V2com.biz – Mezinárodní letiště v Šen-čen (Shenzhen) Bao’an – Terminal 3 – zahájilo provoz 28. listopadu 2013.
	První letiště uznávaných architektů Massimiliana a Doriany Fuksas je navrženo tak, aby se stalo ikonickou stavbou, která posílí hospodářský rozvoj Šen-čenu – jednoho z nejrychleji rostoucích měst na světě. Po vítězství v mezinárodní soutěži, prošel návrh mimořádně rychlým procesem projektování a výstavby, realizované během tří let. Klient, Shenzhen Airport (Group) Co., je natolik spokojen s výrazným designem, že koná neobvyklý krok a snaží se o institucionální ochranu autorských práv – copyright.
	
	Terminál – největší samostatně stojící veřejná budova v Šen-čenu – má 63 kontaktních bran a dalších 15 vzdálených bran a kromě toho významné maloobchodní prostory. Zvýší kapacitu letiště o 58%, což umožní letišti odbavit až 45 milionů cestujících ročně.
	
	Skulpturální terminál o rozloze 500 000 m², evokuje obraz rejnoka a má nápadnou vnitřní a vnější dvojitou „kůži“, motiv včelí plástve, který obtéká konstrukci. V délce 1,5 km a se střešním rozpětím až 80 m zdůrazňují voštinové kovové a skleněné panely fasádu terminálu, a současně rozptylují přirozené světlo vnikající dovnitř. Interiér terminálu charakterizují výrazné bílé kuželovité sloupy, které nesou střechu v měřítku katedrály.
Ústředním bodem návrhu je veřejné prostranství, které se nachází na vnitřní křižovatce v budově. Má tři úrovně – odlety, přílety a služby –, které jsou vertikálně propojené. To mimo jiné umožňuje přirozenému světlu dostat se do všech úrovní.
	
	
	Interiér i exteriér od Studia Fuksas jsou pozoruhodné a elegantní. Prostorový koncept je tekutý a kombinuje dvě různé myšlenky: pohybu a pauzy. Pečlivě a s ohledem na lidskou zkušenost z takových prostředí, se Studio Fuksas v návrhu soustředilo na délku procesů, pěší vzdálenosti, snadnou orientaci, shlukování cestujících a dostupnost požadovaného vybavení.
K výjimečným prvkům interiéru patří stylizované bílé „stromy“, které slouží jako otvory klimatizace, ale také ostrůvky check-in, vstupní brány (gate) a oblasti pasové kontroly, jejichž nerezový povrch odráží plástvové struktury nahoře. Motiv pláství je přeložen do mnoha aspektů interiéru na různých úrovních – od větších maloobchodních boxů po menší 3D otisky na stěnách.
	
	Terminál 3, navržený Studiem Fuksas,  má rozhodující význam pro budoucnost Šen-čenu jako rozvíjející se obchodní a turistické destinace a bude přínosem pro celý region.
	Studio Fuksas se zabývá dvěma dalšími fázemi rozšíření letiště, jejichž dokončení se plánuje v roce 2025, resp. 2035.
	
	
	Místo: čtvrť Bao’an District, město Shenzhen (Šen-čen), provincie Kuang-tung, Čína
	Soutěž: 2008 (finalisty mezinárodní soutěže byli kromě Studia Fuksas (Itálie) také Foster + Partners (UK), Foreign Office Architects (UK), Gmp International (Německo), Kisho Kurokawa (Japonsko), Reiser+Umemoto (USA)
	Architekti: Massimiliano a Doriana Fuksas
	Interiér: Fuksas Design
	Klient: Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
	Developer: Shenzhen Planning Bureau; Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
	Dodavatel: Čínská stání stavební inženýrská korporace, Peking
	Konstrukce, fasáda a parametrický návrh: Knippers Helbig Engineering, Stuttgart, NY
	Zodpovědný architekt v Číně: BIAD (Beijing Institute of Architectural Design), Peking
	Osvětlení: Speirs & Major Associates, Edinburgh, Londýn
	Materiály: Ocel s betonovou podkladní konstrukcí
	Udržitelnost: Konstrukce byla optimalizována pro co nejlepší využití přirozeného větrání a osvětlení. Fotovoltaika uspokojí poptávku elektrické energie v tarifu T3, u budoucí fotovoltaické generace se očekává, že dosáhne kapacitu 10 MW, která bude dostatečná pro podporu elektronických zařízení celého letiště.
	Rozloha: 500 000 m2
	Dokončení stavby: 2013
	Náklady: 734 mil EUR
	Popis: Hlavní budova má dvě patra podzemní a čtyři nadzemní (částečně pět). Ve čtvrtém podlaží je odletová hala. Třetí patro propojuje mezinárodní halu s domácími odlety, v jeho středu je mezinárodní kontrolní zóna, odbavení zavazadel a kancelářské prostory po stranách. Průchod k domácím odletům, sál pro vyzvednutí zavazadel a část kancelářských prostor jsou ve druhém patře. V severovýchodní části prvního podlaží je mezinárodní příletová hala. Její střed slouží mezinárodní kontrolní zóně a vyzvedávání zavazadel.  Zde se také nacházejí CIP salonky. Mezi nimi a hlavní budovou je venkovní nádvoří.
	
	
                                    





     
 
 
 





Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…