Přestože
je montáž považována za jeden z klíčových konstrukčních principů
moderní doby, její důležitost pro dějiny moderního uvažování o městech a
jejich architektuře nebyla nikdy dosud odpovídajícím způsobem
prozkoumána. Martino Stierli se ve své přednášce pokusí nastínit dějiny
montáže v urbánních a architektonických kontextech pozdního 19. století,
její využití avantgardními hnutími počátku 20. století a její výsledné
přivlastnění postmodernou. Stierli zkoumáním fotomontáže, teorie filmu
Sergeje Eisensteina, prostorových experimentů Miese van der Roheho či
využití literární montáže v manifestu „Třeštící New York“ (1978, česky
2007) Rema Koolhaase ukazuje, jak je princip montáže stěžejní pro
moderní dobývání prostoru a pro tvorbu a ztělesňování měst současnosti.
Podíváme se společně na architekturu, fotografii, film, literaturu i
vizuální kulturu a na ukázky z děl umělců a architektů, jako jsou Mies,
Koolhaas, Hannah Höch, Paul Citroen, George Grosz, El Lisickij a Le
Corbusier.
Martino
Stierli od roku 2015 zastává funkci hlavního kurátora sbírky
architektury a designu v Muzeu moderního umění (MoMA) v New Yorku.
Dohlíží zde na pestrý program výstav a instalací a na nákup nových
uměleckých děl sekce Architektury a designu. V současnosti zde můžete
vidět jeho výstavu „Toward a Concrete Utopia: Architecture in
Yugoslavia, 1948-1980“, na níž pracoval jako kurátor spolu s Vladimirem
Kulićem. V roce 2016 zde uspořádal spolu s Ann Temkin výstavu „From the
Collection: 1960-1969“. Stierli je autorem knih „Las Vegas in the
Rearview Mirror: The City in Theory, Photography, and Film“ (Getty
Research Institute, 2013), „Montage and the Metropolis: Architecture,
Modernity and the Representation of Space“ (Yale University Press, 2018)
a spolueditorem knih „Participation in Art and Architecture“ (I. B.
Tauris, 2016) a „Before Publication: Montage in Art, Architecture, and
Book Design“ (Park Books, 2017). Organizoval a spolupodílel se na
organizaci několika výstav, a to včetně mezinárodní putovní výstavy „Las
Vegas Studio: Images from the Archives of Robert Venturi and Denise
Scott Brown“ či „The Architecture of Hedonism: Three Villas in the
Island of Capri“, která byla součástí 14. architektonického bienále v
Benátkách 2014. Stierli získal titul PhD na ETH v Curychu. Předtím, než
začal pracovat v MoMA, působil jako profesor švýcarské národní vědecké
nadace (SNSF) na Institutu dějin umění curyšské univerzity. V roce 2012
absolvoval stipendijní stáž na Getty Research Institute v Los Angeles.
Galerie VI PER
Vítkova 2, Praha 8
vipergallery.org
info@vipergallery.org
Událost na Facebooku
podle podkladů pořadatele
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…