KDY:
Vernisáž: 27. 5. 2020, 18:00
Výstava: 28. 5. – 26. 6. 2020
KDE: Sophistica Gallery, Salvátorská 932/6, Praha 1
Michal Škoda
Přes vrstvy
každodennosti / Beyond the Layers of
Dailiness
Kurátorka: Silvia L. Čúzyová
Michal
Škoda (1962) se během svých uměleckých aktivit postupně věnoval sochařství,
malbě, instalacím a v poslední době především kresbě, autorským knihám a
objektům. Výraznou součástí jeho práce jsou příležitostně se vynořující místně
specifické intervence. Za svoji doposud nejzásadnější realizaci považuje
zrcadlový objekt v rámci „Postní intervence” v kostele Nejsvětějšího Salvátora
v Praze (2015). Vedle své autorské tvorby je Michal Škoda od roku 1998 hlavním
kurátorem Galerie současného umění a architektury – Domu umění města České
Budějovice. Galerie se za dobu jeho působení stala prestižní institucí s výrazným
mezinárodním přesahem. Autor má za sebou dlouhou řadu výstav doma i v zahraničí
a je zastoupen v mnoha soukromých i veřejných sbírkách.
Michal Škoda dlouhodobě
pracuje s černobílým obrazem a geometrií, dokonalou obrazovou kompozicí,
skladbami linií, rytmem struktur a rastrů, symetrií i asymetrií, překvapivými
akcenty, stopami času a přítomnosti člověka, a taky se skrytými významy a
mnohovrstevným – vibrujícím – vnitřním obsahem.
Specifické prožívaní prostoru, jeho vztahů, plnosti i prázdna (ve fyzické,
tělesné, mentální a spirituální rovině), záznamy každodennosti a „špína
dnů“, viděné v poeticko-technicistní vizuální redukci, se vytrvale
objevují ve Škodových fotografiích / foto-skicách, a následně ve větších
obrazových i významových celcích autorských knih a deníků. V abstrahovanější
formě a vyšší výtvarné čistotě jsou materializované do různých typů
grafitových kreseb.
KRESBA je jeho hlavním médiem
posledních let. Škodovy kresby jsou minimalizované
k nejzazším hranicím abstrakce. Jejich formální vlastnosti svádějí
k rychlému zařazení k minimalismu. Geometrie je pro umělce ideálním
prostředkem vyjádření – k hledání řádu, krásy a harmonie. Nejde tu
o pouhé zjednodušení, nýbrž o očištění a oproštění tvaru až do esenciální
podoby. Autor zanechává stopy na papíře s úmyslem komunikovat, i když
to má být zkušenost beze slov. Díla jsou ponechána bez komentáře a bez názvů.
Iniciační prožitek autora není možné rekonstruovat. Pro Sophistica Gallery byla
zvolena menší kolekce černobílých kreseb z let 2016–2018, z nichž jedna část reprezentuje chronologicky
starší typ děl, pracujících s velkými homogenními plochami čisté podkladové
bílé nebo hutné grafitové černé, a také s přísnou redukcí. Od Škodova
rezidenčního pobytu ve Vídni (léto 2018) se postupně objevují v jeho
tvorbě výrazově i formálně inovované práce, v nichž odstíny grafitové šedi
doplňují černou a bílou v plochách, tvarech i fragmentech. Kdyby
bylo možné v rámci přítomné abstrakce, minimalizace a geometrie, na něco
takového vůbec pomyslet – je tu vůči starším kresbám patrné jisté zesílení
„expresivního“ momentu, co se jeví jako zajímavý příslib pro budoucnost.
ČERNÉ
OBJEKTY jsou ve Škodově tvorbě novinkou posledních dvou let, ale také
jistým návratem k myšlení v 3D a sochařské materializaci. Jsou
budovány hmotou a prázdnem. Prázdno je pak nikoliv absencí něčeho, nýbrž
potenciálem a prostorem pro přítomnost čehokoliv. Dominuje tu absolutní jasně
definovaný tvar, který se řídí zákony harmonie a vyváženosti. Při pokusech
o jejich interpretaci je možné volit ze dvou linií. První rovinu
interpretace zakládá to, co do objektů vložil sám autor – iniciační moment, který byl při jejich zrodu. Umělec tu
materializoval své „mentální hmoty“, a vnímatelům nabízí „scény pro potenciální
prožitky“. Ve druhé rovině je pak divák konfrontován s fyzickými objemy
hmotných monolitů. Nejde tu o modely nebo architekturu, ale o autonomní
díla-objekty, které do jisté míry pracují s architektonickým výrazem a
charakterem. Nejsou určené k nějakému využití, jejich funkce je jiná – fungují vždy jen na mentální úrovni. Díla jsou situována
tam, kde pojem zaniká nebo naopak vzniká. Standardní pojmové uchopení tu
nevyhnutně selhává. Akceptovat jejich svébytnost a autonomii přináší nároky na
divákovu vnímavost. Černý objekt Bez
názvu 11, představený v Sophistica Gallery, patří do pozdější emise
objektů, které se zrodily v závěru roku 2019 a přinesly i v rámci
této prozatím velice mladé kolekce, redukci stupňovitosti a změny
v tektonické výstavbě oproti starším dílům.
Abstraktní
geometrické kresby a objekty nejsou jen plodem osobité obrazotvornosti. Jsou
také výsledkem umělcovy schopnosti zachovat jistý odstup, odfiltrovat a
transformovat ryzí subjektivitu na možnou podobu objektivity. Umělcova
zkušenost světa a specifická senzitivita zachycuje množství jedinečných jevů.
Fyzické obrazy každodennosti, její kvantity a proměnlivosti, se oproštěny od
detailů spontánně mění na mentální (fantazijní) obrazy. Geometrické podoby
předmětů, jevů, situací a vztahů – diagramy, struktury
a mapy – nejsou už tak měnlivé a prchavé, ale naopak, stabilní a
solidní (v kresbě i v prostoru). Umělec rozpoznává, navrstvuje, abstrahuje a
umělecky zaznamenává estetický, poetický, filosofický potenciál nánosů
každodennosti i velkých formujících zážitků, které nabývají v autorově
vyjádření významu esence, podstaty, základu, jednoty. Abstrakce napomáhá také k
otevřenosti interpretace. Škodova díla v sobě obsahují kromě prostoru také čas,
ale současně na něm nejsou nijak závislá. Zdůrazňují koexistenci objemů a
prázdna v jednom nedělitelném celku, ve kterém prostupuje vnější přes
vnitřní, reálné a niterné. Tyto obrazy a objekty reprezentují individuální a
sofistikovaný názor na svět. Umělecký svět Michala Škody je naplněn základními
tvary a transparentními strukturami – ilustruje
překročení mnohosti a směruje k pozitivnímu prázdnu, k zpomalení a k
„tichu jako abstraktnímu obrazu mysli“.
V
závěru této malé kurátorské úvahy se téměř neodolatelně nabízí nápad vstoupit
nejistým interpretačním krokem na půdu fenomenologie: „Fenomenologie
obrací naší pozornost k fenoménům, což znamená, že se zajímá o způsob, jímž se
nám předměty jeví.“ …„Jevení se v
podobě obrazu je velmi komplexním a často i bizarním fenoménem.“ … „Obraz je
jedním z mnoha způsobů přítomnosti věci samé a některé obrazy především
umělecké ztělesňují přítomnost mnohem intenzivněji než vněmy.“ …„Výzkum
imaginace jako zvláštní formy reprezentace tak vede k obecnější úvaze o
přítomnosti a strukturách samotné reality.“ …„Bytí je stále v pohybu a
imaginace je výsadním projevem této mimořádné schopnosti překračovat hranice
času a prostoru.“ …„Podněcuje tak k putování, přesunu, vzletu nad svět
zkušenosti, v němž nejde o opuštění tohoto světa, ale spíš o uvedení nové
dimenze.“ … „Imaginárno není reprezentací věcí, nýbrž novým způsobem jejich
existence.“
(Poznámky z
Annabelle Dufourcq: Fenomenologie imaginace. S Husserlem a Merleau-Pontym za
hranice skutečnosti a neskutečnosti. IN: Obrazotvornost v dějinách evropské
filosofie. Praha 2013, s. 277-299.)
tisková zpráva
Sophisticagallery.cz
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…