Na místo zbořeného Mostu se pomalu začne vracet život
Most 10. června (ČTK) – Čtvrt století po zbourání posledního domu starého Mostu by se mohl do míst, kde stávalo historické město, opět vracet život. Jezero, které zaplnilo prohlubeň severně od někdejšího centra, by mělo být napuštěno letos na podzim a potom se začnou stavět inženýrské sítě. S oblastí se počítá hlavně na rekreační účely, ale své místo bude mít i obytná zástavba. První menší stavby by mohly vyrůst zhruba za deset let, řekla ČTK náměstkyně primátora Hana Jeníčková (Severočeši.cz).
To, co se stalo v minulém století s Mostem, nemá v české historii obdoby. Na začátku komunistické éry to bylo čtyřicetitisícové město se sevřeným centrem, plným gotických staveb. Kdyby se dochovalo, zřejmě by dnes bylo památkovou rezervací, do níž by proudily davy turistů. Tehdejší vlády ovšem daly přednost velkému ložisku hnědého uhlí, které bylo navíc velmi snadné vytěžit. Postupně se město začalo stěhovat o několik kilometrů jižněji, do kopců, kde těžbě nevadilo.
Z předválečného obyvatelstva zbyla jen menšina, a noví osídlenci se do paneláků stěhovali bez sentimentu, navíc za vydatného přispění totalitní propagandy. "Lidé se těšili, že už nebudou muset sami topit anebo ohřívat vodu, v mnoha domech ve starém Mostě tekla jen studená," zavzpomínal před čtyřmi lety v deníku MF Dnes jeden z pamětníků Milan Rybák. Demolice starého města začala v roce 1964 a trvala až do roku 1987. Krom vilové zástavby okolo kopce Hněvín a několika málo staveb na jižním, takzvaném Pražském předměstí, se nedochovalo vůbec nic.
Návrat lidí by měl začít od letošního podzimu. Právě tehdy se naplní jezero severně od centra města a začnou se stavět inženýrské sítě pro rekreační a rezidenční zónu. Ty by měly stát asi 260 milionů korun, které patří do 15 miliard korun, které dává stát na likvidaci starých ekologických škod.
Pozemky mělo postupně převzít od státu město. "Projekty nyní žádají o stavební povolení. Ale jestli si někdo myslí, že si teď půjde koupit pozemek a bude tam hned stavět, tak to tedy není. Ty pozemky mají do parcel ještě hodně daleko," řekla dnes ČTK Jeníčková. "Je navíc potřeba urbanistický dohled, aby zástavba nevznikala chaoticky. Máme vybraná dvě tři místa, kde by mohly být i rodinné domky, ale ještě nejsme ve fázi, kdy bychom se o tom mohli tak konkrétně bavit," dodala.
Než oblast aspoň zčásti ožije, bude to trvat ještě hodně dlouho. Samotné jezero se musí vodohospodářsky stabilizovat a stejně tak si musí "sednout" i podloží, protože veškerou zeminu před 20 lety odhrabala rypadla a vrátila se teprve před několika lety. "Menší stavby by mohly začít vznikat v horizontu deseti let. Vše se asi bude odvíjet od zázemí pro odpočinek, hotýlků nebo občerstvoven," řekla Jeníčková.
Od jižního cípu jezera je to k přesunutému kostelu Nanebevzetí Panny Marie skoro přesně kilometr. Prostory kolem kostela plánuje město pro klidovou zónu, u níž by měl stát i model původního města. U jezera už naopak vyrostla loděnice a do budoucna by tam mohly stát menší hotely a další rekreační zařízení. A o prostoru mezi nimi se zatím spíš jen diskutuje. "Život se tam stoprocentně vrátí, ale je pořád brzy na to se bavit, jestli by tam měly vzniknout větší objekty nebo rodinná zástavba. Zatím se kloníme spíš k tomu druhému, ale je to velmi předčasné," dodala Jeníčková.
Doplněno Stavbaweb:
Lokalita Jezera Most
V okolí Jezera Most by se kromě MiniMostu, arboreta, přístaviště lodí či pláží mohla v budoucnu objevit i další atraktivní turistická lákadla. Do oblasti by se turisté mohli dostat také třeba lanovkou z Hněvína. Nevylučuje se ale ani možnost letecké dopravy, a to díky mosteckému aerodromu.
S tím vším počítá studie řešení lokality v okolí Jezera Most, kterou město prezentovalo prostřednictvím projektu Cobraman.
Celkové území, které projekt Cobraman řeší, se rozprostírá na ploše zhruba dva tisíce a osm set hektarů. Rekreační prostor okolí Jezera Most zahrnuje plochu zhruba dvanácti set padesát hektarů. Nacházet by se měl mezi dopravním koridorem, budoucí silnicí III. třídy Most – Mariánské Radčice, silnicí Most – Braňany a účelovou komunikací jižně od plaviště na severovýchodě od jezera.
Projekt COBRA-MAN je mezinárodní projekt, jehož cílem je přispění k regeneraci brownfields na území zúčastněných středoevropských měst. Projekt chce problém nevyužitých hnědých ploch řešit na evropské úrovni, a to za pomoci vytvoření koncepce managementu – pozice brownfield manažera – zakotvené v existujících městských strukturách. Implementace projektu jako takového spolu s mezinárodní výměnou zkušeností ohledně strategií managementu brownfields přispěje k jejich efektivnějšímu využití, a tím i k rozvoji města jako takového.
Most:
Bývalý povrchový důl a další projekty v blízkosti města Most budou reprezentovat tento pilotní případ v České republice. V rámci projektu bude vypracován podrobný
průzkum lokality a návrh způsobu obnovy. To bude vytvářet základ pro možnost čerpat prostředky z evropských nebo národních fondů.
Informační leták projektu naleznete zde,
Informační leták COBRMAN: Technické a územní řešení rozvoje lokality Jezero Most – Pilotní lokalita projektu COBRAMAN, draft postupové zprávy – naleznete zde.
O projektu naleznete informace i na stránkách Wikipedie – zde.
z napouštění jezera: (zdroj: Wikipedie)
Most do minulosti
– Projekt mapového serveru zobrazující historické letecké snímky a mapové a obrazové podklady z Mostecka.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…