(ČTK) – Podmínkou pro zapojení výtvarníků do konečné podoby stanic
trasy pražského metra D je jejich spolupráce s architekty stanic.
Vycházet pak musí z již vypracovaných návrhů, které rozvinou. ČTK to
dnes za Metroprojekt sdělil Jakub Hynek. Náměstkyně primátorky Petra
Kolínská (SZ/Trojkoalice) v pondělí řekla, že soutěž na podobu nelze
vypsat kvůli chybějícímu svolení projektantů. Proti původně podobě
protestovali Pražané i odborníci a město slíbilo výtvarnou soutěž. Trasa
D má v první fázi vést z Pankráce do Písnice a odlehčit trase C.
Výtvarníci mají podle firmy designově rozvinout již existující
architektonický návrh a spolupracovat s architekty stanic. „Když si
chcete postavit dům, architekt vám navrhne, jak má vypadat v jednotě
jeho funkce a vzhledu, aby naplňoval vaše každodenní požadavky. Pak si
můžete přizvat designéra nebo výtvarníka, aby vám navrhl interiér,
například nábytek, koberce, obrazy nebo dekorace. Oba musí na návrhu
spolupracovat,“ uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.
Vypsání architektonických soutěží žádaly v petici tisíce lidí.
Město poté přislíbilo alespoň výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do
již schváleného projektu, ale spíš jen do jeho vzhledu, například
použitých povrchů nebo osvětlení.
Kolínská v pondělí sdělila, že město nebude moci soutěž vyhlásit.
„V pátek k tomu bylo jednání, kde se nepovedlo najít řešení. Myslím si,
že je to ostuda tohoto města,“ řekla. Důvodem je chybějící svolení od
firmy Metroprojekt, aby se vzdala autorských práv a umožnila vybrat
novou výtvarnou podobu stanic. To Metroprojekt odmítl, pouze prý
požaduje, aby budoucí výtvarný design respektoval základní principy již
hotového a schváleného architektonického návrhu.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne
stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice
Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Stavba první části by měla být
hotova do roku 2022, zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není
jasné. Zatím se nepodařilo vykoupit všechny pozemky nutné pro stavbu za
odhadovaných 51,4 miliardy korun.
Doplněno Stavbaweb:
Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trasa D
Související články:
Pražští radní schválili soutěž na podobu stanic trasy metra D 19.10.2016
Petice za metro D má dost podpisů 7.9.2016
ČKA apeluje na otevřený dialog ohledně výstavby metra D 22.8.2016
Vyhlášení veřejné architektonické soutěže na projekt výstavby metra D 15.8.2016
Projektantem metra D bude Metroprojekt 11.8.2016
Praha chce architektonickou soutěž na dvě z deseti stanic metra D 6.8.2015
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Myslím, že by cestující mnohem víc přivítali, kdyby se magistrát postaral, aby byla všechna schodiště, vedoucí ke vstupům do metra, krytá. Mnoho stanic má stejný problém jako Veleslavín, dokonce i ty na navrhované trase. A výmluva, že nejde o metro, ale o podchod, je pustý alibismus. Oboje je města, i když třeba z jiného šuplíku.
Ale pokud jde o spolupráci architektů s výtvarníky, tak ta by neuškodila ani jedněm. Jen musí začít včas.