Malá hradební, Fibichova “ Ústí nad Labem – centrum
Autor: Jan Chlup – (Sdružení D/CH)
Spoluautor: Petr Goleš, Lukáš Urban – (Atelier Chlup)
Sdružení D/CH je pravděpodobně šifrou pro spolupráci dvou brněnských kanceláří – DRNH (jehož členem je Petr Valenta) a Atelier Chlup (Jan Chlup).
Ústí n.Labem má nejdelší lanovku bez podpěrných sloupů v Česku.
Dlouhá je bezmála tři sta padesát metrů s převýšením padesát metrů. Lana jsou zavěšena pouze v dolní a horní stanici.
O stavbě
Lanová dráha vede z dokončeného obchodního komplexu Forum k výletnímu zámečku Větruše. Vedení ústeckého magistrátu se pokusilo lanovkou rozšířit spektrum možností, jak se na Větruši dostat. V současnosti je dostupná prakticky pouze automobily, pěší přístup z centra města není zcela bezpečný, ztěžuje ho absence přechodů pro chodce.
Na projektu pracoval brněnský Atelier Chlup, spoluautor OC Forum, zda je však autorem nápadu holandská kancelář T+T design, která stála u zrodu projektu Fora, nebo jde o námět místních politiků, není jasné.
(zdroj: usti-aussig.net)
Ústí nad Labem 7. prosince (ČTK) – V Ústí nad Labem dnes začala jezdit lanovka spojující obchodní centrum a zámeček Větruše. Jde o nejdelší lanovku bez podpěrných sloupů v Česku, řekl ČTK náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha. Během první hodiny lanovka přepravila kolem 300 zájemců o svezení, pak se ale na 45 minut zastavila. Měla menší závadu na hydraulice, už ale opět jezdí.
O svezení panoval mezi Ústečany velký zájem. "Na první jízdu čekala ve Fóru fronta lidí. Dorazili především starší lidé a hodně dětí, nejčastěji asi prarodiče s vnoučaty," řekla ČTK mluvčí města Ústí nad Labem Ivana Solničková. Zhruba po hodině se ale lanovka zastavila a dalších 45 minut byla mimo provoz. "Došlo k menší poruše na hydraulickém systému a protože je vše nastavené na maximální bezpečnost, systém jí zastavil. Stále je vše ve zkušebním provozu," dodala.
Lanovka stála zhruba 80 milionů korun, většinu zaplatila Evropská unie. Město na ni dalo asi 7,5 procenta. Stavba trvala necelý rok. Provozovatelem je Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Trasa mezi Větruší a střechou obchodního centra je dlouhá 330 metrů a dvě kyvadlově jezdící kabiny pro 15 osob jí překonají za dvě minuty. Lano, na kterém obě kabiny visí, měří 760 metrů a má průměr 3,6 centimetru. Lanovka překonává padesátimetrové převýšení.
"Lanovka bude jezdit každý den od 8:00 do 22:00. Kyvadlově proti sobě vyjedou kabiny z horní stanice u Větruše a z dolní na střeše obchodního centra Futurum. Jízdenka bude stát stejně jako v jiné ústeckém hromadné dopravě 15 korun," řekl Řeřicha. Město má na příští rok na provoz lanovky, který je třeba dotovat, připraveno 4,8 milionu korun.
O provoz lanovky se v jedné směně budou starat dva pracovníci ve stanicích a jeden strojník, na případný servis je vyhrazené každé první pondělí v měsíci, kdy lanovka jezdit nebude. Ústečtí strojníci se učili na dalším unikátu, na lanovce na Komáří vížku na Teplicku, která je nejdelší lanovkou bez mezizastávky ve střední Evropě. Je dlouhá téměř 2,5 kilometru.
Od lanovky si město slibuje oživení okolí Větruše, kde loni na podzim znovuotevřela restauraci a konají se tam různé společenské akce. Do oprav zámečku a jeho okolí město v uplynulých letech investovalo kolem 130 milionů korun, jsou tam nová sportoviště i bludiště.
Související články:
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…