Dým, přítmí, zvuky přes sebe, kov a filmy, to je
celkem nezvyklá výstava „dvougenerační“ ostravské architektonické kanceláře
PROJEKTSTUDIO. Dvougenerační z toho důvodu, že se jedná o výsledky práce
týmu architektů vedených dnes Davidem Kotkem, ale jehož základy
v devadesátých letech úspěšně položil jeho otec – architekt Josef Kotek s
kolegou Pavlem Krátkým.
Dnes už ateliér aktivně zhodnocuje evropská
témata – především vztah lokálních, regionálních tradic a materiálů
k velkým trendům doby velmi, velmi pozdní moderny.
Pro mě zůstává z tvorby tohoto studia asi
nejsympatičtější drobná stavba železniční zastávky v Čeladné. Jednoduchá
budova si svou pozornost nevynucuje – až bychom se pomalu těšili na vesnici za
ní – pokud by byla koncipována s podobným vtipem.
Na druhém pólu práce PROJEKTSTUDIA pak je
vizionářský projekt světelné pyramidy pro Ostravu a Brno, u nějž jsem ocenil i
videodokumentaci, která je ostatně součástí i dalších projektů.
Výstava nese název HIGH5 – což má dle tvůrců
evokovat více významů (např. Hi! – pozdrav), ale hlavně jde o prezentaci pěti
projektů vybraných jako „vysoká pětka“. Jedná se o budovu Concept house
v Ostravě s veselými vrtulemi na střeše, železniční zastávku
v Čeladné, rodinný dům ve Frýdlantu nad Ostravicí se zeleným mechem na
střeše, sídlo firmy Pospiech v Ostravě vyvedené v leštěné oceli a
projekt laserové pyramidy protínající se nad středem města Brna. Každý projekt
je prezentován krátkým výtvarným filmem a ocelovým modelem v měřítku 1:50,
vizuální zážitek z výstavy je tedy doplněn i haptickým. Překvapující pyramida,
proporčně odpovídající Cheopsově, je vytvořena ze zelených laserových paprsků
prostupujících dýmem, který ji pomáhá se zviditelnit, dává člověku možnost
uvědomit si její velikost, je v měřítku 1:200, právě ve vztahu brněnskému
náměstí.
K výstavě byla vydána stejnojmenná
publikace, která těchto pět projektů doplňuje dalšími 11 kvalitními realizacemi
PROJEKTSTUDIA.
Jak jsme s kolegou Ševčíkem uvedli
v této publikaci – žijeme v době, kdy se znovu „míchají karty“,
celosvětově se nově rozdělují šance, zátěže, centra rozhodování, pracovní
místa. Mění se „paradigma“ – již je zřejmé, které ideje ležící v základech
vývoje Evropy v 19. a 20. století byly „spotřebovány“, začínáme po době
„nové nepřehlednosti“, „ztráty identity“ (Jürgen Habermas), vnímat naši dobu
jako etapu, v níž se znovu zásadním způsobem určuje „směr dalšího vývoje“
(Helmut Renöckl).
Všechny velké epochy vyrostly ze zakořeněnosti
v zemi (Bodenständigkeit), z domova a tradice; moderní doba rušila
„hranice i tradice“ a nakonec vyústila ve ztrátu zakořeněnosti
(Bodenlosigkeit). V „naší době“ znovu narůstá význam domova, význam
regionů v kontextu integrace Evropy a globalizace.
„Domov“ je axiologická veličina – je to sdílená
hodnota, kolem níž se vše točí. Je to axis našeho života – a zdá se, že
„Ostraváci“ a architekti s Ostravskem spjatí to nejen cítí a vědí, ale
dokáží to i vyjádřit. Ostrava představuje region, kde zvládání minulosti (mj.
odkrytí a zhodnocení potenciálu brownfieldů) se zcela mimořádně propojuje
s přítomností a perspektivou budoucnosti, region, kde se setkávají tradice
Čech, Moravy, Slovenska a Polska. To vše činí Ostravu a Ostravsko silným
regionálním hráčem.
Výstava i reprezentativní publikace ostravského
PROJEKTSTUDIA dokazuje, že v Ostravě jsou architekti, kteří mají jak
široký záběr, tak dynamický švih – a rozhodně zasluhují pozornost.
V Praze
21/10/2015 napsal Ing.arch.Ondřej Beneš, PhD., doc. PhDr. Oldřich Ševčík, CSc.
Související články:
Výstava HIGH5 PROJEKTSTUDIO 25.9.2015
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…