Rekonstrukce baru Fontána na bar Aquarium v Uherském Hradišti
Lokalita: Uherského Hradiště
Investor: RNDr. Jan Mitáček
Architekt: Michal Kutálek/Next Level Studio
Spolupráce: Viktor Johanis
Podlahy: Profimat
Akvárium: Pavlica akvária
Osvětlení: Müller light, Amon CS, Elektro Mléčka
Realizace: 2012
Užitná plocha: 70 m2
Foto: Martin Kocich
Rekonstrukcí původního baru jsem byl pověřen klientem, pro něhož jsem měl možnost již dříve pracovat. Jednalo se o Cafebar, kde byla poprvé použita parametricky generovaná struktura. Spokojenost s předchozí spoluprací značně usnadnila proces návrhu.
Prostor kavárny – baru je umístěn v zadní přístavbě měšťanského domu, která pochází z 90. let 20. století. Při rekonstrukci došlo k očištění od letitých nánosů „designu“ a provzdušnění prostoru vybouráním původních dekorativních oblouků. Přístavba vyplňuje celý pozemek a proto je jediným zdrojem denního světla původní světlík.
Z počátku investor trval na zachování původního názvu „Bar Fontána“, v průběhu prací ale došlo ke změně. Název zde posloužil jako zdroj inspirace konceptu pojednání prostoru. Volné asociace: fontána – gejzír – hladina vody evokují dynamický, tvarově i barevně proměnlivý děj. Tato proměnlivost světelných podmínek, mihotání světla, barev a odlesků je propsána do interiéru formou zvlněné struktury ze světlovaných vláken. Aby její účinek byl co nejvýraznější, je celý prostor pojednán monochromaticky. Světlo vytváří barevnou informaci, zatímco stroze pojednaný prostor se zaměřuje na její zhmotnění. Důležitý je povrch dopadu světla – jeho struktura, jemný kontrast mezi matnými a lesklými plochami.
Prostor je zabarvován světelnou strukturou ze světlovodných vláken. Vlákna o průměru 3mm prochází 12 skleněnými rámy, které určují výslednou morfologii. Celkem bylo použito přes 1000m vláken a dva světelné zdroje, které vytvářejí postupné přelévání barev skrze vlákna. Lze regulovat rychlost barevné změny nebo ji zcela pozastavit v určitém tónu.
Struktura je navržena metodou parametrického designu, kde na základě námi vytvořeného softwarového nástroje, byly po zadání určitých parametrů generovány různé tvarové varianty. Ty byly prověřovány ve vizualizacích a následně opět měněny. Základními parametry, které je možno měnit jsou rozměry a vzdálenost skleněných rámů, jejich zvlnění ovládané pomocí rádiusů řídících kružnic, počet vláken procházejících přes rám, jejich zhuštění atd. Metoda parametrického designu nesloužila jen pro hledání optimálního tvaru, ale především pro snadné vytvoření výrobních výkresů skleněných rámů a přesné určení potřebné délky vláken.
Nový název „Aquarium“ je odvozen od 6 m širokého akvária, které je zakomponováno do předstěny. Společně se světelnou strukturou vytváří hlavní dominantu prostoru a kompenzují tak chybějící výhled do ulice. V otevíratelné předstěně jsou umístěny technologie akvária a také zdroje světlovaných vláken. Jemná síť vláken slouží zároveň jako zvukolam. RGB LED pásky uložené na skleněných rámech slouží k případnému přisvětlení a dobarvení prostoru.
Dobry den, bolo by mozne zakupit konkretne cislo Stavba 3/2024? Dakujem! SC
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…