KDY: 28. 5. 2018, 19:00
KDE: Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
Galerie
VI PER Vás zve na na další letošní přednášku z cyklu History, Theory
& Criticism in Architecture, v rámci kterého vystoupí přední
současná americká teoretička architektury Keller Easterling.
Onkologové
zkoumají nejen nádor samotný, ale i chemické reakce v okolních tkáních.
Architekti také nevidí pouhé budovy s jejich tvary a obrysy, ale i síť
pravidel a vztahů, která je formuje.
Přesto
je však toto uvažování o prostředcích (medium thinking) nedostatečně
ozkoušeno tváří v tvář dominantnějším kulturním zvyklostem. Kultura je
skvělá v poukazování na jednotlivosti a jejich pojmenovávání, ale už jí
tolik nejde popisování vztahů mezi věcmi nebo repertoárů, které
ustanovují. Upřednostňuje popis, správné odpovědi, důkazy v rozepřích,
obecnosti, elementární částice a telos. Dává do oběhu modernistické
spisy, které oslavují svobodu a transcendentní novost – narativní
oblouky, které se lomí směrem k utopickému nebo dystopické krajnosti.
Takto kolektivní mysl, která hledá jednotu, je často uspořádaná jako
uzavřená smyčka – smyčka, která netoleruje protiklady a která se také
často ohání binárním bojem vůči každému vyzyvateli. Zatímco takto jen
oscilují mezi smyčkami a binárností, ti, kdo rozhodují na globální
úrovni, často bojují s odvěkými problémy tak, že je odrážejí pomocí
týchž tupých nástrojů, které jsou vůči soudobým chemickým koktejlům moci
zcela bezzubé.
Na
rubu této logiky, kde nic není nové a nic není správné, nelze najít
žádné dramatické manifesty. Ale možná je tu stále šance natrénovat si
návyk v myšlení, který byl doteď zatlačen do pozadí. Přesně tak, jako
medium thinking obrací ustálené zaměření na předmět oproti oblasti, může
také zvrátit některé ustálené přístupy k řešení problémů, k estetice a
politice. Tak jako teoretici médií, kteří se vracejí k elementárnímu
chápání médií jako prostředí obklopující nás ve vzduchu, vodě či na
zemi, tak i medium design vnímá samotný prostor jako informační systém a
mnohoobsažnou, všezahrnující mísící komoru pro množství sociálních,
politických i technických sítí. Systémy infrastruktury či prostorové
matrice mohou být „dobré k tomu, aby se braly v potaz“, protože je nelze
zhodnotit pomocí pouhých tvrzení a nereagují na správné odpovědi.
Dokonce i v momentě digitální všudypřítomnosti je prostor nedostatečně
využívaným médiem pro inovace a řízení.
Při
vytváření prostředků se pracuje s možnostmi a vztahy mezi objekty – s
aktivitou nebo vlastnostmi obsaženými v jejich uspořádání. Těží ze
zvídavosti vůči prostorovému zasíťování či činitelům v prostorových
směsicích. Tento přístup spíše než navrhování objektu připomíná to, jako
byste měli ruce položeny na přepínačích a ovladačích samotné
organizace. Mimo přímých vyhlášení zákonů a standardů a využívání
neurčitosti jakožto jisté praktičnosti, představují formy nástroje
mezihry, tvořící postupně se uvolňující či zacyklené úpravy, reagující
na měnící se podmínky či na okamžiky, kdy se na ně politicky vyzraje.
Schopnost rozpoznat skrytou aktivitu také zjednodušuje využití
nesrovnalostí a latentní povahy v organizacích s utajenější formou
aktivismu – odhalující rozdíl mezi tím, co organizace říkají a tím, co
dělají, nebo agresí nepoznamenanou válkami či jinými „roztomilostmi“
dějin.
Keller
Easterling je architektka, spisovatelka a profesorka Yaleovy
univerzity, která vystavuje a přednáší po celém světě. Ve své poslední
knize Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space (Verso, 2014)
zkoumá globální infrastrukturu jakožto nástroj politického zřízení. Její
nejnovější esej, vydaná jako e-kniha, dostala název Medium Design
(Strelka Press, 2017). Publikace Subtraction (Sternberg, 2014) zkoumá
odstraňování staveb, čili to, jak zvrátit mašinérii stavebního rozvoje.
Mezi další její knihy patří například: Enduring Innocence: Global
Architecture and its Political Masquerades (MIT, 2005), zaměřující se na
nejrůznější známé světové výsledky práce s prostorem ve složitých či
nadsazených politických kontextech, a Organization Space: Landscapes,
Highways and Houses in America (MIT, 1999), kde aplikuje teorii sítí na
debatu o americké infrastruktuře. Keller Easterling je také (spolu s
Richardem Prelingerem) spoluautorkou laserdisku/DVD Call it Home: The
House that Private Enterprise Built, popisu dějin americké satelitní
zástavby mezi lety 1934–1960. Publikuje v časopisech, jako jsou Domus,
Artforum, Grey Room, Cabinet, Volume, Assemblage, e-flux, Log, Praxis,
Harvard Design Magazine, Perspecta či ANY. Uveřejnila webové instalace,
mezi něž patří třeba Extrastatecraft, Wildcards: A Game of Orgman nebo
Highline: Plotting NYC. Její výzkum a texty byly prezentovány na bienále
v Benátkách 2014, krom toho vystavovala ve Storefront for Art and
Architecture v New Yorku, na bienále v Rotterdamu a v Architectural
League v New Yorku. Letos bude práce Keller Easterling rovněž k vidění
na bienále architektury v Benátkách 2018.
vipergallery.org
info@vipergallery.org
Facebook
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?