(ČTK) – Ojedinělým propojením živé herecké a taneční akce s hudbou,
filmem a dalšími audiovizuálními technologiemi ohromila Laterna magika
před 60 lety kulturní svět. Poprvé unikátní český multimediální vynález
okouzlil diváky na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, pražskou premiéru
měl 9. května 1959 v paláci Adria. Za šest desetiletí existence scéna
několikrát změnila své postavení, nyní je jedním ze souborů Národního
divadla (ND).
U zrodu tohoto fenoménu stáli režisér
Alfréd Radok spolu se svým bratrem Emilem a architekt a scénograf Josef
Svoboda, s nímž pak byla spojena téměř celá existence Laterny magiky.
Podílela se na něm celá řada dalších umělců, většinou členů Národního
divadla. K nejznámějším patří režiséři Vladimír Svitáček a Ján Roháč,
choreograf Jiří Němeček a také Miloš Forman jako scénárista. Při
přípravě programu s názvem Laterna magika pro Expo 58 tehdy ani
netušili, že založí nejen nový divadelní pojem, ale i stejnojmenný
soubor.
Radokův a Svobodův objev – dokonalé spojení polyekranu
(promítání filmů současně na několik pláten různých tvarů) s živým děním
na jevišti – se stalo nejen v Bruselu senzací. Především díky Laterně
získala československá expozice v celkovém hodnocení nejvyšší cenu –
Zlatou hvězdu, a desítky dalších ocenění. Laterna magika pak získala
četná pozvání ze zemí na obou stranách železné opony, další státy
projevily zájem o licenci.
Po úspěchu na Expu se Laterna magika
stala jedním ze souborů ND se samostatným vedením, v jejím čele stanul
Radok. Pro svoje představení získala prostory v paláci Adria na pražské
Národní třídě. Zpočátku vznikala představení revuálního charakteru,
která lépe oslovovala zahraniční publikum, jako Zájezdový program či
Revue z bedny, která slavila úspěchy na Expo 67 v Montrealu. Možnosti
Laterny magiky v dramatickém díle ukázalo v 60. letech nastudování
Offenbachovy opery Hoffmannovy povídky či Otvírání studánek Bohuslava
Martinů v Radokově přepracovaných Variacích.
Dramaturgický zlom
nastal s příchodem Josefa Svobody jako uměleckého šéfa (v divadle
působil až do své smrti v roce 2002). Profiloval se nový celistvější,
provázaný útvar. S novými jmény – Evald Schorm, Jiří Srnec (Černé
divadlo), Eva a Jan Švankmajerovi či Pavel Šmok – přišly úspěšné
inscenace jako Pražský karneval, Ztracená pohádka aneb Výlet do hodin
nebo Sněhová královna. A především snad nejpůsobivější Kouzelný cirkus
(1977) s nápadem panoramatické pohyblivé plachty nesoucí filmový obraz.
Tato legendární inscenace o putování dvou klaunů se hraje dodnes, tedy
42 let, a má za sebou přes 6400 repríz.
Úspěchy sklízela většina
dalších představení, například Sněhová královna a Noční zkouškou, obě
s Radovanem Lukavským či Černý mnich s Janem Kačerem. K nejnáročnějším
projektům patřil koncem 80. let Odysseus s hudbou Michaela Kocába. Ten
se hrál na dvou scénách – v tehdejším Paláci kultury (dnešní Kongresové
centrum) a na Nové scéně Národního divadla.
Nová scéna, nově
postavená budova v sousedství historické budovy ND, se stala zázemím
Laterny magiky především zásluhou Josefa Svobody. Ten řadu let usiloval
o zřízení vlastní budovy pro soubor Laterny magiky. Kvůli tomu byla
v roce 1980, kdy už byla značná část novostavby hotova, schválena
výrazná změna projektu, bohužel nepříliš zdařilá. Divadelní novostavba
po svém otevření v roce 1963 sloužila nejen činohře a baletu, ale
i Laterně magice, která se zde poprvé představila v únoru 1984, a to
premiérou dětské opery Žvanivý slimejš.
Výraznou změnu Laterně
magice přinesla listopadová revoluce 1989. Divadlo, které tehdy v paláci
Adria hostilo Občanské fórum a na tři týdny bylo snad nejsledovanějším
místem republiky, se o něco později v roce 1992 osamostatnilo. Po
odchodu z paláce Adria získala příspěvková organizace Laterna Magika
z rozhodnutí ministra kultury Milana Uhdeho Novou scénu do pronájmu.
V roce 2009 rozhodl ministr kultury Václav Riedlbauch, že v té době
ztrátová Laterna magika bude působit pod Národním divadlem (ND). Vrátila
se tak tam, kde také jako experimentální scéna vznikla, a funguje jako
otevřený prostor pro moderní divadlo všech forem a žánrů. Repertoár
poslední doby více využívá progresivnější televizní a počítačovou
techniku. Stálicí je Kouzelný cirkus či například taneční inscenace
Cube. Zatím poslední premiérou je inscenace nazvaná Zahrada, která je
inspirována knižním a filmovým dílem Jiřího Trnky.
Doplněno Stavbaweb:
Od 15. května 2019 bude v Domu umění města Brna k vidění výstava: Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace
Výstava Domu uměni města Brna ve spolupráci s Národním filmovým archivem.
Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace
Kurátorky: Kateřina Svatoňová, Lucie Česálková
Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán
Dům umění Brno 15. 5. – 28. 7. 2019
vernisáž: 21. 5. od 18 hod.
Více ZDE.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?