Karlovy Vary použijí historické krytí peronu z nádraží na zastávky MHD

(ČTK) – Karlovy Vary použijí historické zakrytí nad částí peronu Horního nádraží jako přístřeší nad zastávkami autobusů MHD před nádražní budovou. Ke stěhování litinové konstrukce ze 70. let 19. století dojde při obnově nádraží, která by mohla začít už příští rok. Starou budovu nahradí nová a původní zakrytí nad nástupištěm se do projektu nehodí. Jeho umístění nad autobusovými zastávkami učiní prostor před nádražím atraktivním, informoval ČTK primátorův náměstek Jiří Klsák (KOA).

Karlovarské horní nádraží, foto: Jan Šedivý (zdroj: http://www.zelpage.cz/zpravy/7886)
Konstrukce je podle Klsáka v relativně dobrém stavu, takže její rozebrání a opětovné sestavení před nádražím je reálné. Některé z prvků, které nebudou v pořádku, budou opraveny či nahrazeny. Téměř stejnou podobu, jakou má nádražní zastřešení, dostala kdysi karlovarská Sadová kolonáda. Obě konstrukce vznikly ve slévárnách v Blansku, uvedl náměstek. "Část fragmentů zastřešení bude pro železniční muzeum. Konstrukce nad zastávkami bude vhodným předělem mezi novou nádražní budovou a pohledem na město," podotkl Klsák.

Kromě přemístění zakrytí peronu bude město investoval desítky milionů korun do dalších úprav prostoru před Horním nádražím. Změní se tam dopravní řešení a bude upravena zeleň. Nejnákladnější ale bude stavba nové lávky pro pěší od nádraží přes kolejiště na sídliště Růžový vrch. Půjde o speciální konstrukci, z původního projektu zmizely nosné pilíře mezi kolejemi. "Lávka bude visutá, zavěšená mezi dvěma nosníky na začátku a konci," dodal primátorův náměstek Jaroslav Růžička (nez.).

České dráhy už obdržely stavební povolení na rekonstrukci Horního nádraží. Teď vrcholí příprava tendru na firmu, která opravu zchátralého terminálu provede. Vyhlášen by měl být v říjnu a v listopadu bude dodavatel patrně znám, oznámila mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Původně ČD počítaly s tím, že novou odbavovací budovu dokončí už letos. Nepodařilo se to kvůli úpravám v dokumentaci a odborným průzkumům před stavebním řízením.

Nádraží měla původně opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav karlovarského nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky už není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Projektu se pak ujaly ČD. Navržená dvoupodlažní budova tvarem připomíná ledvinu a zahrnuje i prosklenou dvoranu (Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta. – doplněno Stavbaweb). V horním patře se vstupem na nástupiště bude například ČD centrum. Budova nabídne také prostory pro komerční služby.

Návrh nového nádraží v Karlových Varech Návrh nového nádraží v Karlových Varech

vizualizace: Petr Franta
foto: http://www.zelpage.cz/zpravy/7886

Související články:


Doplněno Stavbaweb:
Informace o projektu nového nádraží naleznete na stránkách autora zde.
Informace a fotografie o historii Horního nádraží v Karlových Varech naleznete
zde.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*