Slavná skladba Vltava od Bedřicha Smetany by měla
zaznít u Vltavy. To je hlavní poselství architekta a člena Spolku pro výstavbu
nového koncertního sálu v Praze Josefa Pleskota, člena Sdružení pro
architekturu a rozvoj (SAR). Známý propagátor nového hudebního svatostánku a
nejoceňovanější český architekt je přesvědčen, že stavby typu filharmonie mohou
probudit veřejnost z letargie podobně jako návrh Národní knihovny od Jana
Kaplického. „Pokud by se podařil
dohodnout způsob organizace celého prostoru na Vltavské v dohledné době
tak, aby všichni zúčastnění věděli, jak se v něm chovat, jak jej
synergicky přepracovat, dovedu si představit, že by se v roce 2035 mohla
nová filharmonie Smetanovou Vltavou otevřít,“ řekl v listopadovém
rozhovoru.
Nová filharmonie by měla
podle velmi předběžných propočtů Institutu plánování a rozvoje (IPR) stát čtyři
až pět miliard. Co nám za to přinese?
Přínos filharmonické
budovy pro Prahu – a nejen pro Prahu, ale pro celou Českou republiku – je
nedozírný. Měla by v jistém slova smyslu zafungovat jako otevřené dveře pro
všechny možné společenské aktivity, které se na ni nabalí, a zviditelnila by
Česko jako kulturní zemi. Především je ale koncertní hala pro více než dva
tisíce posluchačů v Praze prostě potřeba, protože Rudolfinum nebo Obecní
dům zkrátka nestačí.
Ve světě se nové
filharmonické budovy začaly stavět zhruba před dvaceti až třiceti lety, my jsme
zatím nedokázali reagovat. V Česku má přitom hudba skvělou tradici, a
pokud se máme považovat za vyspělou zemi, měli bychom mít moderní hudební sál
se skvělou akustikou, kde se dají hrát i ty náročnější koncerty – abychom mohli
zvát velké hudební soubory, špičkové dirigenty, sólisty… Také
slavný festival Pražské jaro by měl možnost progresivního rozvoje. Taková budova se nestaví na jedno
desetiletí, ani století. Staví se s mnohem delším horizontem.
Už dříve jste uvedl, že
by filharmonie mohla mít i další efekty…
Samozřejmě. Dává možnost vytvořit dům, který je opravdu veřejný a aktivuje společenské
funkce ve svém okolí, zároveň je ovšem obrovskou
příležitostí vytvořit i u nás jednu z pozoruhodných staveb, které určují vývoj
architektury. Pak může pozitivně ovlivnit i turismus.
Filharmonie na Vltavské by mohla rozšířit přetížené centrum Prahy a odlehčit
mu. Do Prahy by také mohli začít jezdit i jiní turisté než ti, kteří stále
hlouběji a hlouběji prošlapávají Královskou cestu a Karlův most.
Místo na Vltavské je ale velmi složité zadání pro takovou budovou,
nemyslíte?
Potenciál Bubnů-Zátor a potenciál
Vltavské speciálně je z hlediska Prahy naprosto hybatelný, naprosto klíčový.
Místo, kde se Letná přelévá do Dolních Holešovic, místo, kde intervenuje Vltava
přímo do městského prostoru – respektive, kde teď vůbec neintervenuje, protože
je schovaná za všemi těmi bariérami -, se přímo nabízí jako zlatý důl
z pohledu budoucího rozvoje. Musíme tuhle intervenci objevit. Začali
s tím už naši předci za první republiky, když postavili budovu dopravních
podniků, jeden z nejskvostnějších paláců, který měl veřejnou funkci. Ta budova
předznamenávala, že levá strana Vltavy se má tímto způsobem intenzivně využívat
pro významné veřejné budovy. Proto se mi zdá Vltavská pro filharmonii jako naprosto
správné rozhodnutí. A nejen pro ni. Vltavská nabízí prostor pro další veřejné
budovy celoměstského významu, nebo i celostátního významu. Vede tam dokonale
městská hromadná doprava – metro, tramvaje a v návazné vzdálenosti i železnice.
A nejhodnotnější na tom všem je ta řeka, která je na dohled, na dotek.
Územní studie Bubnů
s budovou filharmonie u řeky počítá. Využila studie tento potenciál
naplno?
Tento potenciál hlavně
nesmí být zneužit. Celou dopravu je třeba vyřešit správně. Pro filharmonickou
halu se musí najít to nejlepší, to nejvýsostnější postavení. Já vidím nebezpečí v tom, že zvítězí urbanistický koncept, který
bude příliš kompromisní. Přinese do území zdánlivě větší pořádek, ale neprobudí
právě ten jeho naprosto výjimečný potenciál. Ten tkví v možnosti vytvoření
originálního, dokonale společensky vertikálně i horizontálně fungujícího a
pulzujícího veřejného prostoru, který vytěží vše z kontaktu s Vltavou.
Co
je vlastně na současné Vltavské podle Vás špatně?
Urbanistický kvas
místa započal někdy ve druhé polovině 19. století spolu s výstavbou
železnice a Negrelliho viaduktu a dosud neskončil. Tehdy – jak jinak – zde bylo
založeno tradiční ulicové (blokové) město, na které již jen velmi těžko
v první polovině 20. století dokázaly urbanisticky navazovat slavný Palác
elektrických podniků i řešení předmostí nového Hlávkova mostu. Ve druhé
polovině 20. století zde byla velmi prozřetelně umístěna stanice metra. Její
řešení si vyžádalo radikální bourání a úpravy dopravního systému a také korekce
všech prostorových vztahů v duchu ideálu vertikálně uspořádaného
města. Nebylo však dosaženo toho, aby
vznikl příjemný veřejný prostor. Vznikla obří nedokonalá mimoúrovňová
křižovatka se sítí opravdu nesmyslných a nepříjemných podchodů, do kterých lidé
vstupují jen zřídkakdy. Podchody, které byly vyprojektovány s vizí
bezpečnosti chodců, dostaly punc nebezpečnosti. Vltavská se stala synonymem neúspěchu urbanistického ideálu
modernismu druhé poloviny 20. století, navíc podpořeného ideologickou příchutí
socialistické éry.
Něco
tam ale musí být i dobře, když zde má vzniknout tak významná stavba…
Rozhodně je možné
selektovat! Výborně je založen vztah městské hromadné dopravy, zejména metra a
tramvají. To je velmi cenné! Tramvajové trasy nejsou atakovány automobilovou
dopravou. Nekonfliktního vztahu tramvají a aut bylo dosaženo vzdutím trasy takzvané
severojižní magistrály, které však velmi znehodnotilo předprostor před Palácem
elektrických podniků. To vzbudilo a stále budí velkou nelibost, jde ale o věc
harmonizovatelnou. Skvěle je založena prostorová vazba se železnicí. Se všemi
výhodami těchto odkazů by mělo být s vážností počítáno! Negativa mohou být
eliminována. Zdá se, že započaté dílo je možné úspěšně rozvíjet, nikoliv z
gruntu předělávat!
Současná
koalice tvrdí, že by ještě v tomto volebním období měl být vybrán vítěz
mezinárodní architektonické soutěže a otevření nové filharmonie odhaduje na
roky 2030 až 2035. Je to podle vás ambiciózní plán a co tomu musí předcházet?
Podle mě musí být naprosto jasná organizace celého prostoru. Zásadně
důležité jsou dopravní vazby chodců, cyklistů, tramvají, automobilů, metra i
vlaků. O uspořádání všech urbanistických jevů, které určí podmínky pro soutěž,
by mělo být ještě hodně diskutováno. Pokud by se podařil dohodnout způsob
organizace celého prostoru v dohledné době tak, aby všichni zúčastnění
věděli, jak se v něm chovat, jak jej synergicky přepracovat, dovedu si
představit, že v roce 2035 by se mohla nová filharmonie Smetanovou Vltavou
otevřít.
Pražská koalice nedávno oslavila rok
od začátku své vlády nad Prahou. Do voleb tak zbývají tři roky. Cítíte nějaký
posun?
Já si myslím, že by přece jen měly
zaznívat nějaké slyšitelnější a výraznější politické proklamace, jak se
Prahou dále zabývat. Zdá se mi, že nezaznívají, respektive do mých uší
nedoléhají dost silně. Praha se řeší stále parciálním způsobem, ne globálním,
chybí zatím ten správný vhled z jiné než lokální perspektivy. Čili ano,
koalice je nadějná, ale má svoje limity. Koaliční dohody jsou velmi složité.
Musí se odehrát řada kompromisů, raději bych viděl, kdyby to byly spíše
konsenzy. Ty by nás mohly posouvat.
Za minulé koalice se jednu dobu
rozvoj města téměř zastavil. Vnímáte teď chuť něco dělat, měnit město?
Vidím chuť mnoha
investorů i jednotlivců něco dělat, ale v rámci celé společnosti nikoliv. Mně
se zdá, že rozvoj, stavění, budování, vylepšování prostě není téma ani těch
volebních programů. Před volbami se něco naslibuje ve stylu uděláme nový park,
novou ulici…To je všechno hezké, ale parciální. Postrádám v tom všem dění za
posledních 30 let společného jmenovatele, který by vedl k tomu, aby se po
sametu vybudovala nová republika s hrdostí a s radostností… Chtěl bych
v celé republice zažít podobně skvělou náladu, jakou jsem zažil
v Litomyšli.
Předpokládám, že
narážíte na to, že Litomyšl začíná fungovat jako fenomén a příklad města, které
se dokázalo rozvíjet ke spokojenosti téměř všech a stalo se takovým
architektonickým salónem republiky. Proč
tam to jde a jinde ne?
Ano, Litomyšl musím
neustále dávat za příklad, kdy jeden starosta podporovaný svým zastupitelstvem
navazuje na dalšího starostu bez toho, aby negoval své předchůdce. Je tam
patrná chuť, aby se pokračovalo, navazovalo…byla a je tam společná vůle udělat
město nově a postavit ho znova na nohy. Cítím ale, že Litomyšl je vzácná
výjimka v celé České republice.
Může se to změnit?
Mně se pořád zdá, že je
k tomu potřeba změnit náladu lidí. Mít chuť něco budovat! My ale rádi zavedené
pořádky…
Třeba jsou lidé zklamaní
z toho, co se tu budovalo v minulosti…
No ano, máme zřejmě
pořád málo dobrých příkladů. Společnost ale úplně pasivní není, spíše však
hledá neměnnost těch zavedených pořádků. Chybí kreativita a účastná
aktivita. Pořád úzkostlivě dbáme hlavně
na to, aby se něco nezkazilo. No ale pak se v rámci toho snažení, aby se něco
nezkazilo, dosahuje velmi průměrných výsledků.
Přesto,
když si čtete příběhy jednotlivých filharmonií, které vznikaly
v posledních dekádách… – většinou jsou to dramata s mnoha zvraty o
mnoha díly. Výsledek bývá impozantní, ale to i ve výsledném účtu. Přesto bychom
do toho měli jít?
Zcela jistě, pokud máme tu potřebnou ctižádost spojenou s hrdostí a cílevědomostí!
Vezměte si třeba
chobotnici. O Národní knihovnu Jana Kaplického se zajímal v podstatě celý
národ. Každého zajímalo, jak to vlastně celé dopadne. Čili výjimečná investice,
výjimečný typologický druh stavby vzbuzuje výjimečnost i v zájmu. Takže ano,
možná necítíme radost, zájem, protože se nedělají takové ty iniciační projekty
typu filharmonie… A že na to není dost peněz?
Ale já nevím, jak je to možné! Vždyť přece nejsme žádná chudá země,
která by si už konečně nemohla dovolit postavit nějakou veřejnou stavbu, jež by
obstála v evropském kontextu.
Rozhovor připravilo Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR)
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
Je velice pravdepodobne, ze na rozdil od Vas znam pana architekta Pleskota osobne a po vyhlaseni vysledku te |souteze| jsme o ni spolu hovorili.. Presto si nedovoluji tvrdit,, ze vidim do jeho hlavy.
Kdyby jste si laskave precetl jenom moji posledni vetu, meho predchoziho prispevku, snad Vam dojde, co myslim., Kdyz ne, tak to musim vzdat.
Myslím, že architekt Pleskot návrh Kaplického knihovny a průběh soutěže ani jako příklad k následování pochopitelně nemyslel – jen upozornil na chvályhodný obrovský zájem veřejnosti o tuto nadstandardní akci. Proto s jeho názorem souhlasím. Bez nadšení velké stavby nevzniknou.
Take mam rad praci pana architekta.Pleskota, patrici mezi to nejlepsi v nasi soucasne architekture. Ale povazuji za nestastne jeho porovnavani tohoto zameru s ostudnym podvodem Kaplickeho knihovna, kde vsichni ostatni soutezici (vcetne jeho atelieru) nesmeli umistit tu nejvetsi cast pozadovaneho prostoru pod zem Letenske plane (desitky metru nad hladinou Vltavy) aby pak tato ucelova podminka byla po uzavreni souteze rozhodnutim poroty (ktera svym slozenim pripominala spise Spolek pratel Jana Kaplickeho) zrusena a ejhle (surprise ! surprise !) jediny navrh, ktery nebyl svazan touto, od zacatku zcela ucelovou (byt nesmyslnou) podminkou byl ten naseho Johana !?!
Jiz jen proto, jakekoliv odvolavani se na tento ostudny podvod, v souvisloti s timto zamerem na levem brehu Vltavy povazuji za velmi nestastny.
Nejak se nemuzu zbavit dojmu, ze spis nez praha tak velci architekti potrebujou novou velkou verejnou budovu… Ty argumenty nezni moc presvedcive: |…je prostě potřeba…| nebo |… Rudolfinum zkrátka nestačí|. Kdyz nechceme dustojne financovat ani Narodni galerii, tak nevim cemu pomuze nova filharmonie za 5 miliard. Kvalitu zivota v Praze to asi nejak dramaticky nevylepsi, byty se nezlevni, turisti z centra nezmizi. Argumetace Hamburskou filharmonii (ktera se casto zminuje) je teda uplny slapnuti vedle, vzhledem k tomu kolik stala. Pleskota mam rad, ale posledni dobou se na nej lepi nejak moc podivnych projektu (|radnice| na Palmovce, Central Group na Zizkove,…)