Česká komora architektů (ČKA) ve spolupráci s organizacemi Architekti ve škole, Nadace Proměny, Plzeň 2015 a ARCHIP podpořila vznik memoranda o vzdělávání. Od nového dokumentu si ČKA slibuje především posílení tématu architektury ve vzdělávání. Memorandum je určeno především politické reprezentaci a zástupcům Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva životního prostředí a jimi řízeným organizacím.
1. dubna 2014 v západočeské metropoli ve spolupráci s organizacemi Plzeň 2015, Architekti ve škole, Nadace Proměny a ARCHIP proběhlo debatní setkání z cyklu OTTA (Otevřený think tank architektů). Tématem diskuse byla otázka architektury ve vzdělávání. Akce se zúčastnili jak architekti, tak pedagogové, a nechyběly ani společnosti a sdružení, jež se vzděláváním občanské společnosti v oblasti architektury zabývají.
Cílem akce bylo upozornit na absenci vzdělávání v tématech spojených s architekturou a veřejným prostorem, poskytnout podporu občanským iniciativám, nastínit strategii a podobu spolupráce všech zúčastněných stran. Výstupem ze setkání je memorandum, které vyzývá politickou reprezentaci a zástupce ministerstev ke spolupráci na zařazování témat z oblasti vystavěného prostředí do vzdělávání.
Plzeňské mezioborové setkání navázalo na Memorandum o vzdělávání a architektuře z roku 2009, podepsané představiteli České komory architektů a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT). ČKA zároveň dlouhodobě spolupracuje s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) na vládním dokumentu Politika architektury a stavební kultury, jenž se kromě otázek spojených s urbanismem a územním plánováním věnuje i oblasti vzdělávání. Dokument částečně vychází z Politiky architektury ČKA 2013. Obdobné materiály mají v legislativě evropských států své nezastupitelné místo. Politika architektury a stavební kultury by měla být předložena vládě České republiky ke schválení do konce roku 2014.
Kdy začlenit architekturu do vzdělávání?
Memorandum z Plzně reaguje především na aktuální stav, kdy jsou architektura i příbuzné obory vyučovány pouze v rámci studijních programů jednotlivých vysokých škol. Architektura přitom hraje zcela zásadní roli v utváření vztahu k bezprostřednímu okolí již ve velmi raném věku. To, že s výukou architektury je třeba začít mnohem dříve, potvrdili i odborníci sezvaní na debatu OTTA.
Nadace Proměny se například ve svém programu Zahrada hrou cíleně věnuje dětem předškolního věku, v programu Parky podporuje zapojení základních a středních škol a vzdělávání širší veřejnosti. V rámci projektů, kde mají děti a studenti možnost zapojit se do obnovy školních zahrad či veřejného prostoru městských parků, se ve spolupráci s architekty seznamují s tvorbou města, rozvíjejí svůj vztah k prostředí, ve kterém žijí, a svoji schopnost jej pozitivně ovlivňovat i v dospělosti.
Memorandum dále vysvětluje význam zařazení architektury do vzdělávání a dopady současné nevyhovující situace: „Kvalita životního prostředí má vliv na kvalitu života, u dětí a mladých lidí obzvlášť. Přesto děti nejsou na českých školách v dostatečné míře vedeny k rozvoji základního povědomí o kvalitě prostředí, k rozvoji představivosti, estetického a zejména pak prostorového vnímání, pochopení tvorby urbánního prostředí a utváření vztahu k veřejnému prostoru měst a krajiny jako prostoru pro život. Z důvodu nedostatečné informovanosti, osvěty a vzdělávání v této problematice se pak v dospělosti podílejí na rozhodnutích, která negativně ovlivňují životní prostředí, kvalitu života a společnost (živelné zastavování krajiny, výstavba nekvalitních objektů, zadávání a realizace nekvalitních veřejných staveb, netečnost k veřejnému prostoru měst či společnému životnímu rámci a jeho udržitelnosti).“
Cílem zařazení architektury do vzdělávání by nemělo být jen získávání teoretických znalostí, ale především rozvoj představivosti, estetického a prostorového vnímání, utváření vztahu k veřejnému prostoru měst a krajiny či seznamování se se současnou i minulou architekturou a jejím vlivem na kvalitu života.
Iniciativy pomohou, ale potřebují podporu
Podle účastníků setkání v současné době implementace tématu architektury do vzdělávání probíhá nesystematicky a v nedostatečné míře. Navíc se odehrává pouze formou iniciativ architektů, neziskových organizací a osvícených pedagogů. Iniciativy zabývající se touto problematikou proto nabízejí odbornou podporu při sestavování metodických a výukových materiálů, včetně spolupráce na dalším vzdělávání pedagogů. Ke zvýšení povědomí a informovanosti přispívají rovněž diskusní platformy propojující odborníky s pedagogy (například projekt Architekti ve škole nebo tematický portál Proměny pro školy).
Pro zajištění efektivního fungování a součinnosti všech dotčených institucí a orgánů je třeba poskytnout iniciativám záštitu a podpořit zlepšení aplikace tématu architektury do výuky kontinuálně od předškolního po střední vzdělávání. Iniciativy navrhují zařazení architektury do průřezového tématu Environmentální výchova a dále zvážení výraznějšího uplatnění architektury ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Podpora projektů zapojujících děti a studenty do revitalizace prostředí škol je rovněž nezbytná, stejně tak jako umožnění obousměrné spolupráce mezi pedagogy a architekty. Ta by se měla odehrávat již na bázi samotné přípravy na jejich budoucí povolání. Školy architektury by do svých programů měly zařadit tzv. pedagogické minimum a pedagogické fakulty by měly naopak podpořit další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti architektury a urbanismu.
Zapojené organizace se shodují, že vzájemná spolupráce a systematická podpora při zavádění tématu architektury do vzdělávání napomůže obnovit vztah člověka ke kulturnímu prostředí, rozvíjet péči o kvalitu prostředí, tedy i kvalitu života občanů České republiky.
Tisková zpráva ČKA, 17. července 2014
Další informace k tématu a plné znění memoranda ze setkání OTTA naleznete ZDE.
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,
Nějak tomu nerozumím. V článku se píše o fasádním stínícím prvku, ale fotky a část textu je o vnitřní stěně.…