Plán rozvoje a postupné přeměny městské třídy a
jejího okolí tak, aby se z ní stal příjemný veřejný prostor, nastavuje
Koncepce městské třídy 28. října–Opavská. Pro město ji připravil Městský
ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) a v říjnu ji
schválilo Zastupitelstvo města Ostravy.
Městská třída 28. října–Opavská je jednou z hlavních tepen městského života v Ostravě. Je 12 km dlouhá a vede „od tanku až ke Globusu,“ začíná tedy u Sýkorova mostu na Slezském břehu Ostravice a končí na samém konci města, na hranici Poruby a Plesné. Denně se zde pohybuje zhruba 80.000 lidí a míří sem také téměř 40 % městských investic. Jde o důležité území Ostravy, čemuž ale jeho současná podoba neodpovídá.
„Koncepce je uceleným souborem informací, který ukazuje směr rozvoje těchto ulic, a který by se měl následně propisovat do malých i velkých projektů. Na proměnu území nahlíží v několika časových rovinách. Některé změny vyžadují delší přípravu a jsou dlouhodobé povahy, například změna dopravního řešení či zástavba v rozvojových částech území. S jinými je možné začít ihned, jedná se třeba o sjednocení dlažby či výměnu laviček,“ říká vedoucí zpracovatelského týmu, architektka Zuzana Paclová.
Dokument se skládá ze tří částí,
z nichž každá sleduje jiné měřítko a časový horizont. První část
představuje dlouhodobý plán a výrazné zásahy. Jde například o změnu uspořádání
uličního profilu tak, aby chodci měli dostatečně široký chodník a cyklisté měli
svůj prostor oddělený od motorové dopravy. V některých částech bude nutné
jinak uložit sítě technické infrastruktury, aby v ulicích mohly být
stromy. Dlouhodobá vize také vymezuje rozvojová území, kterými by se měla
Ostrava podrobněji zabývat, aby i zde jednou mohl vzniknout kus města, kde se
dobře žije.
Druhá část dokumentu dělí městskou třídu na 22 úseků. Tedy částí ulice, které jsou nebo mají být stejné a koncepce zde slouží jako nástroj pro zadávání a koordinaci konkrétních investic v kratším čase. Úsek je nejmenší nutný kontext pro jakoukoliv změnu (např. u rekonstrukce křižovatky). Tato část koncepce může být podkladem pro městské obvody při plánování investic nebo pomůckou pro dialog magistrátu s městskými obvody, kterou část jak a v co upravit.
Třetí část nazvaná Manuál veřejných prostranství bude sloužit při realizaci menších investic a drobných úprav, které pozvednou vzhled i funkčnost ulic v krátkém čase. Pro rekonstrukce veřejných prostranství nebo tvorbu nových je tak k dispozici návod, jak postupovat a nad čím uvažovat. Městu i městským obvodům manuál usnadní výběr prvků, které jednotlivá prostranství tvoří.
Přípravě koncepce předcházela důkladná analýza a sběr dat a také řada setkání s klíčovými aktéry v území, především zástupci města, městských organizací a zástupci všech 9 městských obvodů, kterými třída prochází. Důležitými partnery při přípravě byli například zástupci Dopravního podniku Ostrava, ČEZ či Veolia, a také široká veřejnost. Veřejnost pak byla s přípravou koncepce seznámena prostřednictvím výstavy „Proměňme městskou třídu“ během jara a léta 2022 a komentovaných procházek vybranými částmi třídy.
Koncepce bude sloužit především městu Ostrava a obvodům, kterými třída prochází, ale také dalším organizacím. Pracovat s ní budou úředníci, architekti, projektanti nebo projektoví manažeři. Již nyní dokument slouží jako důležitý podklad při vyjádřeních a konzultaci konkrétních projektů, ke kterým se vyjadřují urbanisté ateliéru MAPPA.
S koncepcí je možné se seznámit na webu ateliéru MAPPA: KONCEPCE MESTSKE TRIDY (arcgis.com).
Druhá část dokumentu dělí městskou třídu na 22 úseků. Tedy částí ulice, které jsou nebo mají být stejné a koncepce zde slouží jako nástroj pro zadávání a koordinaci konkrétních investic v kratším čase. Úsek je nejmenší nutný kontext pro jakoukoliv změnu (např. u rekonstrukce křižovatky). Tato část koncepce může být podkladem pro městské obvody při plánování investic nebo pomůckou pro dialog magistrátu s městskými obvody, kterou část jak a v co upravit.
Třetí část nazvaná Manuál veřejných prostranství bude sloužit při realizaci menších investic a drobných úprav, které pozvednou vzhled i funkčnost ulic v krátkém čase. Pro rekonstrukce veřejných prostranství nebo tvorbu nových je tak k dispozici návod, jak postupovat a nad čím uvažovat. Městu i městským obvodům manuál usnadní výběr prvků, které jednotlivá prostranství tvoří.
Přípravě koncepce předcházela důkladná analýza a sběr dat a také řada setkání s klíčovými aktéry v území, především zástupci města, městských organizací a zástupci všech 9 městských obvodů, kterými třída prochází. Důležitými partnery při přípravě byli například zástupci Dopravního podniku Ostrava, ČEZ či Veolia, a také široká veřejnost. Veřejnost pak byla s přípravou koncepce seznámena prostřednictvím výstavy „Proměňme městskou třídu“ během jara a léta 2022 a komentovaných procházek vybranými částmi třídy.
Koncepce bude sloužit především městu Ostrava a obvodům, kterými třída prochází, ale také dalším organizacím. Pracovat s ní budou úředníci, architekti, projektanti nebo projektoví manažeři. Již nyní dokument slouží jako důležitý podklad při vyjádřeních a konzultaci konkrétních projektů, ke kterým se vyjadřují urbanisté ateliéru MAPPA.
S koncepcí je možné se seznámit na webu ateliéru MAPPA: KONCEPCE MESTSKE TRIDY (arcgis.com).
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.