(ČTK) – Firma Metroprojekt může začít připravovat podobu železničního spojení mezi pražským Veleslavínem a Letištěm Václava Havla v Ruzyni. Proti výsledkům tendru, ve kterém Metroprojekt zvítězil spolu se společností Sudop Praha s cenou téměř 61 milionů korun, se nikdo neodvolal. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak dnes podepsala se sdružením příslušnou smlouvu. ČTK to řekla mluvčí státní investorské organizace Kateřina Šubová. Klíčový úsek železničního spojení by se podle odhadů SŽDC mohl začít stavět nejdříve v roce 2020.
„Jedná se o významný krok pro vybudování klíčového úseku železničního spojení hlavního města s mezinárodním letištěm. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna, s odbočkou na ruzyňské letiště, bude v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce tak na ni bude možné vypravit až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Úsek mezi Veleslavínem a letištěm v Ruzyni procházející přes Dlouhou míli navazuje na sporný úsek mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde se místní zastupitelé postavili proti modernizaci trati z Prahy do Kladna a požadují dražší a náročnější vedení železničního spojení tunelem.
S tunelovým spojením nyní správa železnic počítá. Trasa chystaného modernizovaného spojení Praha – Kladno s odbočkou na letiště by měla vést z Masarykova nádraží do Stromovky po povrchu, dále k Veleslavínu by měla být v tunelu. Aktuální návrh podle Šubové počítá s novou zastávkou Dejvice, která by měla být podpovrchová a umístěna co nejblíže stanici metra A Hradčanská. Vlakové nádraží Praha – Dejvice by bylo zrušeno. Budova nádraží je pro provoz podle SŽDC předimenzovaná a už nyní z velké části neslouží původnímu účelu, ale prostory v ní jsou mimo jiné pronajímány jako kanceláře.
Od Dejvic by trať až k Veleslavínu měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 m. Portály ražených tunelů jsou plánovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Pro úsek mezi Výstavištěm a Veleslavínem chce SŽDC začít hledat zpracovatele podkladů pro územní rozhodnutí v první polovině příštího roku, uvedla Šubová.
Nové zastávky vzniknou dále na pražském Veleslavíně, na Dlouhé Míli nebo v Liboci. Posunuta bude rovněž zastávka Praha – Ruzyně do nové lokality za křížením s ulicí Drnovskou, uvedla SŽDC.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví od 90. let. Kromě modernizace trati z Masarykova nádraží se dříve uvažovalo i o možnosti vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnicí mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje nekončily na Masarykové nádraží, ale na významnějším hlavním nádraží.
Celá stavba má podle plánu SŽDC vyjít na zhruba 20 miliard korun. Varianta s tunelem ji má podle dřívější kalkulace prodražit o více než tři miliardy korun.
Doplněno Stavbaweb:
Podrobné informace o plánovaném projektu najdete na stránkách SŽDC: ŽELEZNICE NA LETIŠTĚ.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
O |Rychlodráze| se mluví řadu let, kdysi radní z Prahy 6 už si |kupoval nový oblek | na přestřižení pásky k jejímu zahájení. Holt dokud to nebude stát víc než blok Temelína, tak se do země nekopne.
Když už se vrtalo až do Veleslavína, protáhnutí metra z Veleslavína do prostoru Letiště Ruzyně (Václava Havla) by bylo logičtější. Vzdálenost není zase tak velká. A při zkušenostech a vybavení Metrostavu by se to zvládlo.
Současné vláčky docela stačí, jen ta frekvence by mohla být větší a počet zastávek také např. v Liboci, kde vyrostlo množství bytů a ještě další přibývají by dopravní obslužnosti jen prospěla.
S dostatečným zabezpečením hodně zvládne i jednokolejka, |křižování| vláčků při takové hustotě vícekolejných stanic by to umožňoval.
Jen chtít. Ale to jsou nejen zájmy technické… MV