Benediktinský klášter Altenburg, založený roku
1144, leží 5 km
jihozápadně od města Horn. Město Horn bývalo v 16. století majetkem roku
Puchheimerů a důležitým protestantským centrem. Vojáci tzv. Hornského spolku,
šířícího novou víru, vydrancovali roku 1619 rovněž klášter Altenburg. Následně
komplex poškodili Švédové.
Ve sklepě, datovaném k r. 1308, se nacházela
loď špitálního kostela, vchod do špitálního traktu a empora. V úrovni pod
nynějším sklepem je kostnice ze 12. – 13. století. Vše překrývá gotická, resp.
barokní fáze, kdy sklep sloužil jako krypta s hrobkou zakladatele kláštera
uprostřed.
V roce 1650 proto byla zahájena rozsáhlá a
ještě po většinu 18. století pokračující barokní přestavba, na níž se podílel
také Josef Munggenast. Jeho dílem je především klášterní kostel sv. Lamberta.
Uvnitř mohou návštěvníci shlédnout fresky P. Trogera stejně jako v klášterní
knihovně. Kryptu vyzdobili freskami znázorňujícími tanec smrti Trogerovi žáci.
Soutěž
na koncepční řešení uspořádání kostela a nové liturgické vybavení
Provizorní řešení presbytáře s jednoduchým
dřevěným mobiliářem nevyhovovalo nejen po stránce estetické, ale především
liturgickému dění v relativně dlouhém chóru klášterního kostela. Na
celkové nové uspořádání jednotlivých liturgických funkcí v presbytáři a
v lodi kostela s požadavkem na řešení nejen nového mobiliáře
presbytáře, ale umístění křtitelnice, mobilních chórových varhan a dalšího
vybavení byla vypsána vyzvaná soutěž. Mezi účastníky byli vyzváni i autoři
úspěšného soutěžního návrhu na nové uspořádání liturgického prostoru farního
kostela ve Waidhofenu, PhDr. Karel Rechlík a Ing. arch. Zdeněk Bureš. Soutěžní
podmínky obsahovaly podrobný soupis požadavků na řešení potřeb společných i
soukromých bohoslužeb v celém prostoru klášterního a farního kostela, na
jejichž základě mělo být vyřešeno definitivně často provizorní uspořádání a
navrženo definitivní dispoziční řešení a prvky mobiliáře. Odevzdání návrhů bylo
v červenci 2012.
• Soutěžní
podmínky a zadání
Chrám
v centru areálu je využíván současně jako klášterní i farní kostel. Liturgický
a pastoračně-kulturní podmínky pro návrh liturgického uspořádání a uměleckého
zpracování mobiliáře byly stanoveny na základě následujících požadavků.
Barokní
klášterní kostel je multifunkční a jako takový musí být řešen tak, aby
vyhovoval několika funkcím, především bohoslužbám v průběhu celého liturgického
roku, dále společné souhře mnišské a farní liturgie a konečně i doplňkovým
aktivitám jako jsou například průvodcovské akce a kostelní koncerty
(související s existencí tradičního altenburského dětského chóru, který má kolem 40 členů – chlapců).
Nové
liturgické zařízení musí primárně
sloužit nedělním bohoslužbám a církevním slavnostem, teprve
sekundárně bohoslužbám mnišských
hodinek a bohoslužbám všedního dne.
1) Bohoslužby
v průběhu liturgického roku
Při
bohoslužbách během církevního roku podle římského misálu předsedající u sedes
vede úvodní modlitby, vyznání víry, přímluvy atd., u ambonu se odehrává čtení
z lekcionáře a evangeliáře a homilie, eucharistická bohoslužba pak u
pevného oltáře. Počítá se s několika kredenčními stolky (pro obětní dary,
kalich, patény), s mobilním stolkem vedle sedes pro popel, lavabo pro mytí
nohou, knihu, mitru apod. Pro opatskou berlu je třeba umístit držák na chórové
židli (sessio). Procesní kříž a ve velikonoční době velikonoční svíce budou
používány při slavnostních příležitostech (inzensiert). Pro květinovou výzdobu
oltáře bude v soutěžním návrhu určeno konkrétní místo. Liturgické vybavení
musí umožňovat slavení bohoslužeb podle jednotlivých období církevního roku.
Pro adventní dobu je zapotřebí
navrhnout místo pro adventní věnec, který byl dosud zavěšen nad sedadlem kněze. Pro dobu vánoční navrhnout vhodné místo pro vánoční
betlém, dosud na mense levého bočního
oltáře. V kostele se také slaví pontifikální mše (biřmování, Nový rok, Epifanie, slavnost sv. Benedikta
(21.3.) v chóru, je tedy zapotřebí vyřešit vhodné místo pro
opatskou berlu a odložení mitry a knihy, při slavnosti sv. Benedikta počítat
s účastí opata z Geras, větším množstvím spolubratří a pěveckým
sborem. Mezi další liturgické slavnosti, které mohou ovlivnit dispoziční řešení
i potřebné vybavení patří Slavnost křtu Páně: místo křtu – žehnání vody, obnova
křtu, Asperges-Ritus, slavnost Zjevení Páně: se svěcením svíček a světelným
průvodem, Svatoblažejské požehnání s požadavkem na místo pro svíčky, liturgická
procesí, Popeleční středa s požadavkem na místo pro popel, lavabo atd., Květná neděle s zahájením průvodu a žehnáním
ratolestí na prelátském dvoře a pašijemi provedenými pěveckým sborem, Zelený čtvrtek s místem pro sezení 12
apoštolů při mytí noho. Také je počítat modlitbami u Olivetské hory před
oltářem se svatostánkem, ty dosud probíhaly
u pravého bočního vchodu do konventu napravo, kde je i místo Božího hrobu. Na Velký pátek je potřeba zajistit místo
pro prostraci, místo pro čtení pašijí (prováděné zpěváky), místo pro uctívání
kříže, květiny atd., místo pro tiché uctívání u Božího hrobu). Sobotní vigilie počítá se světelnou
slavností na dvoře, místem pro oheň, velikonoční chvalozpěv Exultet, místem pro
velikonoční svíci a také s prostorem pro slavnost křtu. Pro velikonoční neděli je třeba nalézt vhodné místo
pro svěcení pokrmů (v košících). Nejen pro první sv. přijímání ve farnosti, ale také pro měsíční „rodinné mše“
je zapotřebí vymezit místo pro občasné hudebníky s elektronickými nástroji.
K dalším slavnostem patří Slavnost Těla a Krve Páně s procesím
v zahradě a na dvoře, Slavnost Nanebevzetí P. Marie (pontifikální mše s
hudbou Allegro vivo), Neděle sv. Lamberta při níž se střídají sbory z farností
apod.
Altenburský dětský chór má
cca 40 chlapců – je třeba pro ně často určit liturgicky, akusticky a opticky
vhodné místo v chóru a mobilní varhany. Chórové varhany budou používány i u
chórové liturgie a ve všední dny.
Hudebníci,
kteří při orchestrálních mších potřebují více místa, mohou skladby provést z
varhanní empory, stejně tak hostující sbory bez liturgických zkušeností. V rámci
soutěžního návrhu by mělo být vyřešeno i místo a způsob ukazatele čísel písní.
Je také nutné zajistit dobrou slyšitelnost v kostele, mikrofony by měly být umístěny u
sedadla celebranta, u ambonu, u mobilního ambonu pro liturgii hodinek
(chórová), mohou být doplněny mikrofony na obou stranách chórových lavic a bezdrátovým
mikrofonem pro loď, křty, přímluvy, rodinné akce atd.
2) Společná
souhra mnišské a farní liturgie
Konventní
mše: počítá se se čtením od samostatného pultu, slavnostní modlitby Vesper
budou celebrovány, kantor a ceremoniář stojí u sessio. Samostatný čtecí pult se
bude využívat pro zvláštní bohoslužby, svatby, zlaté svatby apod.
V interiéru
kostela je také potřeba nalézt vhodné místo pro křtitelnici, situování
křtitelnice má být v návrhu věnována zvláštní pozornost. V rámci koncepce
řešení je zapotřebí navrhnout i dobře viditelné místo pro sv. oleje. Paškál má
stát po celý rok u křtitelnice, avšak ve velikonočním čase a eventuálně u
pohřbů u ambonu. K dispozici je raně barokní křtitelnice (kamenná, poškozená) a
Velikonoční svícen, které by mohly být při novém osazení použity.
Svátost smíření: v kostele jsou dvě
stávající zpovědnice, autoři celkového řešení mohou navrhnout ve vnitřním
prostoru kostela zřízení zpovědní místnosti – nabízí se nynější Kerzenkapelle –
svíčková kaple.
Svíčky u mariánské sochy nebo
také místo pro knihu proseb – nabízí
se dřívější severní vchod do kostela, odkud se vchází i na emporu.
Celkové
liturgické uspořádání prostoru by mělo také nabídnout více bohoslužeb slova – ekumenické i pro
turisty např. promluvy v poledne.
Přístup do kostela má být
v návrhu řešen bezbariérový (místo pro vozíky, mše pro nemocné).
Při pohřbech je zvykem, aby rakev stála
před oltářem se svícemi, věnci atd.
Pro zvláštní slavnosti klášterního společenství
je zapotřebí počítat s místem například pro benedikaci opata, obláčky, primice,
s místem před oltářem pro sedadlo
světitele, místem pro prostraci při svěcení apod.
3) Průvodcovské
akce a kostelní koncerty
V
rámci prohlídek s výkladem budou
vysvětlovány nejen fresky, ale i nové liturgické zařízení.
Při
zvlášť velkých koncertech bude
nutno montovat mobilní pódium a součástí soutěžního návrhu bude nejen jeho
umístění, ale i technické řešení a také možnost jeho uložení a potřebná
manipulace.
• Navrhované
řešení a jeho koncepce
Základní myšlenka:
Brána světla
Nové
liturgické vybavení je pojato jako brána k liturgii, brána k benediktýnské
spiritualitě, otevřené dveře ke konkrétnímu společenství křesťanů.
Návrhy
liturgické výbavy mají základní myšlenku nejen symbolicky ilustrovat, ale mají
ji umělecky vyjadřovat a v denní praxi podporovat. Nový oltář stojí v blízkosti
hranice mezi prostorem mnišské liturgie a farní liturgie. Ve tvaru oltáře se
soustřeďují obě tyto funkce. Půdorys oltáře je utvářen především společným
prostorovým ohniskem, které stanovila barokní přestavba celého kostela. Oltář
má působit pevně a stabilně. Zároveň nemá vytvářet dojem předělu mezi oběma
částmi kostela. Proto je oltář ve všech variantách proražen otvorem, je tedy
„prostupný“ pro světlo. Tato myšlenka může mít podobu od světelné štěrbiny až
po „bránu světla“. Motiv prostupujícího světla se objevuje i u ambonu, který je
otočný, aby mohl sloužit jak pro chórové, tak pro farní bohoslužby. Osvětlení
přirozeným světlem je intenzivnější v prostoru presbytáře – chóru. Proto bude
umělecký i symbolický efekt procházení světla výraznější při pohledu z kostelní
lodi. Otvory pro světlo jsou vyplněny bílým taveným opaktním sklem, které není
průhledné a dopadající světlo rozptyluje. Toto působení světla může být v
ranních, večerních nebo nočních hodinách lehce podpořeno umělým nasvětlením.
„Otevřme naše oči pro božské světlo…“
(Benediktsregel 9).
Všechny
důležité součásti liturgického vybavení jsou tvarovány (formovány) s ohledem na
jedno společné ohnisko. Tentýž formální princip má i křtitelnice a sedilie s
vlastním ambonem. Jednotu charakteristických radiálních forem mají mít i menší
předměty (například svícny). Symbolika společného těžiště, společného
východiska tak jako společného středu je důležitá pro celý kostel a má mít
svoji ozvěnu v různých detailech. Geometricky se ohnisko nachází ve středu
klenby lodi, symbolicky je ve středu shromáždění věřících.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…