(ČTK) – Jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu
brněnského železničního uzlu, řekl ČTK Jaroslav Hodina z krajského
úřadu v Českých Budějovicích. Nezrušil ho, jak chtěli stěžovatelé,
především spolek Děti Země, pouze jej v některých bodech upravil.
Stěžovatelé se nyní mohou obrátit na soud, právní moci nabude rozhodnutí
úřadu po doručení účastníkům řízení. V Českých Budějovicích se
o brněnském nádraží rozhodovalo více než dva roky. O přesunu do jižních
Čech rozhodlo kvůli podjatosti brněnského magistrátu ministerstvo pro
místní rozvoj.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)
by nyní mohla pokračovat ve stavebním řízení. Záleží však na tom, zda se
Děti Země obrátí na soud, jak dlouho potrvá a jaké bude jeho
rozhodnutí. ČTK reakci spolku zjišťuje.
O posun ve stavebním
řízení usiluje SŽDC jako investor zatím marně přes deset let. Územní
rozhodnutí řeší variantu brněnského uzlu s odsunutým nádražím v místě
dnešního dolního nádraží. Zároveň jde o variantu, která nepočítá
s podzemní železnicí, tedy vedením tratě od Chrlic do podzemní části
stanice. A jedna z tratí směřující do nádraží má vést památkově
chráněným areálem Masné burzy. Tuto variantu také letos prosadilo
navzdory stanovisku města a kraje ministerstvo dopravy.
Územní
řízení začalo v roce 2005 a předchozí dvě územní rozhodnutí byla
zrušena. Odvolání, o němž rozhodl Jihočeský kraj, podali stěžovatelé
v roce 2013. „SŽDC se nyní s rozhodnutím seznamuje. Po vyhodnocení
územního rozhodnutí bude stanoven další postup, který projedná Řídící
výbor železničního uzlu Brno. Schválená studie proveditelnosti a
potvrzené územní rozhodnutí dává prostor dále pokračovat v projektové
přípravě,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Úředníci
Jihočeského kraje vzhledem k tomu, kdy stavební řízení začalo, některé
části v rozhodnutí vypustili a některé doplnili. „Měnily se zákony, čemuž se bylo potřeba přizpůsobit,“ řekl Hodina. Některá stanoviska ministerstva životního prostředí a podmínky pro výstavbu se staly závaznými. „V případě žaloby bude záležitost řešit soud v Brně,“ dodal Hodina.
Rozhodnutí
úřadu přišlo v době, kdy už je po letech debat zřejmé, že nádraží,
které je součástí přestavby uzlu, se přesune o kilometr na jih. Právě
přesun nádraží je důvodem, proč Děti Země více než deset let vystupují
proti územnímu rozhodnutí. Nové nádraží a přestavba uzlu má stát zhruba
50 miliard korun. Kdy se začne stavět a kdy by mělo být hotovo, není
zřejmé. Přestavba je nutná kvůli tomu, že nádraží již nestačí
vzrůstající poptávce po železniční dopravě.
Přesun hlavního nádraží k řece se v Brně řeší přes 90 let
(ČTK) – Přehled informací o plánech na přesun hlavního nádraží v Brně
(jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu
brněnského železničního uzlu):
– Současné brněnské
hlavní nádraží stojí prakticky na stejném místě nedaleko centra již od
zahájení provozu železnice, tedy od roku 1839. Spolu s břeclavským bylo
prvním na území současné ČR. Z původní stavby se ovšem nic nezachovalo,
byla totiž situována kolmo na koleje, které zde končily. Druhá budova,
jež vznikla v první půlce 40. let 19. století, je dnes součástí
jihovýchodního křídla. S rozvojem železniční dopravy se v dalších
dekádách zvětšovalo také nádraží, současnou secesní podobu získalo při
přestavbě v letech 1902 až 1905.
– Nedostatečná kapacita nádraží,
do kterého postupně vyústily další tratě, se začala řešit již v 20.
letech minulého století. V urbanistické soutěži na novou podobu Brna
v roce 1927 se nejvýše umístil návrh, který počítal s vybudováním
nádraží asi 500 metrů jižněji, u severního břehu řeky Svratky. Ve stejné
době se začalo uvažovat o komplexním přebudování poněkud chaoticky
vzniklého brněnského železničního uzlu, byla vypsána i architektonická
soutěž, která počítala s výstavbou nového osobního i nákladního nádraží
jižně od Svratky.
– Další soutěž na podobu Brna z roku 1933
přišla se čtyřmi variantami řešení nádraží, kromě rozšíření původního se
objevily tři možnosti pro novou lokalitu. Mezi nimi již byla varianta,
postavit nové nádraží téměř o kilometr jižněji, tedy v místech
takzvaného dolního nebo též rosického nádraží. To v prvních desetiletích
fungování železnice využívali i cestující na trati do Zastávky u Brna,
od konce 70. let 19. století ale až na výjimky slouží jen nákladní
dopravě.
– S blížící se válkou však vzaly plány na přestavbu
brněnské železniční sítě zasvé. Budovaly se sice nové úseky (zejména
dvoukolejná rychlíková trať vedoucí přes Tišnov do Havlíčkova Brodu),
myšlenky na nové nádraží ale na více než 20 let utichly. Soutěž vypsaná
magistrátem v roce 1966 však opět počítala s tím, že nádraží vznikne na
místě dolního nádraží. Dědictvím těchto plánů je nynější autobusové
nádraží na Zvonařce, jehož první část se otevřela v roce 1978.
–
Po listopadu 1989 se s řešením železničního uzlu v Brně začalo znovu,
přičemž uvažované varianty byly prakticky stejné jako v polovině 30.
let. Tedy buď rekonstrukce současného nádraží a případné rozšíření
v jeho bezprostřední blízkosti, nebo přesun nádraží na jih – ať už do
míst dolního nádraží, nebo mírně severněji a blíže k centru. V obou
případech by nádraží navazovalo na už existující tratě a vzniklo na
nezastavěných parcelách. Nakonec se tedy začalo pracovat s variantou na
místě rosického nádraží.
– Plány na přesun nádraží o kilometr
k řece se staly v Brně v uplynulém čtvrtstoletí jednou z hlavních
politických otázek. Konala se kvůli tomu dokonce dvě místní referenda,
jejichž vypsání iniciovali odpůrci přesunu. Ani k jednomu ale nedorazil
potřebný počet voličů, v roce 2004 byla účast asi 25 procent, v říjnu
2016 zhruba o procento méně. Ani jedno referendum tak nebylo závazné,
ačkoli pro zachování nádraží v centru v obou případech hlasovaly přes
čtyři pětiny účastníků.
– Odpůrci přesunu, kteří prosazují stavbu
pod Petrovem poblíž současného nádraží, poukazují například na to, že
nové nádraží bude mít horší napojení na MHD. Původní nádraží je také
přímo propojeno s historickým centrem. Pro odsunutou variantu hraje
podle studie Správy železniční dopravní cesty mimo jiné její větší
připravenost a možnost stavět zhruba o několik let dříve. Nové nádraží
by také podle zastánců přesunu přispělo k rozvoji dosud přehlížené
oblasti.
– Letos se možnost výstavby nového brněnského nádraží
přiblížila. Nejprve v lednu podpořil odsun hlavního nádraží ke Svratce
Jihomoravský kraj, pro stejnou variantu se v půlce února vyslovilo
zastupitelstvo městské části Brno-střed a poté přesun nádraží podpořili
brněnští zastupitelé. V březnu se pro přesun vyslovil též řídicí výbor
Železničního uzlu Brno ustavený ministrem dopravy. Nyní jihočeský
krajský úřad, který rozhodoval kvůli podjatosti brněnského magistrátu,
potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu brněnského železničního
uzlu,
– Centrální komise ministerstva dopravy v květnu doporučila
vládě, aby jako místo ke stavbě nového nádraží určila dolní nádraží.
Vybrala ale podvariantu bez podzemní železnice, jinou, než preferovalo
Brno a kraj. V červenci vláda vzala na vědomí materiál ministerstva
dopravy o přesunu, materiál ovšem nepočítá se stavbou podzemní dráhy
podobné metru, což vadí brněnské radnici. Odsun nádraží má stát přes 40
miliard, další dvě miliardy budou použity na městskou infrastrukturu.
Doplněno Stavbaweb:
Projekt přestavby železničního uzlu
Související články:
Zastupitelé Brna rozhodli, chtějí nádraží u řeky 28.2.2018
Otevřená výzva odborníků zastupitelům města Brna ohledně přestavby ŽUB 27.2.2018
Průzkum o poloze nádraží v Brně názory politiků nezměnil 21.2.2018
Výzkum pro Brno a výzkum SCVD: Vítězí varianta nádraží v centru 19.2.2018
Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat? 16.2.2018
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.