Dým, přítmí, zvuky přes sebe, kov a filmy, to je
celkem nezvyklá výstava „dvougenerační“ ostravské architektonické kanceláře
PROJEKTSTUDIO. Dvougenerační z toho důvodu, že se jedná o výsledky práce
týmu architektů vedených dnes Davidem Kotkem, ale jehož základy
v devadesátých letech úspěšně položil jeho otec – architekt Josef Kotek s
kolegou Pavlem Krátkým.
Dnes už ateliér aktivně zhodnocuje evropská
témata – především vztah lokálních, regionálních tradic a materiálů
k velkým trendům doby velmi, velmi pozdní moderny.
Pro mě zůstává z tvorby tohoto studia asi
nejsympatičtější drobná stavba železniční zastávky v Čeladné. Jednoduchá
budova si svou pozornost nevynucuje – až bychom se pomalu těšili na vesnici za
ní – pokud by byla koncipována s podobným vtipem.
Na druhém pólu práce PROJEKTSTUDIA pak je
vizionářský projekt světelné pyramidy pro Ostravu a Brno, u nějž jsem ocenil i
videodokumentaci, která je ostatně součástí i dalších projektů.
Výstava nese název HIGH5 – což má dle tvůrců
evokovat více významů (např. Hi! – pozdrav), ale hlavně jde o prezentaci pěti
projektů vybraných jako „vysoká pětka“. Jedná se o budovu Concept house
v Ostravě s veselými vrtulemi na střeše, železniční zastávku
v Čeladné, rodinný dům ve Frýdlantu nad Ostravicí se zeleným mechem na
střeše, sídlo firmy Pospiech v Ostravě vyvedené v leštěné oceli a
projekt laserové pyramidy protínající se nad středem města Brna. Každý projekt
je prezentován krátkým výtvarným filmem a ocelovým modelem v měřítku 1:50,
vizuální zážitek z výstavy je tedy doplněn i haptickým. Překvapující pyramida,
proporčně odpovídající Cheopsově, je vytvořena ze zelených laserových paprsků
prostupujících dýmem, který ji pomáhá se zviditelnit, dává člověku možnost
uvědomit si její velikost, je v měřítku 1:200, právě ve vztahu brněnskému
náměstí.
K výstavě byla vydána stejnojmenná
publikace, která těchto pět projektů doplňuje dalšími 11 kvalitními realizacemi
PROJEKTSTUDIA.
Jak jsme s kolegou Ševčíkem uvedli
v této publikaci – žijeme v době, kdy se znovu „míchají karty“,
celosvětově se nově rozdělují šance, zátěže, centra rozhodování, pracovní
místa. Mění se „paradigma“ – již je zřejmé, které ideje ležící v základech
vývoje Evropy v 19. a 20. století byly „spotřebovány“, začínáme po době
„nové nepřehlednosti“, „ztráty identity“ (Jürgen Habermas), vnímat naši dobu
jako etapu, v níž se znovu zásadním způsobem určuje „směr dalšího vývoje“
(Helmut Renöckl).
Všechny velké epochy vyrostly ze zakořeněnosti
v zemi (Bodenständigkeit), z domova a tradice; moderní doba rušila
„hranice i tradice“ a nakonec vyústila ve ztrátu zakořeněnosti
(Bodenlosigkeit). V „naší době“ znovu narůstá význam domova, význam
regionů v kontextu integrace Evropy a globalizace.
„Domov“ je axiologická veličina – je to sdílená
hodnota, kolem níž se vše točí. Je to axis našeho života – a zdá se, že
„Ostraváci“ a architekti s Ostravskem spjatí to nejen cítí a vědí, ale
dokáží to i vyjádřit. Ostrava představuje region, kde zvládání minulosti (mj.
odkrytí a zhodnocení potenciálu brownfieldů) se zcela mimořádně propojuje
s přítomností a perspektivou budoucnosti, region, kde se setkávají tradice
Čech, Moravy, Slovenska a Polska. To vše činí Ostravu a Ostravsko silným
regionálním hráčem.
Výstava i reprezentativní publikace ostravského
PROJEKTSTUDIA dokazuje, že v Ostravě jsou architekti, kteří mají jak
široký záběr, tak dynamický švih – a rozhodně zasluhují pozornost.
V Praze
21/10/2015 napsal Ing.arch.Ondřej Beneš, PhD., doc. PhDr. Oldřich Ševčík, CSc.
Související články:
Výstava HIGH5 PROJEKTSTUDIO 25.9.2015
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,