Mateřská škola Přístavní
S nadsázkou
zvolená tématika moře, prázdnin u moře, vychází s umístěním budovy na
menším terénním výběžku, kdy objekt pomyslně evokuje koráb připravený
k plavbě. Zároveň však celý záměr představuje iniciační impuls pro své
okolí. Zaujímá pozici jakési vlajkové lodi, která ukazuje nový směr vývoje celé
lokality, dnes neutěšené transformační plochy bývalých kasáren představující menší
brownfield sousedící s hranicí historického jádra města. Svým umístěním dává
okolí vyhlídky pro budoucí koncepčnější rozvoj jak z hlediska dopravní
infrastruktury (nová městská napojení), tak z hlediska programového mixu.
Pozemek
vymezený budově školky leží na rozmezí zástavby rodinných domů a měřítkově
větších budov bytových domů, škol či food marketů koncentrujících se kolem blízkého
autobusového nádraží. S ohledem na stavební program a požadovanou
podlažnost novostavby (max. 2 podlaží) se zastavěná plocha školky blíží ke svým
plošnějším sousedům, nicméně v maximální snaze o redukci zastavění zahrady.
Právě
venkovní pobytové plochy školky se staly zásadní během formování urbánního
řešení. Zvolená figura reflektuje požadavek na vytvoření dvou oddělených
venkovních hřišť, zároveň všem třídám umožňuje vychutnávat si nejhodnotnější
výhledy směrem k historickému jádru města (posílení sounáležitosti
s místem). Pootočení budovy vůči okolní zástavbě reflektuje trasu budoucího
prodloužení ulice Prokopa Holého, hmota domu se ideálně otevírá slunci po celém
svém vnějším obvodu, přičemž vhodně definuje velkorysý předprostor mateřské školy.
Dramatický svah v jihovýchodní
části pozemku je ponechán venkovním aktivitám dětí. V rovinných úsecích
zahrady se nacházejí dvě hřiště, každé s jiným charakterem – jedno se
slunci otevírá více, druhé méně. Jedno se zaměřuje více na pohybové aktivity
(koloběžková dráha), rozvoj rovnováhy i kreativity, druhé preferuje hru,
zahradničení a dovádění (maják, skluzavky a jiné herní prvky).
V obklopení
různorodé zahrady zůstává osazen kompaktní objekt novostavby mateřské školy.
Umírněné hmotové řešení s ustupujícím druhým podlažím reaguje svým pojetím
na jinak pestré okolí, jehož architektonické hodnoty se značně různí. Přes
sevřenost hmoty objektu se uvnitř domu odehrává prostorová hra. Skrz kryté
bezbariérové závětří uživatel objektu vstupuje do vstupní haly propojené se sousedním
centrálním atriem, jež představuje srdce budovy, kolem něhož jsou semknuty
všechny ostatní prostory školky dělené na čisté a špinavé. Vedle funkce jídelny
slouží atrium jako galerie dětských výtvarných plodů, dějiště besídek, anebo
tělocvična.
Jednotlivé
třídy jsou orientovány směrem ke slunným stranám, nicméně vhodným natočením
nikdy nedochází k absolutní exponovanosti, jež by způsobovala přehřívání
pobytových místností. Servisní zázemí je situováno u severních fasád tak, aby
zároveň disponovalo vlastním vstupem, mimo hlavní vstup do budovy.
Využití
střech nad 1. NP násobí plochu venkovních pobytových prostor a navádí k pobytu
v bačkůrkách či venkovním přezutí. Krytá terasa, přístupná z ochozu
nad centrálním atriem je řešena v parafrázi venkovního altánku či
zahradního domečku. Střešní extenzivní zahrada tvořena barevnou skladbou
rostlin zpomaluje během dešťových srážek odtok vody, přispívá ke snížení
prašnosti a přehřívání okolního prostředí.
Koncepce interiéru budovy
Řešení
interiéru pomocí nehmotných prostředků nachází východiska, kterými dává
v kompaktní hmotě domu vyniknout každé z jednotlivých jednotek
interiéru – třídám a zázemí. Daného dosahuje především pomocí barev. Těmi
definuje všechny dílčí soubory budovy. Barevná odlišnost provozních jednotek
skrze okenní otvory jemně prosakuje do exteriéru, ale především uvnitř školky
zprostředkovává jednoduchou orientaci vlastním uživatelům – dětem. Ty se
v budově snadno orientují, a především pak identifikují se svou vlastní
třídou. K tomu jim dále pomáhá grafický orientační systém.
Třídy – řešení vybavení
Každá
třída sestává ze soustavy čtyř místností: herny, lehárny, umývárny a šatny.
Všechny prostupuje jednotný styl řešení. Herna, centrum každodenního pobytu
dětí, se dále dělí do dvou pomyslných (nestavebně separovaných) částí – část
kreativní a část herní.
V první
z výše uvedených jsou situovány výškově stavitelné stoly obdélníkového
půdorysu, které umožňují různé sestavy složení. Zde děti mají prostor pro
vlastní tvorbu a seberealizaci. Druhá část třídy zůstává otevřená hrám. Každá
třída pojímá skříňovou stěnu tvořenou pravidelným rastrem pro uskladnění
pomůcek a hraček. Vyjmutím jednotlivých polí gridu vznikají v rámci stěny
nejmenší prostorové jednotky třídy, tzv. zašívárny, kde se děti mohou ukrýt při
jejich toulkách za dobrodružstvím.
Zahrada MŠ
Motto:
Mateřská
škola se nachází na hraně svahu, na okraji sídla, na ostrohu, na kraji moře… je
čas vyplout…
Hmota
domu dělí zahradu na dvě části – severozápadní a jihovýchodní. Rovinatější severozápadní
části dominuje okruh pro odrážedla obepínající dvě pískové dopadové plochy s
„písečnými dunami“ – kopečky a dalšími tematickými herními prvky. Zahrada je
primárně určena pro klidnější hry menších dětí. Dopadové plochy mohou zároveň
sloužit k hrám v písku.
Severní
část zahrady je poměrně úzká a vzhledem k prudkému svahu mezi budovou MŠ a
novou opěrnou zdí na hranici pozemku je pro umístění klasických herních prvků
nevyužitelná. I přesto se zde dají hrát různé hry robinsonádního charakteru –
na schovávanou mezi kameny a porosty vrb, pod korunami stromů. Do budoucna
keřové vrby vytvoří domky a bludiště z větví.
Východním
směrem se zahrada postupně rozšiřuje a vytváří druhý herní prostor. V
návaznosti na dům vzniká rovina, která je opět využita jako velká herní písková
plocha. Přechod z domu do centrální herní plochy je řešen přes dřevěnou
palubu/molo, která děti dovede k hlavnímu hernímu prvku celé zahrady – majáku
se skluzavkou, sítěmi, lezeckou stěnou a prostorným ochozem. V okolí majáku
jsou navrženy dva dřevěné herní domky, jeden na nožičkách a druhý přízemní.
Zvláště pak domek na nožičkách svým vzhledem evokuje přímořskou atmosféru. V
horní části zahrady se pod korunami stávajících dřevin nachází sprcha s
dřevěnou palubou, kde se děti mohou ochladit za horkých dní. Za skupinou
stávajících stromů je ukrytá klasická závěsná dvoujhoupačka a travnatý plácek
pro míčové hry.
Díky
snaze zachovat maximum ze stávajícího terénu jsou v této části zahrady dvě
výškové úrovně, přičemž na tu spodní se bude možné dostat díky skluzavce nebo
po dřevěných schodech. Na nejnižší úrovni vznikne další herní plocha v rovině,
tzv. Krajina pokladů. Poblíž ztroskotaného vraku, leží dvě truhly a všude kolem
jsou v oblázcích rozsypané „drahokamy“, které tu zapomněli piráti. V
nejvýchodnějším rohu zahrady se nachází dětská zeleninová zahrada se záhonky,
ovocnými keři, kompostem, zahradním kohoutem s přípojkou pro hadici ale i
ohništěm s posezením.
Obě zahrady doplňuje výsadba
borovic, listnatých stromů, popínavých dřevin a keřových vrb se stříbrnými
listy (odkaz na jméno města Stříbro). Druhy rostlin jsou voleny tak, aby
navodily přímořskou atmosféru.
Střešní zahrada
Pokud
je budova školky „korábem“, který veze malé námořníky k vytouženému cíli, je
střešní zahrada horní palubou, kde má kapitán své dalekohledy ke správnému nastavení
kurzu plavby. Má zde i lodní telefon/tichou poštu na předávání instrukcí dalším
námořníkům a spoustu vlajek a větroznaků, aby měl přehled, odkud vane vítr do
plachet.
Střešní zahrada navazuje na jednotlivé třídy, přičemž rozšiřuje venkovní
pobytový prostor. Plochu zahrady tvoří extenzivní střecha osázená suchomilnými
rostlinami. Lokálním navýšením terénu vznikají kopečky osazené vyššími
okrasnými travinami a látkovými větroznaky na stožárech, krmítka pro ptáky a
vlaječky s námořní tématikou. Zděné zábradlí střešních zahrad v celé délce
korunuje linie pěstebních nádob pro okrasné traviny a popínavky.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Mateřská škola
Přístavní
Investor: Město
Stříbro
Místo stavby: ulice Prokopa Holého, Stříbro,
Česká republika
Ateliér / Studio: XTOPIX architekti s. r. o.
Autoři: Barbora Buryšková, Pavel
Buryška
Spolupráce: Michal
Štěpař, Lukáš
Makovský, Radek
Prokeš
Autor zahrady: Land05 Ateliér zahradní a
krajinářské architektury / Martina Forejtová, Martina Havlová
Grafika objektu: Artbureau / Jakub Wdowka, Tomáš Smrčka
Dodavatel stavby: SWIETELSKY stavební s. r. o.
Projekt: 04/2016
Realizace: 09/2018
Plocha
pozemku: 2658 m2
Zastavěná
plocha: 844m²
Plocha
zahrady: 1814 m2
Plocha
předpolí školky: 940
m2
Obestavěný
prostor: 7975m3
Užitná
plocha: 1148,97m²
Náklady: 66.000.000,- Kč vč. DPH
Fotografie: Ondřej Tylčer
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?