Současná architektura je realizována
všude, ale usiluje o to dosáhnout významu a závažnosti. Mnoho architektů
je nuceno dodávat standardní představy odrážející magazínovou kulturu;
díla jsou rychle konzumována, věcně uspokojují publikum zaměřené pouze
na to, co je nové. Zatímco stát, zákony a vysoké finance povýšeně hovoří
o podpoře architektury, zatěžují ji ve skutečnosti obrovskými břemeny –
nadměrnými předpisy, požadavky všechno ve jménu demokracie vysvětlovat a
zaváděním dalších úrovní řízení. To všechno odvádí architekty od
procesu rozhodování, odčerpává čas, který by měl být využit na
projektování, a postupně potlačuje individuální projev, originalitu a
odlišnost. Skutečná architektura je zaháněna na okraj – převažuje snaha o monotónní a bezúčelné prosazování značek a velkých jmen a úroveň řemesla klesá.
Nemělo by to tak být. Svět silně trpí centralizací a homogenizací, ale
stále existuje možnost vybojovat si v regionu, ve městě nebo v zemi
praktiky, kterým jde o kvalitu místa (na slovo vzatí odborníci v tomto
lokálně univerzálním světě jsou z RCR v katalánském Olotu). Rozsah práce
není důležitý. Alejandro Aravena, ředitel architektonické sekce
benátského Bienále 2016, dokázal zaujmout tím, co architekti dovedou –
předvedl jejich výsledky v běžném životě, v horizontu 1 mm.
Na
práci architektonické kanceláře McCullogh Mulvin Architects by se mělo
nahlížet v tomto světle; jako na pokus být činní na malém ostrově v
malých měřítcích a realizovat věci univerzální povahy. Kancelář se
rovněž věnuje prozkoumávání šíře a hloubky architektury přesahující
standardní vyjádření tvaru a materiálu, a to prostřednictvím filmu a
kritického psaní.
—
McCullough
Mulvin Architects je architektonická kancelář se sídlem v Dublinu,
která se zabývá moderní architekturou v Irsku. Tématem jejích prací jsou
vzájemné vztahy mezi uměním, krajinou a historickou pamětí; jde o
projekty z veřejné sféry, kulturní a komunální budovy, knihovny a školy;
relativně jednoduše pojaté veřejné budovy sloužící definici nových
veřejných zájmů v proměňující se společnosti, řešící problémy
rozptýleného světla a vyrovnávající se s tvrdými podmínkami v Irsku;
projekty zkoumající potenciál pro všední monumentálnost a vytvářející
architekturu v souladu s představami klientů, ale i mimo tento rámec.
Oceněné projekty: Dentální nemocnice v Dublinu (RIAI – Královský
institut architektů v Irsku, za nejlepší nemocniční budovu); Centrum
Trinity Long Room Hub (cena RIAI za nejlepší budovu určenou vzdělání, v
užším výběru poroty pro cenu RIBA (Královského institutu britských
architektů), nominace na cenu Mies van der Roheho; zvláštní uznání
občanského hnutí Europa Nostra za knihovnu v Rushi, cena RIAI za
nejlepší renovovanou stavbu; psychiatrická jednotka pro děti a
dospívající v Bessboro: cena RIAI za nejlepší zdravotnickou budovu;
knihovna Jamese Usshera na Trinity College v Dublinu, v užším výběru na
zlatou medaili RIAI (trienále), nominace na cenu Mies van der Roheho;
centrum umění Source a knihovna: RIAI za nejlepší veřejnou/kulturní
budovu; městská knihovna ve Waterfordu: regionální ocenění RIAI;
kanceláře na Lincolnově nám., uznání angl. charitativní organizace UK
Civic Trust.
Práce kanceláře zahrnuje průzkum urbánního
kontextu: McCullough Mulvin se stali se skupinou Group 91 vítězi soutěže
o rámcový plán čtvrti Temple Bar v Dublinu, kde postavili tři
samostatné kulturní budovy, a v městských částech Digital Hub a
Newmarket navrhli prostředí s různým využitím postindustriální krajiny
vhodné k životu a práci.
Akční rádius je rozšířen o publikační
činnost, výuku a výzkum: A Lost Tradition (Ztracená tradice, nakl.
Gandon, Dublin, 1987 – s Niallem McCulloughem); The Morphology of Irish
Towns (Morfologie irských měst, 1991 TCD M Litt); WORK – McCullough
Mulvin Arctects (Anne Street Press a nakl. Gandon, 2004); Rush Library
(Knihovna v Rushi, Anne Street Press a Associated Editions, 2009); The
Long Room Hub at Trinity College (Centrum Long Room Hub na Trinity
College, nakl. Gandon, 2010); Dublin Dental Hospital: Embedded Space
(Nemocnice zubního lékařství v Dublinu: zapuštěný prostor, nakl. Gandon,
2011); Blackrock Quartet (Kvarteto v Blackrocku, nakl. Gandon 2014).
Práce kanceláře McCullough Mulvin Architects byly vystavovány v
Německu, Velké Británii, Španělsku – Ceny Mies van der Roheho 2005 &
2011, Světový festival architektury 2009 & 2010, Pražské
kvadrienále 2007, Trienále v Lisabonu 2007 a Bienále v Benátkách 2008.
Přednášky o práci kanceláře v Irsku, Španělsku, Německu, Norsku, Anglii,
Polsku a USA; výuka a zkoušky na Národní irské univerzitě v Dublinu, na
Škole architektury DIT, na Queen‘s University v Belfastu, na Cesuga
(Centro de Estudios Universitarios de Galicia) v A Coruñi ve Španělsku,
na univerzitě v Cardiffu a univerzitě Roberta Gordona v Aberdeenu, na
univerzitě v Dundee, hostující kritici na EPFL ve švýcarském Lausanne a
na Cesuga ve španělské A Coruñi. McCullough Mulvin Architects mají v
rámci RIAI akreditaci se zaměřením na památkovou péči 1. stupně.
—
PŘEDNÁŠKA
KDY: 31. ledna 2017, 16-19 hod
VÝSTAVA
KDY: 19.1.-11.2.2017
KDE: Národní technická knihovna, Technická 6, 160 00 Praha 6
Nad výstavou a přednáškou převzal záštitu Charles Sheehan, velvyslanec Irska v České republice
zdroj: Kabinet architektury
Akce na Facebooku
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
A co madlo ?? Platná technická norma a bezpečnostní předpis stanovují jasné požadavky a parametry pro schodistě, rodinné domy v…
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…