Lávka přes řeku Lubinu v Příboře

 … most jako kámen položený přes vodu
… most lapidární
… most socha – socha mostu
… most z ušlechtilých materiálů


Navrhli jsme minimalistický objekt z dokonalého materiálu, důležitá pro nás byla sochařská kvalita mostu. Jednoduchá geometrická forma a odstranění všeho nepodstatného umožňuje návštěvníkovi intenzivně vnímat základní obsah tohoto archetypu. Forma mostu je lapidární, most jako kámen položený přes vodu je nejstarší formou mostů. Povrch mostu je ušlechtilý, konstrukce je navržena z lesklého hladkého betonu. Zábradlí je z kruhových nerezových tyčí, madlo je dřevěné, masivní, široké, lakované lodním lakem. Osvětlení mostu pomocí světel v madle zábradlí.
 
Lávka přes řeku Lubinu v Příboře je jedinečná segmentová konstrukce, první svého druhu na území ČR. Lávka je navržena jako prostý nosník o rozpětí 35 metrů, který je vytvořený sepnutím pěti dvoukomorových segmentů délky 7,2 m, šíře 2,5 m a výšky 0,8 m. Ze statického hlediska má nosná konstrukce unikátní štíhlostní poměr výšky ku délce 1 : 44.

Jako konstrukční materiál byl použit UHPFRC třídy C110/130 s rozptýlenou ocelovou výztuží, který byl vyvinut v Kloknerově ústavu ČVUT v Praze. UHPFRC (ultra-high performance fiber reinforced concrete) je nový vysokohodnotný cementový kompozitní materiál. Jeho mechanické vlastnosti (pevnost v tlaku 120-180 MPa, tahu za ohybu cca 20-40 MPa) a zpracovatelnost, umožňují navrhovat nové konstrukce specifických parametrů a tvarů. Současně je zásadní pro využití velmi vysoká trvanlivost násobně převyšující běžný beton. Díky výjimečné trvanlivosti a odolnosti může být povrch konstrukce přímo pochozí bez dodatečných hydroizolací a krycích povrchů. Objem lávky je vylehčen dvaceti rozměrnými polystyrenovými bloky. Jedná se tak o skrytou roštovou konstrukci tvořenou systémem vzájemně spolupůsobících podélných a příčných žeber.

Segmenty lávky jsou podélně sepnuty předpínacími lany vedenými v podélných žebrech vnitřního roštu. Předpětí je, netradičně pro segmentové konstrukce, řešeno zvedanými kabely parabolického průběhu. Na lávce je navržen unikátní vícenásobný systém ochrany předpínacích lan.

Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice

        
Klient: Město Příbor
Autoři: Petr Tej, architekt a mostní inženýr, Marek Blank, architekt, Jan Mourek, mostní inženýr
Realizační dokumentace stavby: Valbek s.r.o., Lukáš Vráblík
Supervize: Kloknerův ústav ČVUT v Praze – Jiří Kolísko, UHPC konstrukce KŠ PRAFA, Štětí – Jan Marek
Realizační firma: Strabag a.s.
Rozloha: 456 m2, z toho plocha lávky 90 m2
Náklady: 14,5 mil. Kč

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*