Otevřený dopis primátorovi Města Brna, ing. Petru Vokřálovi
Statutární město Brno
Dominikánské nám. 1
601 67 Brno
k rukám: Váženého pana ing. Petra Vokřála, primátora
v Praze dne 24.9.2018
Vážený pane primátore,
Na tiskové
konferenci dne 14. 9. 2018 jste společně s Vaším realizačním teamem
uvedl zcela nový návrh stavby Janáčkova kulturního centra v Brně.
Tento návrh je i
pro laika naprosto odlišný od našeho projektu, jenž byl v roce 2004
odbornou mezinárodní porotou vybrán jako nejlepší ze 76 návrhů v
mezinárodní urbanisticko-architektonické soutěži a byl určen Městkou
radou k další realizaci.
Dovolte,
abychom Vám vysvětlili, proč jako Autoři projektu JKC s tímto řešením a s
Vaším postupem nesouhlasíme a proč se proti postupu Vašeho teamu
hodláme hájit soudní cestou.
Na náš vítězný
soutěžní návrh z roku 2004 jsme navázali intenzivní prací trvající 14
let a to i v dobách, kdy projektu JKC politické špičky nepřály. Včetně
Vás se během této doby v Brně vystřídali čtyři primátoři z různých
politických stran. V podmínkách městské památkové rezervace, na hranici
středověkého jádra města, v kontextu staveb institucí, hotelů i prostých
činžovních domů se nám podařilo po 5 letech (2008-2013) získat územní
rozhodnutí pro celou stavbu JKC a to pro 1. etapu podzemní části a
nádvoří, 2. etapu – nadzemní části i pro vybudování veřejného prostoru –
nového náměstí. V letech 2013-2015 jsme získali stavební povolení na
stavbu 1. etapy, tedy podzemního veřejného parkovacího domu s nádvořím,
zelení a pavilonem ve vnitrobloku a obytného veřejného prostoru v
předprostoru. Tento projekt jsme rozpracovali do detailu v prováděcí
dokumentaci i v realizační dokumentaci. V letech 2015-2018 jsme
vykonávali na stavbě 1. etapy autorský dozor, a to v nelehkých
podmínkách archeologického naleziště a v extrémně obtížných zakládacích
podmínkách při realizaci třípodlažní podzemní stavby s originální
výtvarnou formou železobetonových hřibových stropů. Po celou dobu prací
na projektu probíhala řada obtížných jednání s vlastníky okolních
staveb, s politiky a s úřady. Především díky tomu, že jsme mohli
argumentovat skutečností, že návrh byl vybrán v otevřené a transparentní
architektonické soutěži, což je podmínka regulačního plánu MPR, se
podařilo vždy najít dohodu, stavba má platné územní rozhodnutí a je již z
části postavena.
Nyní jste
představili zcela nový návrh. Váš Projektant měl dle našich licenčních
dohod primárně řešit akustiku a vnitřní dispozici koncertního sálu. Naše
studio i nadále má v roli Autorů stavby proces dohlížet a usměrňovat.
Místo
soustředění se na vnitřní uspořádání sálu Váš Projektant představil s
Vaším souhlasem zcela jiné architektonické i urbanistické řešení, jež v
ničem na náš soutěžní návrh ani další dokumentace nenavazuje, a svévolně
bez jakkoliv soutěže ruší vše, co již bylo vykonáno.
Nový návrh
Projektanta představuje „nafouklá“ stavba o 5 m širší, o 4 m vyšší,
nežli je v platném územním rozhodnutí, nachází se na pozemcích, jež
městu nepatří, necitlivě nabourává můstkem roh Besedního domu, namísto
pěti podlaží v Besední ulici a Veselé ulici je v průčelí šest podlaží a
destruktivně zasahuje do již realizované stavby 1. etapy. Především
nemůžeme souhlasit s tím, že do historického centra města chce
Projektant umístit z poloviny celoprosklenou stavbu, asociující
architekturu 90. let, v protikladu s kontextem místa. Náš návrh vybraný v
architektonické soutěži je tvořen vyváženou kompozicí abstraktní
nadčasové hmoty sálu a nově vytvořeného náměstí. V šachovnicovém pořadí
se střídají plné a prázdné komponenty města: stavby JKC, Pražákova
paláce, Besedního domu, hotelu International jsou prostřídány prázdnými
prostorami nově navrženého náměstí a nádvoří Besedního domu.
Náš návrh je
uzavřený až tajemný, soustředěný, klidný a nerušící své okolí. Vnitřní
funkce koncertního sálu neatakuje pobytový a klidný veřejný prostor.
Naše stavba JKC je navržena symetricky jako soudobý abstrahovaný doplněk
paláců na Husově ulici (stavby Teophila von Hansen – Besední Dům,
Pražákův palác, UMPRUM muzeum). Stavba je stejně důležitá jako náměstí,
náměstí je stejně důležité jako stavba. Boční pětipodlažní fasády
navazují kompozicí štíhlých děrových oken na okolní činžovní domy, aniž
by je atakovaly. Dva hranoly – bílý hranol sálu a menší travertinový
hranol střešní nástavby klidně a vyváženě svými objemy navazují na
okolní paláce a ve své materialitě moderním a nadčasovým způsobem
navazují na brněnskou tradici meziválečné architektury. Vnitřní řešení
koncertního sálu bylo konzultováno se světovými akustiky (Artec, SSD),
kteří potvrdili, že v této velikosti lze realizovat sál špičkových
akustických parametrů. To prokazuje i skutečnost, že do objemu sálu v
našem návrhu se vejde například legendární sál Musikverein Wien s
výrazně vyšší kapacitou. (Není tedy pravda, že je stavbu nezbytné
zvětšovat kvůli akustickým potřebám. Toto také neformálně potvrdili
akustik Projektanta).
Nový návrh
Projektanta je zbytnělý, stavba přebíjí veřejný prostor, architektura je
plná gest a neopodstatněných nápadů. Šest pater foyerů, svítících za
celoprosklenou fasádou do Veselé ulice bude atakovat okna bytů v
činžovních domech ve Veselé ulici, vzdálená 15 metrů. Zbytnělá stavba
vyžaduje výkup dalších pozemků a svou hmotou přesahuje kapacitní
možnosti parcely, jež jsou i v našem štíhlejším řešení již vyčerpány na
maximum.
V tendru na
Projektanta koncertního sálu Váš realizační team takřka tři roky
(2016-2018) „vybíral“ specialistu na projektování koncertních sálů. V
médiích tvrdíte, že jste v mezinárodní soutěži vybírali z více nabídek. S
tímto tvrzením nemůžeme souhlasit. Požadavky Vašeho teamu byly předem
nastaveny tak vysoko, až v tendru zůstala pouze jediná nabídka a to
„překvapivě“ nabídka teamu Konior a spol., do jehož referenční stavby v
Polsku již během tendru Město a filharmonie opakovaně pořádali exkurze
zastupitelů a přípravného teamu. Výběr z jedné nabídky není výběrem.
Především je třeba zdůraznit, že jste nehledali architektonický návrh
ani řešení, ale pouze cenovou nabídku a team, a poskytli jste tedy
jakýsi bianco šek za to, co Vám bude předloženo. Jsou též uváděny
záměrně matoucí informace, že projektant byl vybrán v rámci mezinárodní
soutěže z několika ateliérů a je tím u neinformované veřejnosti vytvářen
mylný dojem, že se jednalo o soutěž architektonickou. Jistě víte, že
šlo pouze o veřejnou zakázku na zpracování projektové dokumentace,
jejímž jediným kritériem byla po splnění kvalifikačních předpokladů
nabídková cena.
Domníváme se,
že veřejnost není dostatečně informována o tom, že tato jediná nabídka
na projektové práce 2. etapy, která měla navázat na naši dokumentaci k
územnímu rozhodnutí, byla „vybrána“ s cenou 129.000.000,- Kč + DPH
namísto předpokládané hodnoty práce 65.000.000,- Kč.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem se Vás dovolujeme ptát:
1. Proč jste
tendr na Projektanta s jedinou, dvojnásobně předraženou nabídkou,
nevypsali znovu s otevřenějšími kritérii? Kdo zaplatí rozdíl 64 mil. Kč
oproti předpokládaného hodnotě veřejné zakázky? Daňoví poplatníci nebo
Váš team? Proč tvrdíte, že jste vybírali z více nabídek, když jste
platnou cenovou nabídku obdrželi jen jednu?
2. Kdo z Vašeho
teamu je zodpovědný za to, že namísto dopracování vnitřních náležitostí
koncertního sálu a jeho akustiky představujete zcela nový
architektonický a urbanistický koncept stavby i náměstí?
3. Kdo je zodpovědný za to, že se nové řešení Projektanta nevejde do parametrů Územního rozhodnutí č.222 ze dne 30.4.2013?
4. Kdo je
zodpovědný za to, že projekt, který měl v tuto chvíli být již
rozpracován v podrobnosti Dokumentace ke stavebnímu povolení, se nachází
ve stadiu studie, mimo pozemky Města , v rozporu s Regulačním plánem
MPR (nesplněná povinnost architektonické soutěže) a v rozporu s platným
územním rozhodnutím ? Proč projektový management zakázky společně s
ředitelkou filharmonie a náměstkem primátora za prostředky Města tři
roky cestoval po Evropě, aby získal inspiraci, místo toho, aby se
soustředil na praktickou realizovatelnost stavby?
5. Kdo je
zodpovědný za to, že namísto povolené kapacity sálu pro 900 míst je
projektován o 40% kapacitnější sál pro 1300 míst a že budova je plná
postradatelného zázemí, jako například čtyři apartmány, sklady hudebních
nástrojů, notový archiv a další místnosti pro hudebníky filharmonie
která má již zázemí v Besedním Domě, i když muselo být zřejmé, že tyto
nové požadavky Filharmonie Brno přinesou nutně zvětšení stavby? Kdo je
zodpovědný za rozšiřování objemu stavby v podzemní části?
6. Kdo zaplatí
navýšení nákladů na rozpínající se stavbu, když již před zahájením
činnosti Projektanta měla 2. etapa JKC stát 1,3 miliardy Kč a dnes
Projektant předkládá studii s o 48% větším celkovým stavebním objemem?
Rozdíl by měl tedy činit přibližně 500-600 mil. Kč – kdo je zaplatí?
Daňoví poplatníci?
7. Kdo dal
svolení Vašemu Projektantovi navrhnout destrukční a dehonestující zásahy
do již realizované stavby 1. etapy, navržené autorsky a výtvarně jako
svébytné dílo? (Naše licenční ujednání umožňuje Projektantovi dotvářet
objekty 2. etapy, nikoliv destruovat a měnit a bourat 1. etapu).
Vážený pane
primátore, ve vší úctě Vás žádáme, abyste se v souladu s našimi
smluvními dohodami o autorských právech zasadil o to, aby realizační
team respektoval naše práva na kontinuitu našeho návrhu, i když jej bude
technicky a akusticky dotvářet jiný Projektant. Projektant ať navrhuje a
nově řeší sál a jeho akustiku a nemění vnější vzhled stavby, její
rozměry a urbanisticko-architektonické řešení a nezasahuje do již
realizované 1. etapy. Zajistěte prosím návrat projektu JKC zpět do
realizovatelných kolejí v souladu s platným územním rozhodnutím, abychom
se všichni dočkali dokončení stavby do konce roku 2020, jak jste
plánovali, a nikoliv dalších dekád průtahů a zmařené práce.
S úctou Autoři stavby JKC :
Jan Hájek, Jakub Havlas, Pavel Joba
(Atelier M1 architekti s.r.o.)
_____________
Janáčkovo
kulturní centrum je velkým brněnským snem o koncertním sále špičkové
úrovně, který by přitáhl díky unikátní akustice nejlepší světové umělce a
symfonické orchestry a tím i posílil pozici české hudební scény v
evropském kontextu. Sál by měl ale zároveň vytvořit podmínky pro
pořádání divadelních, operních nebo filmových festivalů. Vybrané
umístění stavby je hodné její náplně, parcela stojí v samém centru
města, obklopená dalšími významnými budovami jako jsou Moravská galerie,
Hotel International, Městská radnice nebo v neposlední řadě i Besední
dům, jako sídlo Filharmonie Brno, který by měl být s novým koncertním
sálem propojen proskleným můstkem.
Mezinárodní architektonické soutěže se v roce 2004 zúčastnilo 76
soutěžících a soutěžilo se ve 4 kolech. Atelier získal v této silné
konkurenci 1. místo a dále projekt rozpracovává. V průběhu času se
proměnilo zastupitelstvo a finanční možnosti města, ale projekt stále
pokračuje.
Koncept návrhu je jednoduchý bílý hranol, který se svým tvarem i
materialistou hlásí k tradici brněnského funkcionalismu. Budova je
zároveň výrazným solitérem i doplněním stávajícího městského bloku.
Stejný důraz je kladen na náměstí, které by mělo být nedílnou součástí
budovy, jako kontrast plného a prázdného, které se vzájemně doplňují a
komunikují.
Atelier M1 Architekti
Celkový průběh JKC:
2002 – vyhlášena veřejná mezinárodní dvojkolová architektonicko-urbanistická soutěž, přihlásilo se 83 návrhů, hodnoceno 76
2003 – vybrané 3 týmy pověřeny dopracováním soutěžního návrhu (3. kolo soutěže)
2004 – soutěžní porota a Rada Města Brna definitivně rozhodla o vítězství návrhu Atelieru M1 architekti s.r.o.
2005-08 – Atelier M1 pracuje na studiích proveditelnosti
2008-11 – Atelier M1 vypracoval 1. verzi DUR, pro
neuskutečnění pozemkové směny mezi Městem a Hotelem International byla
práce zastavena
2011-13 – Atelier M1 vypracoval další verze DUR, stavby ležící pouze na pozemcích města
2013 – Atelier M1 získal pro projekt JKC územní rozhodnutí č 222
2014 – Atelier M1 vypracoval dokumentaci ke stavebnímu povolení a prováděcí projekt na stavbu 1. etapy
2014 – Atelier M1 získal stavební povolení na stavbu 1. etapy
2015 – byla zahájena stavba 1. etapy, Atelier M1 vykonává autorsky dozor stavby
2016 – město Brno vypisuje tendr na projektanta koncertního sálu (2. etapa)
2018 – stavba 1. etapy je dokončena ve stadiu hotových železobetonových konstrukcí, zprovoznění je odloženo
2018 – město Brno uzavírá smlouvu s projektantem 2. etapy (Konior a spol.)
Zdroj: Ateliér M1 architekti
Aktuální situaci můžete sledovat na stránkách ateliéru ZDE.
Na stránce najdete i informace o soutěži a vítězný projekt.
Související články:
Janáčkovo kulturní centrum 17.9.2018
Doplněno Stavbaweb
2. 10. 2018:
Soud nařídil uvádět ateliér M1 jako autory návrhu sálu v Brně
(ČTK) – Tvůrci původního návrhu koncertního sálu
v Brně z ateliéru M1 architekti dosáhli dílčího úspěchu, soud nařídil
uvádět je jako autory architektonického a urbanistického díla
v dokumentu popisujícím propojení stavebních etap. Krajský soud v Brně
tak vyhověl návrhu na předběžné opatření, který je součástí podané
žaloby na ochranu před zásahem do autorského práva. ČTK to dne 1. 10. 2018 řekl
Pavel Joba z ateliérů M1, vyjádření soudu a města ČTK zjišťuje.
Mluvčí Brna Filip Poňuchálek k dotazu na rozhodnutí soudu pouze
uvedl, že město žalobu obdrželo, vedení se s ní nyní seznamuje a vyjádří
se prý v úterý.
Ateliér M1 kritizuje současnou situaci, kdy na původní návrh
navázal mezinárodní projekční tým kolem Poláka Tomasze Koniora. Stavba
má být podle nového návrhu kromě jiných rozdílů objemnější, než
připouští platné územní rozhodnutí. Žaloba směřuje proti městu Brnu,
městské akciové společnosti Brněnské komunikace, Koniorovu studiu
i spolupracujícímu brněnskému ateliéru Architekti Hrůša a spol.
„Zajistěte prosím návrat projektu
Janáčkova kulturního centra zpět do realizovatelných kolejí v souladu
s platným územním rozhodnutím, abychom se všichni dočkali dokončení
stavby do konce roku 2020, jak jste plánovali, a nikoliv dalších dekád
průtahů a zmařené práce,“ uvedl ateliér M1 v otevřeném dopise primátorovi Petru Vokřálovi (ANO).
„Pro
město je primárním cílem, aby byl nový sál na špičkové technické
úrovni. Až bude hotový celý projekt, budeme s ním intervenovat u všech
dotčených orgánů. Věřím, že jednání s úřady budou v mezích zákona,
korektní a vstřícná,“ uvedl Vokřál už dříve v reakci na námitky k nové podobě projektu.
Podle žaloby se nový tým architektů natolik odchýlil od původního návrhu, že došlo ke změně autorského díla bez souhlasu autorů.
Novou
architektonickou koncepci město slavnostně představilo 14. září.
Koniorův tým navrhl sál s kapacitou 1300 lidí a pódium, které pojme
i nejpočetnější obsazení orchestru se sborem. Charakteristickým rysem
koncepce je dualita. Stavba spojuje dvě struktury v jedné budově. Jedna
je masivní, tvoří ji sál a zázemí orchestru, druhá prosklená a otevřená,
určená pro návštěvníky.
Ministerstvo kultury je připravené sál
mezi Besední a Veselou ulicí spolufinancovat částkou 600 milionů korun.
Celkové náklady mohou dosáhnout až 1,5 miliardy korun. Zatím jsou hotové
podzemní garáže, nejsou ale dosud v provozu.
2. 10. 2018
Brno chce dál jednat se studiem, které podalo žalobu kvůli sálu
(ČTK) – Vedení Brna bude usilovat
o dohodu s ateliérem M1, který v roce 2004 vyhrál architektonickou
soutěž na Janáčkovo kulturní centrum v Brně. Město ale v tendru svěřilo
dopracování projektu mezinárodnímu týmu kolem Poláka Tomasze Koniora,
který letos představil výrazně pozměněnou koncepci prostornějšího sálu
v objemnější budově. Studio M1 proto podalo žalobu na ochranu před
zásahem do autorského práva.
Dosáhlo zatím dílčího úspěchu, Krajský soud v Brně nařídil uvádět
ateliér M1 architekti jako autory architektonického a urbanistického
díla v dokumentu popisujícím propojení stavebních etap.
„Brněnské
komunikace se seznamují s textem předběžného opatření, abychom věděli,
jak na to budeme reagovat po právní stránce, proti rozhodnutí je možné
se odvolat,“ řekl dnes novinářům náměstek primátora Matěj Hollan
(Žít Brno). Náměstek pro investice Richard Mrázek (ANO) nevidí
v doplnění jmen žádný problém.
Podání žaloby ateliérem M1 pokládá Hollan za zvláštní přístup, Mrázka to překvapilo. „Než někoho žalovat, tak je lepší si sednout k jednomu stolu,“ řekl Mrázek.
„Budeme
se s nimi bavit, zda to nechtějí stáhnout, náš zájem je jiný, abychom
dosáhli špičkového sálu světových parametrů s nejlepší akustikou. Ten
vítězný tým, který to vyhrál, dává předpoklad, že to tak bude,“ uvedl
Hollan. Dodal, že ateliér M1 se účastnil také tendru na dopracování
projektové dokumentace, ale neprošel kvalifikačním kolem.
Žaloba
ateliéru M1 směřuje proti městu Brnu, městské akciové společnosti
Brněnské komunikace, Koniorovu studiu i spolupracujícímu brněnskému
ateliéru Architekti Hrůša a spol. Podle žaloby se nový tým projektantů
natolik odchýlil od původního návrhu, že došlo ke změně autorského díla
bez souhlasu autorů.
„Zajistěte
prosím návrat projektu Janáčkova kulturního centra zpět do
realizovatelných kolejí v souladu s platným územním rozhodnutím, abychom
se všichni dočkali dokončení stavby do konce roku 2020, jak jste
plánovali, a nikoliv dalších dekád průtahů a zmařené práce,“ uvedl ateliér M1 v otevřeném dopise primátorovi Petru Vokřálovi (ANO).
Ministerstvo
kultury je připravené sál mezi Besední a Veselou ulicí spolufinancovat
částkou 600 milionů korun. Celkové náklady mohou dosáhnout až 1,5
miliardy korun. Zatím jsou hotové podzemní garáže, nejsou ale dosud
v provozu.
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
Zcela souhlasím s autory – nová verze objektu připomíná velké nákupní centrum. To už v Brně máme – Městské divadlo Brno je tvaroslovím a architekturou ředitelství průmyslového podniku. Matěj Holan je sice občanskoprávní aktivista, ale v architektuře je diletant.
Celou zprávu ČTK najdete v článku dole.