Nic nepobídne tvořivost tak jako přísná omezení. A nemusí být ani tak přísné jako 11 m široký půdorys pro patnáctipatrový bytový dům. Přidejte k tomu dva šestnáctipatrovébloky nejbližších sousedů – a je jasné, že musíte vynalézt něco zcela mimořádného, abyste takovou zakázku splnili.
Místo: Oslo, Norsko
Developer: Oslo S Utvikling AS
Architekti: MAD arkitekter
Projekt management: Vedal Prosjekt AS
Statika: Multiconsult AS
Krajinářský architekt: Grindaker AS
Konzultant pro tepelnou techniku: Erichsen og Horgen AS
Realizace: 2013
Foto: Jiří Havran
Lokalita
Opera Quarter je čtvrť v centru Osla. Je situována mezi kolejištěm Hlavního nádraží v Oslo a Dronning Eufemias Gate – novou třídou, která spojuje východ a západ. Opera Quarter tvoří 12 budov, v nichž vznikne 10 000 nových pracovních míst a kde je plánováno 500 nových bytů. Všechny stavby zde jsou navrhovány jako by v čárovém kódu: dlouhé, útlé, vysoké objemy s řádky průhledů mezi nimi.
Situace
Urbanistický plán pro Opera Quarter je výsledkem mezinárodní soutěže z roku 2003, v níž zvítězil koncept čárového kódu od MVRDV, A-lab a DARK Arkitekter. Požadovány byly objemy obdélníkových forem táhnoucí se po celé délce stavebního pozemku a dodržující jednotný materiálový výraz. V parteru mají tyto bloky síť obchodních pasáží. Aby developerský program něco vrátil také městu, pracuje v parteru městským životem a interakcemi veřejnosti, což mají splňovat obchody, služby a úřady. Část staveniště vyhrazená bytovému domu MAD má dost mimořádné podmínky: pozemek má šířku méně než 30 metrů, navíc je lemovaný výškovými kancelářskými budovami s tmavými fasádami. Přísun denního světla od jihovýchodu je zajištěn, ale jen díky stupňovitému objemu budovy na východní straně bytů. Obecné předpisy požadují určitou vzdálenost mezi okny bytového domu a sousedních staveb, což v daném projektu nastavuje parametry pro vznik poměrně extrémních proporcí.
Byty
Díky těmto zadáním a požadavkům tak vznikl pravděpodobně jeden z nejhubenějších bytových domů na světě. Rozměry této patnáctipatrové stavby jsou 7,8×90 metrů a v nejštíhlejším místě se šířka snižuje dokonce na neuvěřitelných 6 m! Byty vysokého standardu mají dost denního světla a propojují se svým kontextem jako málokteré jiné. Budova MAD je celá jemně vyladěna, její návrh byl veden vysokými nároky na kvalitu a řídil se předpisy, na koncept čárových kódů reaguje dokonale.
V běžných patrech je šest bytů různých velikostí a tvarů. Každý byt má svůj balkon, venkovní prostory ještě doplňují velkorysé společné zahrady na střechách. Každý byt má obývací pokoj s balkonem na jihovýchod, protože geometrie sousední budovy na této straně umožňuje, aby do bytu šlo slunce celý den. Velké skleněné posuvné dveře propojují vnitřek s venkem. Při méně osluněné severovýchodní fasádě jsou umístěny koupelny a ložnice. Všechny byty mají standardní výšku stropu 2, 7 metrů.
Cik-cak linie vnějších stěn jsou navrženy tak, aby vyrovnávaly potřeby jednotlivých bytů. Hlubší balkónové plochy se mění na úzké francouzské balkony v úsecích blíže komunikačním jádrům, balkony tak vybalancovávají prostory interiéru vůči exteriéru. Komunikační jádra jsou umístěna vždy v rozích klikatící se zdi; důsledkem je zajištění příčné stability celé konstrukce. Odchylky úhlů navíc také zajišťují větší spektrum výhledů, které směřují i jinam než k vysokým zdem sousedních budov.
Fasády
Vnější plášť z eloxovaného, perforovaného hliníku vymezuje pravoúhlé těleso čárového kódu. Speciálně navržené pohyblivé fasádní prvky umožňují obyvatelům řídit, do jaké míry bude jejich byt vystaven slunečnímu světlu a veřejnému okolí. Kromě toho, že je taková funkce cenná pro obyvatele hustě obydlené čtvrti, je tato živá, proměnlivá fasáda také architektonicky zajímavá. Perforace umožňuje pohledy ven z bytu a vnější plocha má jednotný výraz. Filtrované světlo tvoří zajímavé vzory na organické vnitřní fasádě s teplým dřevěným obložením a navozuje uvnitř střízlivé obálky živou atmosféru. Za tmy proniká světlo z balkonů perforací ven a fasáda září do noci. Dialog mezi dvěma plášti a jejich kontrast patří k nejcharakterističtějším rysům návrhu.
Obchodní plochy
Využití prvních dvou pater budovu MAD propojuje s kontextem; nalézají se zde posilovna, prostory pro podnikání, kanceláře a restaurace. Protože regulace pro komerční plochy stanovují v čárovém kódu odlišné parametry, mohlo být v jihovýchodním směru přízemí rozšířeno. V tomto soklu dochází k interakci s městským okolím; lidé mohou běhat na trenažérech a při tom se dívat na vlaky projíždějící kolem nebo si mohou vychutnávat jídlo na slunné terase dvoupodlažní restaurace s výhledem na Dronning Eufemias Gate.
Doprovodné průchody
MAD navrhli kolem budovy tematizované venkovní prostory. Na jihovýchodní straně u vstupu do bytů je pás inspirovaný norskou přírodou, který má fungovat jako nárazník mezi soukromou rezidencí a městem. Je navržen spíše jako pasáž než pobytový prostor. Souvislá městská plocha je přerušena záhony lesních květin, drobných jehličnanů, vřesu a mechu, díky nimž je norský charakter zřetelný. Jsou zde vysazeny odolné druhy, které se přizpůsobí ročním obdobím a vnesou do okrsku z betonu, oceli a skla venkovskou zkušenost. Na jaře vykvete koberec z anemonek, na podzim upoutají borůvkové keříčky a zářivé barvy a v zimě je vše přikryto sněhem. Zážitek ještě doplní umělé osvětlení.
Severozápadní pruh je tematizován jako cyklistický peloton. Tato plocha byla výzvou: jak by se dalo vytvořit něco zajímavého v průchodu 10×90 metrů, kam slunce nedosvítí a kde bylo požadováno 200 stojanů na kola? Průchod bude sloužit také jako hlavní přístup ke komerčním plochám. Jednoduché, ale geniální řešení od MAD vytvořilo stojany tak krásné, že lidé s radostí chodí oklikou, jen aby se na ně mohli podívat. Speciálně navržené „bicykly“ z nerezové oceli nabízejí bezpečné uschování kol a současně jsou vizuálně a prostorově výrazným příspěvkem. Každý ze stojanů-kol má LED lampičku, směrem k fjordu jsou bílé, k městu červené.
Vnější prostory bytů
Obyvatelé bytů mají skvělé příležitosti posedět za slunečných dnů venku, dívat se po okolí nebo se družit s ostatními sousedy. Soukromé balkony a sdílené střešní terasy mají různé kvality: střešní terasa ve druhém patře je veřejně přístupná po vnějším schodišti a nabízí oddechové místo vystavené slunci a chráněné před větrem, které doplňují velké květinové nádoby. Byty ve druhém patře mají navíc ještě velké soukromé střešní terasy oddělené od té společné. Další společná střešní terasa je ve 13. patře na severovýchodní straně, protože regulace požadovaly, aby budova byla v tomto místě nižší. Pěkné výhledy na město tu umožňuje skleněné zábradlí, případně i odpolední slunce. V 15. patře je největší střešní terasa s nádhernými výhledy jak na město, tak na fjord. Pevný zahradní nábytek a květníky napomáhají dělit prostor na zóny více aktivní či více soukromé.
Dobry den, bolo by mozne zakupit konkretne cislo Stavba 3/2024? Dakujem! SC
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…