V pondělí 9. listopadu byly uděleny každoroční ceny Amerického
betonářského institutu (ACI) v rámci soutěže ACI Excellence Awards 2015.
V coloradském Denveru převzali ocenění z rukou prezidentky ACI Sharon
L. Wood i zástupci města Čelákovic a projektové společnosti Pontex za
vynikající a inovativní provedení stavby bezbariérové lávky přes Labe
v Čelákovicích. Zavěšená lávka v Čelákovicích má největší pole v České
republice.
Výstavba lávky byla zahájena v listopadu 2012 a dokončena v dubnu
2014. Jde o první realizovanou stavbu v České republice, při které byl
využit beton velmi vysokých pevností (UHPC) s rozptýlenou drátkovou
výztuží. Druh betonu UHPC C130/150 byl vyvinut společnostmi Metrostav
& TBG z místních materiálů na základě rozsáhlého výzkumu podpořeného
z národních zdrojů Technologické agentury ČR a Ministerstva průmyslu a
obchodu ČR.
„Přestože je tento materiál značně dražší než
běžný beton, u lehkých konstrukcí o velkém rozpětí jsou vyšší náklady
kompenzovány úsporami na závěsech, pylonech a zakládání. Celkové náklady
na výstavbu lávky dosáhly 40 milionů korun, z nichž 10 milionů činila
dotace Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl starosta města Čelákovic Ing. Josef Pátek (ODS).
Lávka
propojující levý břeh Labe s rekreační oblastí Grado, a obcí Káraný
slouží chodcům a cyklistům a ve výjimečných případech ji mohou využívat i
vozidla integrovaného záchranného systému s hmotností do 3,5 tuny.
„Ocenění čelákovické lávky 1. místem v kategorii Infrastruktura
v celosvětové soutěži ACI je pro společnost Pontex největším úspěchem
v celé historii firmy,“ konstatoval s potěšením její jednatel Ing. Milan Kalný.
Při
výstavbě lávky byly zohledněny principy udržitelného rozvoje. Na
použitý materiál byly kladeny tři základní požadavky – vysoká kvalita,
trvanlivost více než 100 let a nízké náklady na údržbu. Tyto nároky se
podařilo splnit zhotoviteli stavby, kterým byla společnost Metrostav.
Lávka překonává prostor záplavového území a koryta řeky Labe s plavebním
profilem v rovinatém území Polabí. Lávka má zavěšenou nosnou konstrukci
osově symetrickou s dvojicí pylonů a rozpětím 156 m, celková délka
mostu je 254 m.
Bližší informace o projektu „Cyklistická stezka
přes Labe v Čelákovicích“ a výstavbě lávky jsou k dispozici na
internetových stránkách města ZDE.
zdroj: celakovice.cz
Doplněno Stavbaweb:
Stavba také získala prestižní ocenění Česká dopravní stavba roku 2014.
Ultravysokohodnotný beton, označovaný zkratkou UHPC (ultra-high performance concrete),
je jednou z největších výzev moderní technologie betonu po celém světě.
Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu. Za UHPC se většinou považuje beton s válcovou pevností vyšší než
150 MPa s uvažovanou životností přes 200 let v nejnáročnějších
podmínkách. TBG Metrostav dokáže tento beton po dlouhém vývoji vyrobit
a dodat na staveniště ve formě transportbetonu.
Více informací o UHPC najdete zde: TOPCRETE 20.10.2015
Fotografie z výstavby lávky najdete ZDE.
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…