Na rozhraní Nového Města a Karlína proběhne důležitá změna územního
plánu, která pomůže zacelit jizvu v centru Prahy. Jaká konkrétní stavba v
místě vznikne, pomohou určit urbanistické studie.
„Pozemky,
kde se do 70. let nacházelo železniční nádraží, jsou majetkem hl. m.
Prahy. Máme tak jedinečnou příležitost lokalitu proměnit v kus
fungujícího města,“ vysvětluje Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.
Předtím,
než změna územního plánu proběhne, by měly vzniknout urbanistické
studie, které navrhnou několik řešení, co by na daném místě mohlo
vzniknout. Vzhledem k povaze navrhované změny je jisté, že na pozemku
vznikne pouze veřejná budova. S tím počítá i návrh Metropolitního plánu.
Jedna z možností je, že by zde mohlo vzniknout napojení na Muzeum
hlavního města Prahy.
O tom, jak by se Těšnov mohl
proměnit, se diskutuje již delší dobu. Nutnost revitalizace Těšnova
zmiňoval i světoznámý Dánský urbanista Jan Gehl v souvislosti s
navrhovanými změnami v okolí Magistrály.
Historický vývoj území
Území
dnešního Těšnova tvořilo volný prostor před hradbami Nového Města.
Brána svatého Petra (Poříčská brána, Špitálská brána) sloužila pro vstup
od Špitálských polí (tedy z oblasti pozdějšího Karlína).
Nádraží
Praha–Těšnov (Denisovo nádraží), významná novorenesanční stavba,
patřilo k trojici koncových nádraží pražského železničního uzlu.
Otevřeno bylo v roce 1875, uzavřeno v roce 1972 po zrušení tratě do
Vysočan. Z důvodu provedení přeložky sítí a výstavby severojižní
magistrály bylo zbouráno severní křídlo budovy nádraží. Plány na její
zachování nebyly zrealizovány a budova byla demolována dne 17. března
1985 kvůli zchátralému stavu.
Během výstavby metra linky C v 70.
letech minulého století byla zbourána městská struktura převážně
bytových domů v lokalitě dnešní zastávky Florenc.
______________
Změna na Těšnově je podnětem na změnu územního plánu č. 44/2017.
Informace o pořizování veškerých změn územního plánu naleznete na
www.zmenaplanu.cz.
tisková zpráva IPR
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Prioritou je nutná redukce, lépe zrušení, magistrály probíhající centrem Prahy. To zn. konečně dořešit koncepci pražské dopravy (okruhy aj.) Řešení prostoru je následné.
Pozemky města musí být zachovány jako rezerva pro veřejné stavby. Do ujasnění účelu nesmí být prodány developerům, jednalo by se o další zločin blokující rozvoj Prahy.