(ČTK) – Nejstarší dochovaný pražský most založený Karlem IV. je už šest a půl století živou tepnou spojující přes Vltavu Staré Město pražské s Malou Stranou. Gotický skvost přestál za tu dobu i nemálo bojů a válek, mnohokrát byl poškozen a pobořen povodněmi. Po jedné z nich byl 19. listopadu 1890 znovu otevřen pro veřejnost. Právem se stal vedle Pražského hradu nejvýznamnějším symbolem Prahy a celé země.
Nový kamenný most v Praze kázal vystavět Karel IV. náhradou za románský most Juditin (postavený v letech 1159 až 1172), který pobořila povodeň v roce 1342. Již před tím tu na strategickém přechodu přes řeku stával most dřevěný.
Stavba, kterou Karel IV. svěřil svému dvornímu staviteli Petru Parléřovi, je vynikající ukázkou gotické mostní techniky. Byl situován asi o šest metrů výše proti proudu řeky a zvýšen o čtyři metry oproti Juditinu mostu.
Spočívá na 16 mostních obloucích. V půdorysu má mírně protáhlý, esovitý, zakřivený tvar. Je vyklenutý ve směru proti proudu Vltavy. Vozovka byla v ose mostu vyvýšena a dešťová voda odtud odtékala nad vrcholky mostních oblouků kamennými žlaby.
O jedinečnou podobu Karlova mostu se kamennou alejí soch světců zasloužilo zejména baroko. V průběhu 16. až 19. století ozdobilo jeho mostní pilíře 31 soch a sousoší.
Doplněno Stavbaweb:
Karlův most si můžete most prohlédnout na stránkách Praha virtuální
Stránky věnované opravě Karlova mostu
Podrobné informace nejen o historii mostu naleznete na stránkách Encyklopedie mostů
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.