Vyhlašovatelem soutěže na zpracování
architektonického a konstrukčního návrhu na novou pěší a cyklistickou lávku
přes Berounku je obec Hlásná Třebaň. Nezávislá část poroty byla složena z
architektů a odborníků na mostní konstrukce: prof. Ing. arch. Mirko Bauma, Ing.
akad. arch. Jana Šépky, Ing. Milana Komínka. Ing arch. Tomáše Pavlase a Dr.
Ing. Petra Vítka. Organizátorkou soutěže byla Ing. arch. Zuzana Kučerová. V
soutěži byly ze sedmi návrhů vybrány tři oceněné.
Hlásná Třebaň se nachází na levém břehu
řeky Berounky, na druhém břehu leží její sesterská vesnice Zadní Třebaň. Obce
propojuje pěší lávka z roku 1960. Vinou špatné údržby a několika povodní je ve velmi
špatném technickém stavu a bude nutné ji v nejbližší době nahradit. Lávka je
důležitá především pro obyvatele Hlásné Třebaně, protože ji spojuje s nádražím,
které mnozí využívají pro každodenní cesty do práce nebo do školy. Každý den
zde projde mnoho místních, ale i turistů, které zlákala návštěva okolní krajiny
náležící z velké části do CHKO Český kras. Po lávce vede i frekventovaná
cyklostezka z Prahy do Karlštejna. Je to největší stavba Hlásné Třebaně, která
má na tvář obce i okolní krajiny nezpochybnitelný vliv.
První cena: kancelář Stráský, Hustý a partneři, s.r.o.
Na návrhu porota ocenila především
geometrickou eleganci konstrukce, která souzní s okolní krajinou.
Z autorské zprávy: Lávku tvoří dva velmi ploché, vně
skloněné oblouky, které podporují ocelobetonovou mostovku. Konstrukce tvoří
samokotvený systém, ve kterém je podstatná část obloukové síly zachycena kabely
kotvenými v krajních opěrách opřených o patky oblouků. Vytváří se tak
integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních závěrů. Převáděné plynové
potrubí je integrováno do konstrukce. Mostovka vede v proměnném podélném sklonu
tak, aby chodci při zachování požadovaného průplavního profilu mohli co
nejpohodlněji přejít přes řeku. Proto jsou oblouky ve středu lávky situovány ne
pod, ale po stranách mostovky. Protože vodorovná vzdálenost oblouků je
proměnná, je možné ve středu lávky mostovku přirozeně rozšířit, a tak zde
vytvořit prostor pro zastavení a setkání. Horní povrh oblouků je maximálně 700
mm nad chodníkem, proto oblouky nebrání volnému výhledu na okolí dospělým i
dětem. Popsané uspořádání zvýrazňuje čistý tvar oblouků, nenásilně navazuje na
okolí a nevytváří v krajině dominantu.
Hodnocení poroty: Návrh nadstandardně splnil podmínky
zadání. Porota oceňuje zdařilé řešení konstrukce jak z hlediska statického, tak
i dynamického. Příznivě působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých
podpěr. Zvolená koncepce průniku oblouku a mostovky je silným tématem
zaručujícím jak čitelnost koncepce, tak i její estetické vnímání. Lávka působí
v krajině zcela přirozeným dojmem a svou elegancí umocňuje krásu prostředí.
Lávka je realizovatelná, montáž jednotlivých
dílů by mohla probíhat pomocí kabelového jeřábu. Tím by se vyřešila komplikovaná
situace ve stíněných poměrech lokality. Řešení dává předpoklad k finanční
efektivitě stavby z hlediska jejího celoživotního cyklu. Integrovaná konstrukce minimalizuje nároky na
údržbu.
Druhá cena: Ehl & Koumar architekti s.r.o.
Porota ocenila lehkost a transparentnost
navržené obloukové konstrukce.
Z autorské zprávy: Do malebného údolí Berounky
navrhujeme lávku jednoduchého tvaru a subtilní konstrukce. Nízký ocelový oblouk
překlenuje celou šířku řeky. Půdorysně posunujeme lávku dále od nádraží, aby
vedla v přímé linii na břeh Hlásné Třebáně a uvolnila zde prostor pro
krátkodobé parkování a bezkolizní nástup na lávku.
Konstrukční systém hlavního pole lávky rozpětí
105 m tvoří dvojice ocelových oblouků s táhlem tvořeným podélným ocelovým
nosníkem a předpjatou betonovou deskou. Mostovka je zavěšena pomocí síťovitě
uspořádaných závěsů z nerezových tyčí. Zábradlí tvoří nerezová sítí s madlem s
integrovaným osvětlením.
Jednoduchému vzhledu odpovídá barevné řešení s
mostovkou v přirozeném odstínu betonu s pochozí vrstvou s šedého asfaltu a
šedým nátěrem ocelových oblouků, které doplňují subtilní nerezové prvky závěsů
a sítě zábradlí. Na obou předpolích je lávka doplněna pobytovými prvky. Stávající lávka zůstane v provozu po celou
dobu výstavby.
Hodnocení poroty: Vodní tok překlenuje dvojice oblouků
se síťovou výplní a táhlem uloženým v betonové mostovce. Síťový oblouk při své
subtilnosti vyniká příznivými statickými a dynamickými parametry. Příznivě
působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých podpěr. Volba síťové výplně
zaručuje maximální transparenci konstrukce a její lehké a esteticky působivé
začlenění do okolí.
Postup výstavby – nejprve se vybuduje mostovka
uložená na pomocných podporách a poté oblouk se síťovou výplní, což respektuje
omezené prostorové možnosti staveniště. Zvolená koncepce nabízí osvědčený
konstrukční princip se standardními nároky na údržbu a provoz.
Třetí snížená cena: Sdružení Pontex & Atelier 6
Porota ocenila zajímavé konstrukční řešení,
které kombinuje více materiálů.
Z autorské zprávy: Lávka nechává vyniknout krásu přírody
a překlenuje řeku jedním obloukem, bez konstruce nad mostovkou a s pilíři těsně
u břehů mimo hlavní řečiště. Umístěna je mimo stávající lávku tak, aby mohla
být využívána po dobu realizace. Nástup tvoří, kromě parkování K+R, zejména
veřejný prostor s možností setkání či posezení – kamenná dlažba, stromy, lavice
a stůl, schody do vody.
Jedná se o třípolový rámový integrovaný most
(bez ložisek a dilatací) s mostovkou parapetního průřezu a rozpětím hlavního
pole 93 m. Jeho střední část délky 60 m tvoří dva ocelové nosníky s dolní
spřaženou železobetonovou deskou, které jsou vynášeny na předpjatých konzolách
integrovaných do krajních polí lávky tvořených tuhým uzavřeným rámem. Ocelové
nosníky střední části mostu mají příhradové stojiny ze zdánlivě náhodně
uspořádaných prutů, které v součtu poskytují dostatečnou únosnost a tuhost. Z pohledu
uživatelů lávky jsou však průhledné a působí tak jako pouhé zábradlí.
Hodnocení poroty: Hybridní konstrukce lávky sestává z
mohutných betonových rámových opěr s předpjatými konzolami, mezi něž je vloženo
ocelové pole, tvořené mostovkou se zcela nestandardními ocelovými parapetními
nosníky. Lávka tvoří integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních
závěrů. V principu správné konstrukční řešení působí v určitých aspektech
sporně. Porota se neshodla na hodnotě estetického ztvárnění celku. Kontroverzně
diskutovala působení mohutnosti nábřežních podpěr, jejich tvarování a
nestandardní řešení mezilehlého pole. Integrovaná konstrukce sice minimalizuje
do určité míry nároky na údržbu, které naopak navyšuje náročnější údržba
mezilehlého pole. Vedení plynovodu v drážce betonové mostovky porota nepovažuje
za příliš šťastné.
Postup výstavby: nejprve by se
vybudovaly betonové konzoly na pevné skruži, pak by následoval výsuv ocelové
konstrukce z levobřežní opěry s následným spuštěním do konečné polohy.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?