(ČTK) – Ojedinělým propojením živé herecké a taneční akce s hudbou,
filmem a dalšími audiovizuálními technologiemi ohromila Laterna magika
před 60 lety kulturní svět. Poprvé unikátní český multimediální vynález
okouzlil diváky na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, pražskou premiéru
měl 9. května 1959 v paláci Adria. Za šest desetiletí existence scéna
několikrát změnila své postavení, nyní je jedním ze souborů Národního
divadla (ND).
U zrodu tohoto fenoménu stáli režisér
Alfréd Radok spolu se svým bratrem Emilem a architekt a scénograf Josef
Svoboda, s nímž pak byla spojena téměř celá existence Laterny magiky.
Podílela se na něm celá řada dalších umělců, většinou členů Národního
divadla. K nejznámějším patří režiséři Vladimír Svitáček a Ján Roháč,
choreograf Jiří Němeček a také Miloš Forman jako scénárista. Při
přípravě programu s názvem Laterna magika pro Expo 58 tehdy ani
netušili, že založí nejen nový divadelní pojem, ale i stejnojmenný
soubor.
Radokův a Svobodův objev – dokonalé spojení polyekranu
(promítání filmů současně na několik pláten různých tvarů) s živým děním
na jevišti – se stalo nejen v Bruselu senzací. Především díky Laterně
získala československá expozice v celkovém hodnocení nejvyšší cenu –
Zlatou hvězdu, a desítky dalších ocenění. Laterna magika pak získala
četná pozvání ze zemí na obou stranách železné opony, další státy
projevily zájem o licenci.
Po úspěchu na Expu se Laterna magika
stala jedním ze souborů ND se samostatným vedením, v jejím čele stanul
Radok. Pro svoje představení získala prostory v paláci Adria na pražské
Národní třídě. Zpočátku vznikala představení revuálního charakteru,
která lépe oslovovala zahraniční publikum, jako Zájezdový program či
Revue z bedny, která slavila úspěchy na Expo 67 v Montrealu. Možnosti
Laterny magiky v dramatickém díle ukázalo v 60. letech nastudování
Offenbachovy opery Hoffmannovy povídky či Otvírání studánek Bohuslava
Martinů v Radokově přepracovaných Variacích.
Dramaturgický zlom
nastal s příchodem Josefa Svobody jako uměleckého šéfa (v divadle
působil až do své smrti v roce 2002). Profiloval se nový celistvější,
provázaný útvar. S novými jmény – Evald Schorm, Jiří Srnec (Černé
divadlo), Eva a Jan Švankmajerovi či Pavel Šmok – přišly úspěšné
inscenace jako Pražský karneval, Ztracená pohádka aneb Výlet do hodin
nebo Sněhová královna. A především snad nejpůsobivější Kouzelný cirkus
(1977) s nápadem panoramatické pohyblivé plachty nesoucí filmový obraz.
Tato legendární inscenace o putování dvou klaunů se hraje dodnes, tedy
42 let, a má za sebou přes 6400 repríz.
Úspěchy sklízela většina
dalších představení, například Sněhová královna a Noční zkouškou, obě
s Radovanem Lukavským či Černý mnich s Janem Kačerem. K nejnáročnějším
projektům patřil koncem 80. let Odysseus s hudbou Michaela Kocába. Ten
se hrál na dvou scénách – v tehdejším Paláci kultury (dnešní Kongresové
centrum) a na Nové scéně Národního divadla.
Nová scéna, nově
postavená budova v sousedství historické budovy ND, se stala zázemím
Laterny magiky především zásluhou Josefa Svobody. Ten řadu let usiloval
o zřízení vlastní budovy pro soubor Laterny magiky. Kvůli tomu byla
v roce 1980, kdy už byla značná část novostavby hotova, schválena
výrazná změna projektu, bohužel nepříliš zdařilá. Divadelní novostavba
po svém otevření v roce 1963 sloužila nejen činohře a baletu, ale
i Laterně magice, která se zde poprvé představila v únoru 1984, a to
premiérou dětské opery Žvanivý slimejš.
Výraznou změnu Laterně
magice přinesla listopadová revoluce 1989. Divadlo, které tehdy v paláci
Adria hostilo Občanské fórum a na tři týdny bylo snad nejsledovanějším
místem republiky, se o něco později v roce 1992 osamostatnilo. Po
odchodu z paláce Adria získala příspěvková organizace Laterna Magika
z rozhodnutí ministra kultury Milana Uhdeho Novou scénu do pronájmu.
V roce 2009 rozhodl ministr kultury Václav Riedlbauch, že v té době
ztrátová Laterna magika bude působit pod Národním divadlem (ND). Vrátila
se tak tam, kde také jako experimentální scéna vznikla, a funguje jako
otevřený prostor pro moderní divadlo všech forem a žánrů. Repertoár
poslední doby více využívá progresivnější televizní a počítačovou
techniku. Stálicí je Kouzelný cirkus či například taneční inscenace
Cube. Zatím poslední premiérou je inscenace nazvaná Zahrada, která je
inspirována knižním a filmovým dílem Jiřího Trnky.
Doplněno Stavbaweb:
Od 15. května 2019 bude v Domu umění města Brna k vidění výstava: Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace
Výstava Domu uměni města Brna ve spolupráci s Národním filmovým archivem.
Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace
Kurátorky: Kateřina Svatoňová, Lucie Česálková
Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán
Dům umění Brno 15. 5. – 28. 7. 2019
vernisáž: 21. 5. od 18 hod.
Více ZDE.
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…