Jeden z nejsledovanějších projektů loňského roku byla
relokace kanceláří poradenské společnosti Deloitte. Interiéry v budově
Churchill navrhlo renomované pražské studio ATELIER KUNC architects. Intenzivně
pracovalo na tomto výjimečném projektu až do jara letošního roku. Výsledkem je
unikátní nadčasový interiér plný světla, přírodních materiálů a přátelského
prostředí pro zaměstnance, ale i partnery Deloitte. Na střeše je pak z terasy
neopakovatelný výhled na pražské panorama včetně Hradčan. Při projektování
nových kanceláří architekti i realizační tým vycházel z průzkumu mezi
zaměstnanci i zkušeností zahraničních kolegů.
Nový koncept kanceláří akcentuje spolupráci, kreativitu a flexibilitu. Větší důraz
klade i na „wellbeing“ zaměstnanců, v kancelářích je například vlastní
posilovna nebo střešní terasa. Kancelářský prostor je navržen jako obytná krajina,
která stírá rozdíl mezi klasickým pracovním prostředím a pocitem domácí pohody.
Architektonický koncept byl postaven na fenoménu hubů, jednotlivá patra mají
každý svůj střed, svůj vlastní HUB s kavárnou a výhledem. Přízemí je
koncipováno tak, aby se maximálně využil potenciál bohatě proskleného atria s
návazností na venkovní pobytovou a relaxační terasu. Highlightem atria je
Deloitte kavárna, která slouží jak pro klienty, tak pro zaměstnance firmy.
Spolu s klientskou částí na kavárnu navazují i trainingové a konferenční
prostory. Zcela novým prvkem pro Deloitte je coworkingová zóna, která plní
všechny projektové a prezentační potřeby firmy. Coworking byl navržen tak, aby
splňoval prostorovou variabilitu pro interní i externí projekty. Důležitým
interiérovým prvkem je točité designové schodiště, které prostorově propojuje
přízemí atria a vstupní haly s coworkingovým patrem.
Pět pater nad atriem slouží pouze pro zaměstnance Deloitte. Všechna propojuje
otevřené schodiště, které spolu s atriem zlepšuje celkovou komunikaci a
transparentnost napříč celou firmou.
Hlavní komunikačním a sociálním prvkem interiéru je HUB – kavárna s neformálním
sezením. Na každý HUB navazují projektové místnosti včetně provozního zázemí.
Díky centrální poloze HUBu v rámci celého patra je to oblíbené místo k
formálnímu i neformálnímu setkávání. Jednotlivé HUBy zvyšují efektivitu celé
firmy. Protikladem k rušnému HUBu jsou prostorově oddělené semi-openspace
zálivy, určené pro standardní pracovní úkony jednotlivých „core“ týmů. Výjimečnost
posledního patra s benefitem velké terasy slouží pro zaměstnanecké i klientské
eventy.
Specifikem v návrhu kanceláří byl i důraz firmy Deloitte na maximální
hospodárnost a ekologickou stránku projektu. To se projevilo v požadavku na
opětovné využití stávajícího kvalitního pracovního nábytku, což ovlivnilo
celkové uspořádání openspace prostoru. Architektem připravený spaceplan tak
ušetřil významné finanční prostředky.
Hovořme s architekty z Ateliéru Kunc
Na otázky odpovídají Michal Kunc,
Mirka Fiedlerová, Michal Matějíček, Lucie Eisová
Jak vznikla
spolupráce mezi Ateliérem Kunc a Deloitte?
MK: Myslím, že se datuje už do roku 2015, kdy jsme byli
osloveni, abychom se zúčastnili soutěže na výběr architekta.
Mirka Fiedlerová (MF): A vlastně úplně na začátku bylo naším úkolem pomoci
najít správnou budovu. Nejdřív jsme u toho byli sami, potom s britským studiem
MCM. Prověřovalo se několik budov v Praze a volilo se, která by byla pro
Deloitte nejvhodnější. A to včetně varianty, že by Deloitte zůstal v upravených
prostotách v Nile House v Karlíně.
MK: Bylo to zajímavé, protože jsme měli možnost vidět ostatní domy, jak v
hotovém stavu, tak i v přípravě. A díky tomu jsme mohli společně s Deloitte
vychytávat, jaké mají a budou mít v budoucnu potřeby. Každý objekt něco
umožňoval a něco jiného naopak ne. Zadání tak vlastně vyrůstalo ve společné
diskusi nás všech. Když jsme potom došli k Churchill square, tak jsme najednou
viděli, že ten má všech „5P“. Že tam to prostě funguje.
Michal Matějíček (MM): Také bych chtěl dodat, že se samotný program Deloitte
měnil s rozpracovaností projektu a neustálým ověřováním jednotlivých funkcí,
zda mají stále stejnou důležitost, rozsah a správné umístění v samotné budově.
Co jste vlastně pro
Deloitte zpracovávali? Interiéry nebo exteriéry?
MF: Bylo to rozděleno tak, že Penta měla svého architekta budovy, studio
Jakub Cigler Architekti. Nás si najal Deloitte jako architekty interiéru. My
jsme se ale k projektu dostali už ve chvíli, kdy vlastně ještě nebyl ani na
papíře. Což bylo skvělé, protože jsme tam od počátku mohli vnášet body, které
byly pro Deloitte i pro náš interiérový koncept HUBů důležité. A výrazně tak
změnily dům. Potřebovali jsme například rozšířit některé trakty tak, aby
vyhovovaly všem potřebám. Ten dům byl kreslen Deloitte vlastně na míru.
MK: Bylo to naprosto ideální řešení. Když navrhujeme rodinné domy, logicky
pro konkrétního klienta s jeho specifickými potřebami a přáními. To není
samozřejmě vůbec běžné u kanceláří. My se obvykle dostáváme k administrativním
domům, které už jsou prakticky hotové. A navrhujeme do nich kanceláře na
základě plánů, které dělal někdo jiný. Většinou bohužel bez konceptu, nadhledu,
s nepochopením potřeb nájemce – klienta, který v tu chvíli dokonce třeba ještě
není ani znám. Zatímco zde jsme mohli mluvit i do toho, jak ten dům bude uvnitř
fungovat. A to je podle nás jeden z největších bonusů, který pro Deloitte projekt
Churchill má.
MM: Myslíme si, že se povedlo dostat všechny prostory na stejnou
kvalitativní úroveň, a to jen díky tomu, že je Deloitte osvíceným klientem s
vysokými nároky na detaily, materiály i samotné provedení.
Navrhovali jste
interiéry kanceláří pro řadu mezinárodních i lokálních firem. Jaké je poznávací
znamení vašeho rukopisu?
MK: V ateliéru jsme kancelářských interiérů navrhli tisíce metrů
čtverečních. Za léta práce máme vlastní know-how, jak vytvořit kvalitní a také
krásné pracovní prostředí. Chceme, aby byl interiér plný pozitivních emocí,
nejen praktický. Aby se v něm dalo dobře žít. Když přijdete k nám do ateliéru a
zeptáte se mne, co dělá Atelier Kunc Architects, odpovím vám velmi jednoduše: Vytváříme
emoce, pozitivní atmosféru, hrajeme si s prostorem… Navrhujeme interiéry, domy,
kanceláře, hlavně ale navrhujeme prostor. Věnujeme se především tématu bydlení,
interiéru. To nás baví, tam je vášeň, je to základ naší architektury. Interiér
je o bydlení a bydlení, to je pohoda, domov. To je pro nás velká pokora a
poslání, vytvářet lidem domovy.
MM: Snažíme se vždy pochopit všechny aspekty požadavků klienta a samozřejmě
je i naučit jiný způsob práce, užívání kancelářských prostor, než jak tomu byli
doposud zvyklí. Není to tedy jen o krásnu, ale i o funkci, správném členění
prostoru a splnění všech provozních požadavků. A samozřejmě i splnění
korporátního vizuálu firmy.
Klientům říkáte, že
vám jde hlavně o prostor, který má připomínat místo, kde by rádi trávili dobrou
dovolenou. Platí to i pro interiéry kanceláře?
MK: Ano, samozřejmě. Je to pořád stejné téma. Je to hlavní krédo našich
návrhů a realizací, naše filozofie. Bydlení je základ naší práce. Architektura
zevnitř.
Jak s kancelářemi
souvisí téma bydlení a domova?
MK: Vytvoříme-li pracovní prostředí s pocitem pohody a co nejbližší našemu
domovu, našemu přirozenému životu, získáme příjemnou atmosféru. Získáme zájem
lidí, kteří v něm pracují. Výrazně zvýšíme jejich motivaci, kreativitu, zájem a
výkon. Je to vyzkoušené. Jsme tvůrci emocí. To nás baví.
MM: Souhlasím, určitě platí, že samotné prostředí vždy ovlivňuje náladu a
chuť v kanceláři trávit svůj pracovní čas. Je to i o odpočinku a relaxu, změny
pracovního místa, už nelze navrhovat kanceláře, kde všichni sedí jen za svým
stolem v anonymním openspace.
Není to protimluv?
Kancelář, která nemusí vypadat jako kanceláří?
MK: V ateliéru máme dnes už obrovské zkušenosti a denně vidíme, jak se
přístup k navrhování interiérů proměnil. Dramaticky proměnil. Nebudu mluvit o
materiálech, nových technologiích a o metrech čtverečních. Mluvím o lidech,
protože lidé a jejich příběhy mne na architektonické práci zajímají nejvíce. V
našem ateliéru se řadu let zabýváme tím, jak propojit práci v kanceláři s tím,
jak jsou koncipované developerské office projekty. Jak spojit ekonomiku provozu
a celkové investice s efektivitou práce. Jak správně naplnit požadavky na
moderní pracovní prostředí. A jak to celé udělat v zajímavém stylu. Příjemné
místo nejen pro práci, ale i pro život. To je cíl. Užít si život.
Jak tedy podle vás
propojit navrhování kanceláří s každodenním životem?
MK: To, jak lidé žijí, pracují a baví se, se mění. Stále více lidí chce mít
ve svých životech větší smysl, chtějí více spolupracovat a těšit se ze života i
v práci. Především v práci. Budou se měnit pracovní prostředí a služby, aby
odpovídaly zaměstnancům příští generace. Chceme ukázat, proč je důležité k
tomuto procesu přizvat architekta úplně na začátku, před výběrem budovy, místa.
MM: Také se mění požadavky zaměstnanců na firmu, kde chtějí pracovat a dát
zaměstnavateli ze sebe to nejlepší. Pak samozřejmě očekávají kvalitní
prostředí, které je bude hlavně motivovat a těšit.
Lucie Eisová (LE): Zároveň s tím se ale zvyšují i požadavky firem na
efektivitu zaměstnanců. A tu lze vhodným návrhem uspořádání kanceláře výrazně
ovlivnit.
Jak konkrétně jste postupovali
u nových kanceláří Deloitte?
MK: Podle mne úspěch toho, jak dobře navrhnout kancelář má mnoho parametrů,
a jedním z těch nejdůležitějších jsou i samotné testfity (zkušební plány
pracovních míst, na kterých se testují zvolená řešení – pozn. red.). Úspěch ale
není jen v tom, jestli se vejde určitý počet lidí do prostoru. Vytvořte lidem
prostředí co nejbližší jejich domovu, dejte mu atmosféru, zbořte zeď mezi tím,
kde je práce a kde je doma. To je výzva a motivace. Dnes je přece – ve většině
případů, neříkám, že vždy – jedno, odkud pracujete. Částečně z domu, z kavárny,
z tabletu na cestě… Stírá se rozdíl mezi pracovním a domácím prostředím,
mohutně narůstá počet lidí, kteří pracují a budou pracovat v coworkingu,
sdíleném prostoru.
MM: Na začátku navrhování bylo důležité i správné rozložení jednotlivých
funkcí v rámci celé budovy. Musíte vědět, čeho chcete v nových kancelářích
dosáhnout, co se má změnit nebo doplnit. Musí to všechno dohromady fungovat, a
to i včetně těch zmíněných emocí.
LE: Zásadní pro uspořádání celé budovy bylo určitě rozhodnutí ohledně
umístění klientské a coworkingové části. Ty jsou nakonec v prvních dvou
patrech, tedy nejlépe přístupné „z ulice“.
Téma coworkingu, hubů
a sdílených prostor dnes rezonuje celým kancelářským trhem.
MK: Ano, samozřejmě… firmy jako WeWork určují trend a vývoj. Startupy
chtějí vyrůst do velkých firem a velké firmy chtějí vypadat jako startupy.
Všichni chtějí pracovat spolu, v motivujícím prostředí a v pohodě. K tomu
říkám: udělejme si z kanceláře nenásilně druhý domov, stejně kvalitní
prostředí, jaké chceme mít doma… To je přeci přirozená potřeba ne?
LE: Deloitte má celé jedno patro navržené jako coworking. Nikdo v tuto
chvíli neví přesně, co bude část firmy dělat za rok, jaké projekty a nové týmy
vzniknou. Je to vize. Tyto prostory jsou tu pro všechny nové potřeby Deloitte,
pro nejrůznější projekty, ať už krátkodobé, interní nebo externí s klientem.
Prostor pro dlouhodobé kampaně, kde je nutné zajištění maximální variability a
vlastního zázemí, soukromí nebo bezpečnosti. Důležitá je návaznost na hlavní
„Deloitte Café“ v atriu v přízemí.
MF: Deloitte Café s možností pobytu na terase doplňuje klientskou a
training zónu v přízemí – vše tvoří provázaný funkční celek. Je to jeden z
velkých benefitů nových kanceláří. Kavárna ve vstupním atriu, kam si může dojít
na chvíli kdokoli ze zaměstnanců na chvíli oddechnout, nebo se naopak potkat s
kýmkoli „zvenku“, aniž by ho musel brát „dovnitř“ do kanceláře.
MK: Kavárna Deloitte je takové malé umělecké dílko, chtěli jsme vytvořit
náš vlastní kousek umění.
Až na různé
specifické profese, jako jsou účetní nebo auditoři, je dnes jasný trend a to
jsou open office.
MK: Ano, u mne jednoznačně převažuje chuť pracovat s openspace. Oproti
uzavřeným buňkám kanceláří navrhujeme krajinu: landscape. Koncept openspace
slouží jako základ, je to jen startovní „plato“ pro mnoho různých prostředí.
Pomocí nich jsme takto řešili kanceláře i pro jiné velké nadnárodní společnosti
v Praze. Vytváříme Living Landscape Office. Je to koncept bytí, práce,
prožívání života. Práce je dnes hodně virtuální, mohu pracovat z mnoha míst
podle potřeby. A to mne na tom baví.
Landscape Office musí umět kopírovat normální život a jeho projevy.
LE: Navrhujeme tak, že společně debatujeme, popisujeme typická pracovní
prostředí v kanceláři, a jak předpokládáme, že se budou vyvíjet. Pracovní
místa, krátká setkání, porady, místo na kávu. Hledáme typické každodenní
pracovní scény: malý meeting s obrazovkou, krátký neformální meeting, místo pro
povídání, sdělování okamžitých nápadů a myšlenek. Typické místo pro rutinní
práci, odpovídání na maily. Místo pro soustředění, zastavení se, rozmýšlení.
Místo pro projektový tým. Jeden časově omezený projekt, k němu vytvořená
skupina lidí.
MM: Snažíme se openspace více členit, odstraňovat pocit „nekonečné“ řady
pracovních stolů. Dnes je to především o vytváření menších „zálivů“ pro menší
týmy, které mají kolem sebe doplňkové funkce. Umožnit lidem měnit během dne
pracovní místo podle potřeby konkrétní práce, najít si jiný typ sezení, nebo se
i naopak zcela zavřít a mít možnost se maximálně soustředit.
Fungoval tedy v tomto
návrhu koncept Landscape Office?
MK: Naše koncepce Landscape Office nejčastěji funguje pro společnosti,
které si pronajímají jednotlivá patra bez propojení, kde se pak navrhuje a
vytváří naše obytná krajina. Pokud ale lze pracovat i s vertikálním propojením,
vlastně s prostorem ve 3D, pak přistupujeme ke koncepci trochu jinak, vzniká
jakási nadstavba Landscape Office. Hlavním prvkem je prostorová komunikace
napříč celou firmou, spojení a prolínání všech oddělení. Představte si strom.
Kmen stromu s větvemi, prorůstající organicky celou budovou. To je Deloitte.
MM: Koncept Landscape Office tady funguje v rámci pater, a jak již bylo
řečeno, každé patro bylo navrženo s ohledem na příslušná oddělení, která se
svými nároky od sebe odlišují. Díky tomu nejsou všechna patra zcela provozně
identická, ale jsou navzájem propojena, a to je velmi důležité. Nejsou to
oddělená patra, ale funkční celek.
Jak jste dosáhli zmiňovaného efektu, tedy
propojení celé firmy napříč budovou?
LE: Od počátku byla budova koncipována jako objem kolem vnitřního atria.
Atrium není jako v jiných případech společné pro více firem, má o něco menší
měřítko. Díky tomu se zvýšila transparentnost, která je pro fungování každé
firmy důležitá. Navíc se povedlo otevřít hlavní schodiště, které se tak stalo
hlavním komunikačním prvkem. To celému propojení výrazně pomohlo.
MK: Díky tomu se jádrem každého patra stává hub – multispace – vytvářející
svoji vlastní kulturu, který je navázaný na ústřední schodiště s výtahy a
napojený tak na všechny ostatní huby. Hub je centrum s kavárnou, barem a nízkým
sezením. Tady se konají spontánní schůzky, je tady podpůrné zázemí ve formě
tiskového a kopírovacího zázemí, lockery a šatny. Toto místo je o setkávání,
společné kávě, neformálním jednání. A také to je hlavně podpora sdílení: najdu
si vždycky místo, jaké potřebuji pro svoji práci napříč všemi patry.
MM: Klasické pracovní místo hledám, až když skutečně potřebuji soustředění
a klid na dotažení svého projektu, úkolu. Nebo když potřebuji být u svého
„mateřského“ týmu. Tyto „core týmy“ jsou vždy umístěny mimo hub a tvoří
zálivové open space, kde je požadovaný klid včetně zázemí. Tímto se segregují
po funkční stránce typy práce hlučné (typ kavárna) versus tiché (klasické
pracoviště). Core tým má vlastní základnu, kolem které se „točí“ a nabaluje
příslušné oddělení.
Kdybyste měli závěrem
shrnout do několika vět tento komplexní a rozsáhlý projekt…
MK: Měli jsme tři cíle… Zaprvé: Vybrat správnou budovu a mít možnost
maximálně ovlivnit její vnitřní fungování pro potřeby Deloitte. Za druhé: S
klientem a jeho poradci implementovat nový způsob filozofie práce. A zatřetí:
Emoce. Přinést viditelnou pohodu, atmosféru prostředí pro práci. Vše se
zaměřením na lidi a na život. O emocích a náladách to nakonec celé je. Musí se
nám někde líbit, musíme tam být spokojení. Dosavadní zpětná vazba je, že se to
neskutečně podařilo.
Tisková zpráva
Foto: Peter Fabo
Autoři: Atelier Kunc Architects – Michal Kunc, Michal
Matějíček, Lucie Eisová, Mirka Fiedlerová
Realizační tým: Deloitte – Jan Stehlík, Barbora Maštalířová, Zuzana Kecová
Spolupráce: MCM architects, Londýn
Architekt a projektant budovy: Jakub Cigler Architekti
Developer: Penta Real Estate
Plocha: 12 500 m2
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
Dobrý den. Za mě chalupa vypadá úplně jinak, hlavně interiér. Chalupu jsme měli, kachlové kamna s dvěma troubama, chalupářský nábytek,…
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…
Jistěže ne, myslím si že takovýto dárek potěší víc než cokoli jiné. V dnešní době ti pořádně nikdo nic jen…
Dobrý den, děkujeme za váš zájem, jednotlivá čísla je možné objednat zde, cena je včetně doručení do schránky. https://send.cz/kosik/polozka/9419674