Pobočka populárního severoindického řetězce škol indického tzv. Delhi Public School
http://www.khoslaassociates.com/
Místo: čtvrť Whitefied, město Bangalore, stát Karnataka, Indie
Klient: Annabelle Manwaring
Architekt: Khosla Associates, Sandeep Khosla a Amaresh Anand
Autoři návrhu: Sandeep Khoslam, Amaresh Anand, Bijeta Bachaspati
Statika: S&S Associates
Stavitel: Gomini Constructions Pvt. Ltd.
Projekt Management: Kris Cooper Pvt. Ltd.
Krajinářský architekt: Garden World Pvt. Ltd.
Foto ©: Shamanth Patil J.
Vítěz přehlídky INSIDE 2013 v Singapuru v kategorii „Školy“
Vzhledem k tomu, že model měl být potenciálně replikován na několika školách v jižní Indii, byli jsme požádáni o vytvoření jednoduchého a cenově efektivního stylu, který se snadno přizpůsobí různým podmínkám i částečným proměnám programu. Celkový plán školy, která je v současné době ve výstavbě, se skládá z mateřské školy, nižšího a vyššího stupně základní školy a střední školy, kam nakonec bude chodit 4000 dětí. V současnosti dokončená školka má k dispozici 25 učeben, každá pro 40 dětí, celkem tedy 1000 míst.
Hlavním úkolem bylo během šesti měsíců navrhnout a dokončit výstavbu prvních 35 000 SFT (tj. 3252 m2) mateřské školy za cenu 1200 rupií na SFT (tj. 20 USD/SFT – to je zhruba 4000 korun za metr čtvereční). Efektivnost projektování a stavby budovy v takovém tempu, musela být v rovnováze s tím, v co jsme věřili: vytvořit pro tyto malé děti teplé, hravé a příjemné prostředí, dobře provětrané a plné denního světla. Začali jsme vytvořením efektivního modulárního systému, který bychom mohli použít jako stavební bloky. Základní modul třídy (35×20 stop = 10,7×6,1 m) může být opakován vodorovně nebo svisle. Učebny při obou stranách budovy lemují z vnitřní strany chodby široké 8 stop (2,5 m), které jsou otevřené do středního nezastřešeného dvora. K této jednoduché, opakující se konstrukci z pohledového betonu jsme přidali flexibilní vrstvy: stěny z vlnitého plechu na chodbách, což slouží dvojímu účelu – usnadnilo to rychlost výstavby a jsou odolné vůči opotřebení. Vlnité plechy nám také poskytly příležitost ke hře se vzorem a k použití tropických barev, typických pro lidovou architekturu v regionu.
Další kontextový odkaz představuje lidová terakota jaalis (stínicí a větrací stěny tradičně používané v Indii), které jsou kolem části budovy a které usnadňují přiměřené příčné větrání ve směru SV-JZ. Slunečnímu svitu během dne jsme podřídili hru s celou řadou prvků: horizontální a vertikální pergoly, kombinace dvou různých vzorů jaali v exteriéru, což vytváří zajímavé vzory na fasádě v různých denních dobách.
Střední dvůr zaujímá rozlohu po celé délce budovy a je duší školy; mj. usnadňuje výuku mimo třídu. Mírné klima v Bangalore umožňuje povídat si venku na lavicích, které jsou rozmístěny kolem stromů na dvoře, nebo na schodech.
V době stále populárnějších klimatizovaných škol jsme se pokusili o přístup, který by akceptoval energetickou účinnost a efektivní nákladovost projektu, který během dne spotřebovává minimum elektřiny díky efektivnímu zužitkování vánku a denního světla.
Zdroj: INSIDE festival
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.