Vídeň otevřela na jednom z největších dopravních uzlů v centru města modernizovanou podzemní pasáž spojující náměstí Karlsplatz s ulicí Ringstrasse u Státní opery. Karlsplatz je významnou přestupní stanicí, křižovatkou tří tras metra (U1, U2 a U4), tramvajových a autobusových spojů jakož i příměstské tramvajové trati Badner Bahn spojující Vídeň a dolnorakouské lázeňské městečko Baden. Průchod projde denně více než 200 000 lidí. Novým srdcem pasáže je 70 metrů dlouhý úsek s instalací mezinárodně uznávaného umělce Ernsta Caramelleho tzv. Kunstpassage.
Revitalizace dopravního uzlu stála 21 Miliónu eur. Bezbariérová, prosvětlená podzemní pasáž je novou branou do centra města s největší kvalitou života. Dopravní podnik Wiener Linien otevřel nové zákaznické centrum pro předprodej jízdenek a informace. Na podlaze a stropě je nově instalována světelná navigace, která ukazuje v různých barevných provedeních směr k okolním kulturním institucím. Přestupní uzel je totiž současně bránou k mnoha kulturním mekám metropole jako je Wien Museum, pavilón Secese, Musikverein, Státní opera, Künstlerhaus či kostel Karlskirche. Speciální informační obrazovky v pasáži nabízí aktuální program výstav a akcí těchto institucích. Modernizovány byly eskalátory a výtahy, výstupy z metra, veřejné toalety, provedena byla další moderní technologická opatření, zavedeny dotykové navigační tabule. Vzniklo nové zázemí dopravního podniku. Celkem bylo položeno 5 000 m2 dlažby z přírodního kamene, nainstalováno 1 950 nových světel. Revitalizace proměnila dopravní uzel v moderní bezpečné, bezbariérové a příjemné prostředí, s řadou obchodů a gastronomickým zázemím. Ročně projde pasáží 73 Miliónu lidí.
Instalace Caramelleho je situována do části vedoucí k parku Resselpark. Instalace ukazuje jakou důležitou roli má umění ve veřejném prostoru. Část „Opernpassage“ připomíná 50. léta 20. století. Šachovnicový vzor podlahové krytiny a využití skleněných stěn připomíná šarm minulosti. Toto provedení vzniklo společně ve spolupráci se Spolkovým památkovým úřadem.
Historie dopravní uzlu sahá až do 19. století, na původní zastávku upozorňují secesní pavilóny architekta Otto Wagnera. Roku 1978, kdy byla zprovozněna první trasa metra U1 a tím i podchod tzv. Karlsplatzpassage.
zdroj: Wienerlinien.at, Wien.gv.at, (com)
foto – Copyright: Wiener Linien / Thomas Jantzen
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,