiny, jehož interiér potetoval zlatými čtverečky,2
zvolil Pleskot pro svou litomyšlskou intervenci zlato, materiál, jehož si váží
pro jeho vzácnost, tlumenou zářivost a zrcadlivost. Rouška, jejíž abstraktní
pojetí má svůj původ v umění modernismu, se tu ocitla v jemném kontrastu s
kolorovaným románským tělem Panny Marie a naopak v souladu s minimalistickým
interiérem Pleskotovy a Schmidtovy „kaple“.
Za intelektuální
doprovod litomyšlského vystavení Madony z Osíka poslouží knížka Tvář: Příběh ztracení a touha znovunalézání, jejíž příspěvky se zabývají
hlubšími problémy znetvoření a doplnění vzácné plastiky. Mohli bychom ji chápat
jako dnešní obdobu jednoho z prvních moderních projevů českých dějin umění,
spisu Láokoón z roku 1873, v němž se
Miroslav Tyrš dotknul stejných témat.3 Texty autorů Tváře, Pavola Černého, Jana Royta,
Norberta Schmidta a Martina Bedřicha, objasňují otázky datování a původu Madony
z Osíka, načrtávají dějiny křesťanských ikonoklasmů, kterým nejspíš padla hlava
sochy za oběť, a vysvětlují, co znamená zobrazování světců pro křesťany, jaký
význam má pro celek díla hlava a její tvář a proč se zdá být právě hlava u
sochy i u člověka tím nejzranitelnějším. Rozhovor Norberta Schmidta s Josefem
Pleskotem konečně přináší odpověď na otázku, proč se aktéři Tváře rozhodli Madonu z Osíka doplnit a
proč to byla abstraktní zlatá rouška, co u tohoto starého sochařského výtvoru
doplnilo jeho tělo.
Úvodní texty
litomyšlského starosty Radomila Kašpara a editora knížky Norberta Schmidta,
především však vzpomenutý rozhovor, vtahují vystavení poškozené plastiky v Litomyšli
do širšího kontextu, jímž se stává zase Litomyšl a všechno, co se v tomto městě
děje. Také tady se totiž střetáváme se starým tělem – městskou památkovou
rezervací –, které je už pětadvacet let doplňované moderními stavbami. Mezi
doplněním Madony z Osíka a doplňováním Litomyšle bychom, pravda, našli mnoho
rozdílů. V tom hlavním – ve vztahu nového ke starému, v pojetí tohoto nového a
také v problému, zda je vůbec doplňování starého novým nutné – však mezi nimi
opravdu funguje silná analogie.
Norbert Schmidt i
Josef Pleskot přitom v knížce vyjadřují víru, že staré se bez nových doplňků
nemůže obejít. Podle Josefa Pleskota se nám „nenabízejí jiné a lepší cesty, jak uchovat staré poklady, než se
pokusit svěřené dědictví stále rozvíjet“.4 Na jiném místě knížky
hledí architekt na toto doplňování starého novým jako na něco nutného, téměř
jako na příkaz: „Máme povinnost přidat k
nám svěřeným hřivnám nové, abych použil biblický příměr, a předat je s nějakou
novou, doplněnou hodnotou zase budoucím generacím.“5 Kdybychom
totiž staré dědictví nerozvíjeli, bylo by to jen muzeum či skanzen, v čem
bychom pak museli žít: „Město je živý
organismus, ve kterém je nutné čas od času provádět změny, aby z něho
nevyprchala energie a zůstalo prostředím, kde lidé rádi žijí i dnes, kam se
nechodí jako do muzea nebo do skanzenu.“6 A právě Litomyšl
slouží Josefu Pleskotovi a Norbertu Schmidtovi za výborný příklad takového sice
starého, ale stále se rozvíjejícího, nemuzeálního města.
Přiznám se, že se
mnou obavy z proměny města v muzeum příliš nehýbají. Nejčastěji je totiž
slýchám od developerů, kteří chtějí ve starém městě za každou cenu postavit
nějaký zbytečný nový hotel nebo zbytečný kancelářský dům. Když to ale říká
Josef Pleskot, kterého všichni známe jako autora mnoha zdařilých vstupů moderní
architektury do prostředí starých měst a o němž sám můžu dosvědčit, že o vztahu
nového ke starému přemýšlí víc než skoro všichni ostatní čeští architekti,7
tak musím uznat, že bychom tuto argumentaci měli vzít vážně, zvlášť když teď za
ní stojí tak silný počin, jakým se stalo litomyšlské vystavení Madony z Osíka s
Pleskotovým moderním doplňkem.
V tuto chvíli si však
myslím, že na otázky, jaké přináší knížka Tvář,
asi budeme dlouho hledat správné odpovědi, a myslím si i to, že pro ně sotvakdy
najdeme definitivní řešení. Pro mě tyto otázky znějí asi takto: Je opravdu
nutné, aby se stará města stále měnila? Neztratíme takovými změnami víc, než
jimi získáme? A existuje dnes ne snad záruka, nýbrž aspoň naděje, že nové
doplňky starého dopadnou tak dobře jako zlatá rouška na tváři Madony z Osíka?
POZNÁMKY
1
Norbert Schmidt (ed.), Tvář: Příběh ztracení a touha znovunalézání,
Řevnice-Litomyšl 2016, s. 29-31.
2
Rostislav Švácha, Druhý plán: Úprava kostela sv. Rodiny v Českých
Budějovicích, Stavba XXII, 2015, č.
1, s. 48-50.
3
Miroslav Tyrš, Láokoón, dílo z
doby římské, Praha 1873. Přetisk: Dr.
Miroslav Tyrš O umění II: Z dějin umění od doby orientální do renesance,
Praha 1934, s. 31-111, zvláště pak s. 35-36. – Neznáme-li původní podobu díla
či aspoň autorův záměr, za takových podmínek Tyrš v tomto spisu s doplňováním
či restaurováním soch nesouhlasí, jako by se tak chtěl pustit do polemiky s
restaurátorským purismem 19. století. Smysl Pleskotova doplnění Madony z Osíka
ovšem spočívá v něčem jiném.
4
Tvář (pozn. 1), s. 10.
5
Tamtéž, s. 23.
6
Tamtéž, s. 22-23.
7
Srov. Rostislav Švácha, Josef Pleskot jako „památkář“, in: Norbert
Schmidt (ed.), Josef Pleskot – Na cestě, Ostrava 2012, s. 20-25.
Publikováno v časopise Stavba č. 4/2017, str. 14–15
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.