Rušný Klárov se promění. Čeká ho lepší řešení
dopravy i propojení s řekou
Klárov je dnes něco mezi náměstím
a parkem. I přesto, že se zde koncentruje velké množství chodců, zdejší prostor
je pro chůzi velmi nepohodlný – obzvláště tehdy, pokud se člověk chce dostat na
Hrad, do Jeleního příkopu či na Letnou. Rada hl. m. Prahy proto zadala
Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), aby zpracoval zadání pro
koncepční studii proměny celého prostoru.
„Klárov je
výchozím bodem pro cestu na Hrad, ale i pro návštěvu Valdštejnské zahrady či
jedné z nejkrásnějších částí Malé Strany. Jeho dnešní stav tomu ovšem
vůbec neodpovídá,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Klárov je jedním
z nejrušnějších míst na Malé Straně. Kromě výstupu z metra
Malostranská se tu kříží i několik tramvajových tratí. Rušno je zde především
kvůli automobilovému provozu: Klárov je spojnicí mezi Holešovicemi, Malou
Stranou a Hradčany na levém břehu Vltavy a pravobřežním Josefovem a Starým
Městem. Zastavují tu i dálkové turistické autobusy – Klárov je též východiskem
frekventovaných turistických tras na Pražský hrad.
Ačkoli se zde
koncentruje velké množství pěších, zdejší veřejné prostory tomu vůbec
nedostačují. I kvůli tomu je Klárov místem, kde se děje velké množství nehod –
a to jak střetů chodců a automobilů, ale i automobilů a tramvají. Nepřehledný
rozlehlý prostor křižovatek způsobuje mimo jiné najíždění a stání automobilů v
tramvajových pásech. Důsledkem toho je zpomalení tramvajového provozu.
Nepříjemný je Klárov i pro cyklisty. Je také velmi těžké dostat se odsud do sousedních
Letenských sadů, Chotkových sadů i Jeleního příkopu. A ačkoli prostor Klárova
přiléhá k vodě, nefunguje ani jako nábřeží, neboť od vody je oddělen
množstvím bariér.
V okolí
Klárova se v současné době chystá hned několik záměrů. Upravovat se má
park na náplavce Cihelná, podchod a cyklopodjezd pod Mánesovým mostem a
semafory na křižovatce s ulicemi Letenská a U Lužického semináře. „Proto
je nyní ideální příležitost k proměně celého prostoru,“ říká Ondřej Boháč,
ředitel IPR Praha. „Na základě zadání, které připravíme, posléze vypíšeme
výběrové řízení na projektanta, který studii připraví a projedná.“
Cílem studie je
nově navrhnout veřejná prostranství v celé oblasti Klárova. Jde především
o nové dopravní uspořádání. Důležitou součástí je i lepší napojení Klárova na další rekreační
plochy: Letenské sady, Kosárkovo nábřeží a náplavku Cihelná.
Podle schváleného harmonogramu by koncepční
studie měla být hotová a projednaná do jara příštího roku. Následovat bude
výběr projektanta pro projektovou dokumentaci. Realizace by se mohla odehrát
v roce 2019.
tisková zpráva














Wow, to vypadá fakt skvěle! 😃 Online konference HELUZ GROUP od A do Z 2025 je super příležitost, jak se…
Těším se na novinky a praktické informace, které HELUZ GROUP představí
Výborný program, už se nemůžu dočkat konference.
Opravdu krásná proměna! Líbí se mi, jak byla rekonstrukce citlivě provedena se zachováním genius loci budovy, zároveň vzniklo moderní a…
Pěkné, designové a navíc z kvalitního materiálu, palec nahoru!