Přestože
je montáž považována za jeden z klíčových konstrukčních principů
moderní doby, její důležitost pro dějiny moderního uvažování o městech a
jejich architektuře nebyla nikdy dosud odpovídajícím způsobem
prozkoumána. Martino Stierli se ve své přednášce pokusí nastínit dějiny
montáže v urbánních a architektonických kontextech pozdního 19. století,
její využití avantgardními hnutími počátku 20. století a její výsledné
přivlastnění postmodernou. Stierli zkoumáním fotomontáže, teorie filmu
Sergeje Eisensteina, prostorových experimentů Miese van der Roheho či
využití literární montáže v manifestu „Třeštící New York“ (1978, česky
2007) Rema Koolhaase ukazuje, jak je princip montáže stěžejní pro
moderní dobývání prostoru a pro tvorbu a ztělesňování měst současnosti.
Podíváme se společně na architekturu, fotografii, film, literaturu i
vizuální kulturu a na ukázky z děl umělců a architektů, jako jsou Mies,
Koolhaas, Hannah Höch, Paul Citroen, George Grosz, El Lisickij a Le
Corbusier.
Martino
Stierli od roku 2015 zastává funkci hlavního kurátora sbírky
architektury a designu v Muzeu moderního umění (MoMA) v New Yorku.
Dohlíží zde na pestrý program výstav a instalací a na nákup nových
uměleckých děl sekce Architektury a designu. V současnosti zde můžete
vidět jeho výstavu „Toward a Concrete Utopia: Architecture in
Yugoslavia, 1948-1980“, na níž pracoval jako kurátor spolu s Vladimirem
Kulićem. V roce 2016 zde uspořádal spolu s Ann Temkin výstavu „From the
Collection: 1960-1969“. Stierli je autorem knih „Las Vegas in the
Rearview Mirror: The City in Theory, Photography, and Film“ (Getty
Research Institute, 2013), „Montage and the Metropolis: Architecture,
Modernity and the Representation of Space“ (Yale University Press, 2018)
a spolueditorem knih „Participation in Art and Architecture“ (I. B.
Tauris, 2016) a „Before Publication: Montage in Art, Architecture, and
Book Design“ (Park Books, 2017). Organizoval a spolupodílel se na
organizaci několika výstav, a to včetně mezinárodní putovní výstavy „Las
Vegas Studio: Images from the Archives of Robert Venturi and Denise
Scott Brown“ či „The Architecture of Hedonism: Three Villas in the
Island of Capri“, která byla součástí 14. architektonického bienále v
Benátkách 2014. Stierli získal titul PhD na ETH v Curychu. Předtím, než
začal pracovat v MoMA, působil jako profesor švýcarské národní vědecké
nadace (SNSF) na Institutu dějin umění curyšské univerzity. V roce 2012
absolvoval stipendijní stáž na Getty Research Institute v Los Angeles.
Galerie VI PER
Vítkova 2, Praha 8
vipergallery.org
info@vipergallery.org
Událost na Facebooku
podle podkladů pořadatele
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…