Výstava v GVUO:
ZISKY 2018 GVUO: Kateřina Šedá BEDŘICHOVICKÝ POLEDNÍK
15. 11. 2019 – 26. 1. 2020
(vernisáž 14. 11. 2019)
Kurátor: Yvona Ferencová
Grafičtí designéři:
Robert V. Novák, Zuzana Burgrová, Kristína Drinková
Dům umění, Jurečkova 9, Ostrava
ZVUKOVÁ INSTALACE KATEŘINY ŠEDÉ V GALERII VÝTVARNÉHO
UMĚNÍ V OSTRAVĚ
Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii
výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze
sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický
poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem
Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně
zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali
v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic.
Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy,
jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v
Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude
zahájena v úterý 5. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění
do 26. ledna 2020.
Výstavní
projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO,
v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto
případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.
V
loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu
přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což
galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé
republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím
sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých
fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s
naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou
péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.
Experimenty Kateřiny
Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými
skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke
krajině i korporacím. Autorčiny metody od
začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na
pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.
Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale
i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů
komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je
jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci
otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost
změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky
v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem
jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit
přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce
rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou
vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání
akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího
procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace
autorčina záměru, říká
Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.
Výstava v GVUO
Během
pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí
občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali
stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného
dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při
své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové
návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou
podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky
z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu,
ikony Londýna.
Výtvarnice
Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených
telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu
a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt
s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo
poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky
slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace
všech 5 akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím.
První monografie Povolání:
Šedá, 2019
V rámci
výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání:
Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných
projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina
Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude
možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.
Doprovodné programy a praktické informace
Výstavu doprovázejí
edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky
s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna
v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod
zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa
Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala
Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí
Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle
od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun
zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.
Kateřina
Šedá (1977) je
výtvarnice a autorka sociálně zaměřených projektů. Vystudovala Akademii výtvarných
umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Žije a pracuje v České republice,
mnoho svých projektů však realizuje ve spolupráci s výtvarnými institucemi po
celém světě (Spojené státy americké, Velká Británie, Německo, Švédsko, Itálie a
další). V roce 2018 to byl například projekt UNES-CO, jímž reprezentovala
Českou republiku na mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Za
svou práci získala řadu ocenění, například Architekt roku
2017, Magnesia Litera za publicistiku (Brnox, 2017), Nejkrásnější české knihy
roku (Everything is perfect, 2014; Líšeňský profil, 2011), Cena Jindřicha
Chalupeckého (Je to jedno, 2005) a další.
Projekty Kateřiny Šedé
spojené s výstavou v GVUO:
Od
nevidím do nevidím (2011)
Dejte
mi svátek! (2012)
Třetí
září – soutěž v chytání lelků (2013)
Přílet
pečených holubů (2014)
Bedřichovice
nad Temží (2015)
+
výstava v GVUO: Bedřichovický poledník (2019) + monografie Kateřiny Šedé
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Vernisáž výstavy ZISKY 2018 GVUO: KATEŘINA ŠEDÁ Bedřichovický poledník se z technických důvodů ze strany subdodavatele mobiliáře výstavy přesouvá na čtvrtek 14. listopadu v 17 hodin.
Kdo ma na starost stavební dozor na stavbě sv.Barbora v Peci pod Sněžkou
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…