Komplex Blanka je největší stavbou v Praze

(ČTK) – Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR a údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, nyní se diskutuje o létě.


– Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.

– Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:

1) úsek Brusnice – od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.

2) úsek Dejvice – od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.

3) úsek Královská – od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.

– Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.

– Komplex tunelů staví společnost Metrostav. Ta koncem loňského listopadu oznámila, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože magistrát firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) ale prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo. Obě strany koncem listopadu ještě jednaly, nakonec se ale shodly jen na tom, že případ předloží rozhodčímu soudu.

– Výstavbu tunelů schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který byl ve funkci od listopadu 2010 do května 2013, nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

– I po dokončení bude kritizovaný tunelový komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

– Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mj. se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevila se řada vážných problémů kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě protestovali obyvatelé z okolí.

– V polovině září se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté, kteří se zabývají podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům. Ve čtvrtek na policii vypovídal primátor Hudeček. Primátor novinářům řekl, že vyšetřování nechápe a pochybení odmítá.

TUNELOVÝ KOMPLEX BLANKA

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*