Křehký Mikulov – První festival art designu ve střední Evropě

V prostorách jihomoravského zámku Mikulov se v termínu 24. až 26. června uskuteční první festival art designu ve střední Evropě – Křehký Mikulov. Projekt galerie Křehký ve spolupráci s Regionálním muzeem v Mikulově představuje první organizované setkání českých i zahraničních galeristů, sběratelů, obchodníků se současným uměleckým designem i designových nadšenců. Přímo v komnatách honosného barokního sídla rodu Dietrichsteinů, na standardní prohlídkové trase i mimo ni, nabídne festival sérii výstav současného českého designu i premiérové prezentace nových produktů českých a světových tvůrců.

 

Festival Křehký Mikulov má oproti standardní galerijní prezentaci současného art designu nabídnout i přidanou hodnotu netradičního, nicméně velmi příjemného prostředí se vším, co poskytuje. Koncentrace toho nejlepšího ze současné české designové scény ve spojení s bohatou historií starobylého zámku v krajině slunce a vína slibuje příjemný zážitek.

Art design v tomto případě představuje světově již rozšířený pojem zahrnující design s přesahem do volného umění; designové předměty, které nemusí být nutně vyráběné sériově, prototypy, unikáty a autorské originály.

Kurátoři Jana Zieliski a Jiří Macek o festivalu Křehký Mikulov:
"Léta jezdíme do Mikulova za naším kamarádem a skvělým designérem Danielem Pirščem a jeho ženou Terezou. Slunce, pohled přes hrobku Dietrichsteinů na kopec s křížovou cestou, zatopený kostel uprostřed nekonečných vod před vjezdem do města a dobré víno už by samy o sobě stačily, aby člověk do Mikulova rád zajel. Když jsme tak s Danem seděli a dívali se na město, napadlo nás připravit pro Mikulov nějakou událost. A když si přisedl i Petr Kubín, ředitel
Regionálního muzea v Mikulově, které sídlí na úžasném zámku tyčícím se nad městem, dostal náš plán konkrétní podobu. Nakonec jsme vymysleli nový festival. A protože v Praze vedeme galerii Křehký, nazvali jsme ho Křehký Mikulov, s podtitulem první festival art designu ve střední Evropě. Jak již napovídá název, na festivalu budou představeny limitované série nebo unikátní kusy významných designérů ze světa i z České republiky. Pozvali jsme své přátele ze světa umění a designu, kteří milují silné příběhy vyprávěné prostřednictvím výtvarného projevu. A Mikulov má silný příběh. Tentokrát bude křehký
."

Výstavy:

1. ARCHIV ZÁZRAKŮ

Výstava, která úspěšně reprezentovala český design na EXPO 2010 v Shangaji, dosud v České
republice nebyla představena. Festival Křehký Mikulov poprvé umožní zhlédnout stylizovanou
krajinu pod skleněnou skicou stromu v designu studia Olgoj Chorchoj /Michal Němeček a
Jan Froněk/. Díla v krajině, jejichž autory jsou Eva Eisler, Hippos Design, Salim Issa, Anna
Kozová, Olgoj Chorchoj, Daniel Piršč, Rony Plesl, Liběna Rochová, René Šulc a Hana
Zárubová, vznikla speciálně pro tento projekt a mnohdy u nás dosud nebyla uvedena. Výstava
je doplněná filmem režiséra Tomáše Luňáka, ve kterém se prolíná svět nehmotných iluzí s
konkrétními situacemi v reálné krajině.

„Žijeme v prostředí, které jsme si sami vytvořili pro šťastnější život. Ve městech i vesnicích.
Okamžiky, které považujeme za šťastné jsou však na těchto místech nezávislé, jsou souhrnem
našich podvědomých tužeb a snů. Mnohé z nich si přitom už ani příliš neuvědomujeme, jsou jen
součástí našeho života, součástí okamžiků, při kterých zažíváme vzrušení a radost. Abychom
přiblížili výjimečné postavení českého designu v současném světě, jeho schopnost přinášet
originální příběhy i zásadní myšlenková a technologická řešení konkrétních situací, vrátili
jsme se na počátek jejich práce a deset vybraných tvůrců rozdílného přístupu požádali, aby
vytvořili objekt, jako ryze osobní reakci na vybraná abstraktní témata tužeb, snů, či ryze osobních
okamžiků štěstí. Produktoví designéři, módní návrháři, architekti i fotograf tak ve výstavě
z vlastních hledisek a pomocí nejrůznějších technik zkoumají ticho, světlo, čas, pohyb, dětství,
déšť, let, půdu, nekonečno, obraz a paměť. Výsledkem jejich práce pak nejsou produkty určené
pro masovou výrobu, ani sochy, ale osobní záznamy převedené do obyčejných předmětů, které
se snaží zachytit zázrak naší existence a možná nám tak pomoci v rozvoji vnímání předmětného
světa,“ř
íkají ke vzniku výstavy Archiv zázraků kurátoři a autoři koncepce, Jana Zielinski a Jiří
Macek.

Létání
Pták, papírový objekt, design: Liběna Rochová, výroba: Studio Činčera
Oděvní výtvarnice Liběna Rochová pracuje s papírem soustavně, muchlá jej, trhá a obléká. Její
nejzásadnější návrhy oblečení vznikly zejména z papíru, který však více než odíval zachycoval
emoci, touhu. Snad proto nás zajímalo, jak po svém reaguje na klasickou papírovou vlaštovku, a
jaký tvar dá touze vzlétnout.

Dětství
Židle, masivní dřevo a ohýbaná překližka, design: Olgoj Chorchoj, výroba Ton
Naše optika se mění naším růstem a dospíváním. Věci vypadají jinak, když je vám pět, patnáct
nebo čtyřicet. A to nejen opticky, když věci vidíme z docela jiných úhlů než v dospělosti, ale i
filozoficky. Olgoj Chrochoj si pro zpracování tématu zvolili židli, snad vůbec nejopakovanější
téma v oblasti designu a tím i nejtěžší, a rozhodli se ji realizovat z ohýbaného dřeva v továrně,
kde vznikla legendární židle Thonet No. 14, v dnešním Tonu Bystřice. Vznikl tvarový i
technologický hybrid využívající již existujících prvků z jiných produktů továrny, který je spíš
křesílkem než židlí, a má i svou dětskou verzi. Děti přece chtějí být stále dospělými a dospělí
zase dětmi.

Světlo
Studie světla, corian, design: Eva Eisler
Když jsme se naučili rozdělávat oheň, vstoupili jsme do světa tmy. S elektřinou jsme tmu ovládli.
Světlo je přesto především slunce a stín. Eva Eisler, která vede na VŠUP v Praze ateliér Koncept,
objekt, význam, posunula téma svítidla do polohy architektonické studie. Kostky jsou zdmi
města, tu nižší tu vyšší, labyrint stínu a světlých míst. Bílá je bílou, ale i šedou, černou. Vše je
v rukou světla. Kostky mohou být i poličky na třídění drobných věcí, více jsou ale městem, ve
kterém hledáme sami sebe.

Čas
Latimérie, lavička, dřevo – bříza, PUR lak, design: René Šulc, autorská realizace ve spolupráci s Truhlářstvím Ing. Florián
„Vždy když mám čas jít na ryby a sedím u řeky nebo rybníka, pozastavuji se nad relativitou
vnímání plynutí času. Jakoby čas plynul pomaleji nebo se zastavil a přestal existovat.
“ (René
Šulc)
Kromě toho, že je René Šulc designérem je i vášnivým rybářem a posluchačem klasické hudby, a
tak ví o čase vše. Ví, že čekání neznamená ztrátu času, ale vývoj k vyvrcholení. Pomocí lavičky
přenesl čas vlastního nebytí v čase z břehu řeky do města, kde čas běží o poznání rychleji.
Lavičce vtiskl symbolicky archetypální tvar ryby a pak jej abstrahoval a abstrahoval, až z něj
vyplynul jednoduchý ovál, ve kterém se čas jakoby zacyklil. A protože má rád ruční práci a
nejraději vytváření modelů, tak lavičku do výsledného tvaru také vlastnoručně vybrousil. Když
lavičku postavíte k řece, začne se měnit, sluncem, deštěm, časem. Její dřevo je stále stejně živé i
umírající.

Ticho
Zvlhčovač vzduchu, corian, design: Anna Kozová
Objev roku Cen Czech Grand Design 2008 Anna Kozová má malého syna Alfreda. Chvíle
ticha a klidu jsou pro ní něčím velmi vzácným. Co jej symbolizuje? Pohled z okna, do krajiny,
okamžiky, kdy se můžete jen tak dívat, pozorovat. Snad proto dala Anna tichu tvar krajiny, který
se chová jako její skutečný předobraz. Strojek spouští nad krajinu mlhu, z které se voda sráží
do údolí a vytváří tak jezírko, které se, když strojek přestane mlhu vypouštět, postupně vsákne
zase do země, aby se po chvíli objevilo zase jako mlha nad údolím a déšť. Miniaturní koloběh
vody v přírodě, jako bychom se už naučili ovládat počasí i přírodu. Nakonec i kámen, z kterého
je krajina vytvořena je umělý corian.

Obraz
Dekorace s odnímatelnou péřovou bundou, design: Hana Zárubová
Říká se, že žijeme ve vizuální době. Přes všechny informace, které se na nás hrnou ze všech
stran, v nás zůstávají často jen silné obrazy a emoce s nimi spojené. Tvůrci často v těchto
obrazech, pohledech nacházejí budoucí tvary. Hovoří o inspiraci. Módní návrhářku Hanu
Zárubovou jsme poprosili, aby nám místo oblečení navrhla volné dílo, obraz, na který by se sama
dokázala dlouho dívat. Navrhla vyšívaný obraz z dutého vlákna, který sice vypadá jako indiánský
lapač zlých snů, ve skutečnosti je však kruhovým modelem péřové bundy. Obraz, který může
kdykoliv sundat ze zdi, obléknout se do něj a vyrazit ven lapit své skutečné sny.

Půda

Kýbl, foukané a broušené sklo, nerez, design: Rony Plesl, výroba: Ajeto Czech Glass Craft
Co bychom byli bez půdy, bez rostlin, co by byla půda bez vody. Chtěli jsme do krajiny Archívu
zázraků přivést moment růstu, proces, který zachytí úctu k půdě a vodě. Rony Plesl vytváří
jednak vysoce umělecké autorské vázy a zároveň špičkové designové nápojové sklo. Poprosili
jsme ho, ať navrhne tedy nádobu na vodu, ve které se obě jeho tvůrčí polohy setkají a jejíž
výsledek bude poctou vodě. Navrhnul kýbl. Když se do něj podíváte je stále plný bublin, života a
vzduchu, na jehož zásadní roli jsme původně zapomněli. Velký patetický pomník velkým věcem
je tento kýbl. Možná je kýbl vůbec nejlepší nádoba, jaké kdy dal člověk tvar. Dá se toho s ním
tolik dělat.

Pohyb
Tygr, designový objekt, porcelán, design: Daniel Piršč, výroba: Pirsc Porcelain
Porcelán a pohyb to není zrovna logická kombinace, jenže to kámen a pohyb také není a když
vidíte barokní sochy, nemůžete se pocitu pohybu ubránit. Daniel navrhl tygra v běhu, který se
téměř ztrácí v bouři. Jakoby byly jeho rysy rozmazané. Aby dosáhl kýženého dojmu, posunul
hranice možnosti porcelánu. Do porcelánové hmoty přidal méně kvalitní materiál, kterého se
vypálení v peci nedotkne, a jehož části se následně vyplaví. Součástí celého výrobního procesu
se tak stalo plavení tygrů v řece, kdy proud vody omílá skupině tygrů jejich rysy. Výsledek je
pak podobný zbytkům lastur omývaných mořem, či pískovcovým sochám vystaveným po staletí
dešti. Daniel však tento proces ovládl, a tygři tak běží krajinou. Jejich rysy se ztrácí v bouři.

Déšť
Déšť, fotografie, foto: Salim Issa
Déšť s sebou přináší vždy silné emoce. Rozostřuje pohled na krajinu, která jakoby mizela, na
vodní hladině kreslí obrazce, a jeho klapot spouští naše snění. S deštěm jako bychom se dostávali
hlouběji do našeho podvědomí. Fotograf Salim Issa fotografuje často krajinu, jen tak sám pro
sebe, má rád velké obrazy, a také lidské tváře. Když měl fotografovat déšť, obě vášně jakoby se
spojily. Z tváře se stala krajina a v prázdném prostoru ranní mlhy tančí indián.

Nekonečno
Cosmic I – IV, kolekce váz, sodno-draselné sklo, design: Hippos design, výroba: Moravské
sklárny Květná pro Křehký
„Nejkrásnější archív zázraků je pro nás vesmír, jeho magický prostor, pohyb ve stavu
beztíže.“(Hippos design)
Hippos design pracují jak v oblasti architektury, tak designu. Jejich záběr je skutečně veliký,
navrhovali kola, sedačky, svítidla, domy, výstavy, nikdy však nic ze skla. Kolekce čtyř váz
vychází z tvarů amfory a skafandru, které se ve vázách prolínají, a jejím hlavním motivem je
zkoumání a objevování vztahu prostoru vázy a života květiny. Jejich průnikem vzniká nečekaný
nový svět, ne nepodobný vesmíru, který je pro Radima Babáka a Ondřeje Tobolu, kteří společně
tvoří Hippos design, tím největším zázrakem. Květina v něm v různých pohledech mění barvu,
velikost květu i linii stonku a hladina vody k těmto malým zázrakům také přispívá. Po každé tak
vidíte jinou květinu, jako objevitelé. Co asi vidí květiny ze svého skafandru?

2. KŘEHKÝ STORIES
Příběhy limitovaných edicí

Výstava Křehký Stories reflektuje volnou tvorbu designérů ve spojení s precizním provedením a
umem českých řemeslníků a výrobců. Ve speciální instalaci přinese náhled do podstaty předmětů
samotných, dokumentuje jejich jedinečnost, jejich příběh.

V kurátorském výběru Jany Zielinski a Jiřího Macka tak pro Křehký vznikají limitované
edice již od samotného počátku, kdy byl projekt poprvé uveden na Designbloku’07 ve formě
snové zimní krajiny. Vůbec první limitovanou edicí byla v tomtéž roce váza Kaktus významného
českého designéra Jiřího Pelcla vyrobená v tradičních českých sklárnách Kavalier, které běžně
produkují varné a technické sklo. V následujících letech přibývaly unikátní objekty od Maxima
Velčovského /Váza váz/, Alfreda Häberliho /Glass Music, Popelka/, Bořka Šípka /Light/,
Olgoj Chorchoj /Cuba/ a Kláry Šumové /Snídaňový stolek/.

Festival Křehký Mikulov poprvé uvede hned čtyři nové limitované edice pro Křehký. Jejich
autory jsou nizozemská hvězda Richard Hutten a dále čeští tvůrci Daniel Piršč, Yveta
Kroupová a Hippos Design.

3. DANIEL PIRŠČ

Designér Daniel Piršč v souhrnné výstavě představí klíčové produkty svého mikulovského
ateliéru včetně několika úplných novinek. Charakter každého předmětu bude umocněn
velkorysou, více či méně konceptuální instalací s ohledem na zvolené místo v prostorách zámku.

Nově se v uvolněné instalaci představí kolekce váz Buquet, poprvé vystavena na AMBIENTE
FRANKFURT 2011.Váza Buquet by mohla následovat vázu FILIGRÁN v mottu „Může být váza
květinou?“. Porcelánový objekt složený s růžových květů má výšku 49 cm a bude presentován
v několika speciálních povrchových úpravách. Dále bude poprvé uvedena kompletní kolekce
váz Shadow včetně nového typu. Premiéru si odbude také Airplane – nástěnný objekt bezmála
metrových rozměrů, který vychází z tvarosloví letadla ze série 3D tapet a jenž je patrně největší
porcelánovou plastikou z jednoho kusu u nás. Výstava Daniela Piršče by měla kromě presentace
novinek upozornit také na novou kapitolu STUDIA PIRSC PORCELAIN, a to nastupující sérii
náročnějších porcelánových objektů v limitovaných sériích.

4. TREASURE HUNT

Výstava Treasure Hunt představuje aktuální projekt ateliéru K.O.V., vedeného Evou Eisler
na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Téma projektu dokonale souzní se základním
pedagogickým postojem profesorky Eisler, kterým je snaha ve studentech rozvíjet potenciál
v oblasti tvorby prostorových objektů v co největší šíři, bez apriorního omezení měřítkem
vznikajícího hmotného díla. Výstava byla na jaře letošního roku uvedena v mnichovské galerii

Die Neue Sammlung v prostorách rotundy Pinakothek der Moderne. Některé vystavené předměty
měly svou premiéru v rámci lednového Artsemestru na VŠUP v Praze. Nicméně souhrnná
výstava Treasure Hunt bude v rámci festivalu Křehký Mikulov představena v České republice
poprvé.

Již samotné slovo poklady názvu projektu symbolizuje hledání. Objevitelskou cestu za pokladem
lze považovat za synonymum umělecké tvorby. Obě jsou nekonečným procesem, v němž se
místo odpovědí vynořují stále nové otázky. Cesta je zároveň cílem, poklad samotný zůstává
obestřen tajemstvím. Hledači pokladů se stávají autoři uměleckých děl i jejich diváci. K pokladu
neodmyslitelně patří jeho skrýš – schránka, klenotnice. Právě ona nabízí možnost, jak hledání
skrytého vyjádřit ve světě výtvarného umění. Vždyť schránka může být zároveň jádrem věci. Jen
jejím prostřednictvím je existence pokladu možná.

Téma hledání pokladu je tématem ryze osobním a zároveň se dotýká našeho obecného povědomí.
Někteří studenti se proto ve svých dílech vracejí k dětským vzpomínkám, jiní se snaží dát
schránce podobu tušeného archetypu, inspirovaného artefakty dávných civilizací či nadčasového,
tvarově čistého objektu. Mezi exponáty nacházíme schránky připomínající pověstnou babiččinu
truhlu i vzdušné katedrály.

Součástí zadání projektu Treasure hunt byla práce se dřevem, které pro některé studenty
představovalo výzvu vskutku nečekanou. Ve výtvarném umění obvykle hovoříme o
věrnosti materiálu a oceňujeme zvláště kvality plynoucí ze spojení intelektuálního konceptu
s mistrovským porozuměním užitému médiu. Ale i snaha vyjádřit se v materiálu, který tvůrce
teprve poznává, se může stát odrazovým můstkem pro novátorské dílo.

(text převzat z oficiální tiskové zprávy VŠUP v Praze)

Výstavy v prostoru zámku Mikulov bude možno zhlédnout do 15. srpna.

Křehký Mikulov
První festival art designu ve střední Evropě

Termín festivalu: 24. – 26. června 2011
24. června oficiální zahájení – vernisáž
25. – 26. června festivalový program
Termín výstav: 27. června – 15. srpna

Místo konání:
Zámek Mikulov
Zámek 1
692 15 Mikulov

Hlavním pořadatelem festivalu Křehký Mikulov je Regionální muzeum v Mikulově.
Festival proběhne za podpory Jihomoravského kraje.

Ředitel Regionálního muzea v Mikulově: Petr Kubín
Kurátoři, autoři konceptu: Jana Zielinski, Jiří Macek
Architektura: Maxim Velčovský
Grafický design: Martina Černá / Imagery
PR: Darina Zavadilová
Představení umělci: Daniel Piršč, Olgoj Chorchoj, Liběna Rochová, Hana Zárubová, René
Šulc, Eva Eisler, Anna Kozová, Salim Issa, Tomáš Luňák, Klára Šumová, Yveta Kroupová,
Richard Hutten, Alfredo Häberli, Jiří Pelcl, Maxim Velčovský, Hippos design, ateliér
K.O.V., Rony Plesl aj.

Doprovodný program festivalu bude upřesněn.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*