Výstava v GVUO:
ZISKY 2018 GVUO: Kateřina Šedá BEDŘICHOVICKÝ POLEDNÍK
15. 11. 2019 – 26. 1. 2020
(vernisáž 14. 11. 2019)
Kurátor: Yvona Ferencová
Grafičtí designéři:
Robert V. Novák, Zuzana Burgrová, Kristína Drinková
Dům umění, Jurečkova 9, Ostrava
ZVUKOVÁ INSTALACE KATEŘINY ŠEDÉ V GALERII VÝTVARNÉHO
UMĚNÍ V OSTRAVĚ
Už jste někdy zkoušeli volat z telefonní budky v Galerii
výtvarného umění v Ostravě (GVUO)? Zajímá vás, co, nebo kdo se ozve ze
sluchátka? Červené telefonní budky jsou součástí nové výstavy Kateřiny Šedé Bedřichovický
poledník, kterou autorka uzavírá dlouholetý projekt v obci Bedřichovice s názvem
Od nevidím do nevidím (2011–2015). Do pětiletého projektu byli pravidelně
zapojováni obyvatelé Bedřichovic, kteří například v roce 2011 performovali
v Londýně. Londýn se následně v roce 2015 přenesl do Bedřichovic.
Kateřina Šedá totiž nechala postavit na bedřichovickém náměstí jeho ikonické motivy,
jako je červený autobus a červené telefonní budky. Interaktivní výstava v
Ostravě, která zahrnuje všech 5 projektů spojených s Bedřichovicemi, bude
zahájena v úterý 5. listopadu v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění
do 26. ledna 2020.
Výstavní
projekt Kateřiny Šedé je součástí nového cyklu výstav ZISKY 2018 GVUO,
v rámci něhož galerie prezentuje nákupy do svých sbírek, v tomto
případě se jedná o sadu 5 autorčiných her.
V
loňském roce jsme na nákup uměleckých děl do sbírek GVUO z krajského rozpočtu
přispěli téměř jeden a půl milionu korun, letos to byl další milion, což
galerii umožňuje nákup nejlepších nabízených uměleckých děl v rámci celé
republiky. Rozšiřování galerijních sbírek a zaplňování bílých míst v jejím
sbírkovém fondu je pro Moravskoslezský kraj nesmírně důležité. GVUO ve svých
fondech zachycuje také umění 20. i 21. století, včetně tvorby umělců spjatých s
naším regionem, uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou
péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.
Experimenty Kateřiny
Šedé s mezilidskými vztahy otevírají komunikační cesty mezi izolovanými
skupinami a zároveň bourají stereotypy ve vztazích mezi sousedy, ve vztazích ke
krajině i korporacím. Autorčiny metody od
začátku čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na
pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie i etnografie.
Kateřina Šedá již dávno svou tvorbou překročila hranice nejen českého, ale
i evropského umění. Svými projekty výrazně zasahuje do zaběhnutých modů
komunit. Přestože se jedná o akce s omezeným trváním, ve výsledku je
jejich dopad dlouhodobý, avšak exaktně neměřitelný. Stmeluje, hledá střed, věci
otevírá nahlížením z jiných úhlů pohledu. Své přesvědčení v možnost
změny z pozice aktivistky dokazuje a zhmotňuje svými realizacemi. Překážky
v mezilidských vztazích stavěné lhostejností, sebestředností a nezájmem
jednoho o druhého překonává se zdánlivou lehkostí. Málo komu se podaří vstoupit
přímo do epicentra vznikajícího díla. Práce Kateřiny Šedé nelze lehce
rozklíčovat. Jedná se o velmi propracovanou, z mnoha fazet sestavenou
vnitřní stavbu kompozice, kdy průnik a rozkrytí detailu jsou v čase trvání
akce téměř nemožné, Jedním ze způsobů jak nahlédnout přímo do jejího tvůrčího
procesu jsou kresby, které zachycují nejjemnější detaily pohybu a krystalizace
autorčina záměru, říká
Yvona Ferencová, kurátorka GVUO.
Výstava v GVUO
Během
pěti let byli v rámci projektu Od nevidím do nevidím nejprve Bedřichovičtí
občané přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (2011), kde se chovali
stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného
dne 3. 9. (2012–2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při
své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové
návsi (2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou
podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky
z okolí TATE Modern, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu,
ikony Londýna.
Výtvarnice
Kateřina Šedá a GVUO proto nechaly vyrobit dvanáct funkčních replik červených
telefonních budek, známých z Londýna. Telefonní budky jsou napojeny na ústřednu
a je možno mezi nimi vzájemně telefonovat a navazovat tak kontakt
s člověkem v jiné budce. Zda budete telefonovat, číst, nebo
poslouchat autentické výpovědi účastníků akce, záleží na vás, protože budky
slouží nejen k telefonování, jejich součástí jsou také deníky a fotodokumentace
všech 5 akcí, které se konaly v rámci projektu Od nevidím do nevidím.
První monografie Povolání:
Šedá, 2019
V rámci
výstavy bude v listopadu vydána první monografie Kateřiny Šedé s názvem Povolání:
Šedá, která má více než 700 stran a originální formou představuje většinu autorčiných
projektů. Monografii vydává Galerie výtvarného umění v Ostravě a Kateřina
Šedá, autorkou grafického řešení publikace je Kristína Drinková. Publikaci bude
možno zakoupit v Domě umění, GVUO, nebo na e-shopu GVUO.
Doprovodné programy a praktické informace
Výstavu doprovázejí
edukační programy pro školy, tvůrčí dílny pro veřejnost i komentované prohlídky
s kurátorkou a autorkou, které se uskuteční 21. listopadu a 15. ledna
v 16.30 hodin. V Domě umění jsou k vidění také výstavy OTTO GUTFREUND Bod
zlomu, Rudolf Sikora KONEC SVĚTA? Ekologický komiks a Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, která prezentuje Filipa
Andrejeviče Maljavina a jeho dílo Ohrožení Európy. Jejím kurátorem se stala
Jana Maříková-Kubková, vedoucí Oddělení archeologie středověku a vedoucí
Výzkumu Pražského hradu Archeologického ústavu AV ČR. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle
od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy činí 100 korun plné a 50 korun
zlevněné. Pro seniory a v neděli je vstup volný.
Kateřina
Šedá (1977) je
výtvarnice a autorka sociálně zaměřených projektů. Vystudovala Akademii výtvarných
umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Žije a pracuje v České republice,
mnoho svých projektů však realizuje ve spolupráci s výtvarnými institucemi po
celém světě (Spojené státy americké, Velká Británie, Německo, Švédsko, Itálie a
další). V roce 2018 to byl například projekt UNES-CO, jímž reprezentovala
Českou republiku na mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Za
svou práci získala řadu ocenění, například Architekt roku
2017, Magnesia Litera za publicistiku (Brnox, 2017), Nejkrásnější české knihy
roku (Everything is perfect, 2014; Líšeňský profil, 2011), Cena Jindřicha
Chalupeckého (Je to jedno, 2005) a další.
Projekty Kateřiny Šedé
spojené s výstavou v GVUO:
Od
nevidím do nevidím (2011)
Dejte
mi svátek! (2012)
Třetí
září – soutěž v chytání lelků (2013)
Přílet
pečených holubů (2014)
Bedřichovice
nad Temží (2015)
+
výstava v GVUO: Bedřichovický poledník (2019) + monografie Kateřiny Šedé
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Vernisáž výstavy ZISKY 2018 GVUO: KATEŘINA ŠEDÁ Bedřichovický poledník se z technických důvodů ze strany subdodavatele mobiliáře výstavy přesouvá na čtvrtek 14. listopadu v 17 hodin.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.