(ČTK) – Výstavba nového mostu na místě stávajícího Libeňského mostu je pro Prahu výhodnější než rekonstrukce toho současného. Vyplývá to z dílčích závěrů analýzy ČVUT, kterou si nechalo město vypracovat a kterou má ČTK k dispozici. Technická správa komunikací (TSK) rovněž požádala magistrát o prodloužení stavebního povolení na rekonstrukci mostu do konce roku 2017. Zatím totiž není znám vítěz soutěže, který opravu za zhruba dvě miliardy zajistí.
Libeňský most je v havarijním stavu a je na něm omezen provoz. Plánovanou přestavbu ovšem provází protesty. Podle odpůrců bude most při opravě zbořen, přitom je architektonicky vzácný.
V porovnávaných parametrech odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT upřednostnili stavbu nového mostu na stávajících pilířích v deseti parametrech, ve čtyřech podpořili rekonstrukci současného mostu a v jednom případě dopadly obě varianty stejně. Odborníci ve své zprávě rovněž zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce 26 metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu. Ten současný je široký 21 metrů. Podle zprávy by takové rozhodnutí bylo neekonomické a „z hlediska zachování autenticity materiálů postrádá smysl“.
Pro stavbu nového mostu podle odborníků z ČVUT hovoří například doba trvanlivosti prací – zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat 20 let, při stavbě nového je to 100 let. Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.
Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci hovoří podle odborníků zachování současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací bude nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven.
Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.
Proti možnému zbourání se postavila občanská sdružení i radnice Prahy 7. Petici podepsaly stovky lidí. Proti plánu, podle kterého měl být most rozšířen na 26 metrů a některé jeho části zbourány, stojí i Česká komora architektů.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Doplněno Stavbaweb:
Libeňský most na stránkách Wikipedie
Libeňský most /virtuální Praha
Související články:
Praha do konce roku rozhodne o budoucnosti Libeňského mostu 23.10.2015
ČKA podporuje zachování Libeňského mostu 3.8.2015
Dva pražské mosty stále nejsou po povodni opraveny 5.12.2008
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
A co madlo ?? Platná technická norma a bezpečnostní předpis stanovují jasné požadavky a parametry pro schodistě, rodinné domy v…
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…