(ČTK) – Brněnské autobusové nádraží na Zvonařce podstoupí do konce
roku 2019 výraznou modernizaci. Otevřeno bylo ve druhé polovině 70. let
minulého století. Cílem úprav je, udělat z nepříliš přívětivého místa
nádraží odpovídající současným požadavkům na cestování. Vznikne nová
odbavovací hala naproti Vaňkovce u Opuštěné ulice a celý prostor dostane
nové osvětlení, protože dnes působí velký prostor i za slunečného dne
poměrně ponuře, řekl na tiskové konferenci architekt Ondřej Chybík z
architektonického studia Chybik+Kristof Architects.
Majitelem nádraží je společnost ČSAD Brno-město holding, která
předpokládá, že se cena rekonstrukce bude pohybovat pod 130 miliony
korun. Řekl to místopředseda představenstva firmy Antonín Grund. Na
projektu spolupracuje i město, které chce pomoci s financováním pomocí
evropského dotačního programu ITI. Zvonařka je totiž významným
mezinárodním autobusovým uzlem, kterým denně projede 1000 autobusů a
projde mezi 25.000 a 30.000 lidmi.
Pro nádraží na Zvonařce je typická konstrukce, díky níž mohou nad
nástupišti parkovat odstavené autobusy. „Nám se hrozně líbí a je to
jeden z mála příkladů brutalistní architektury v Brně. Jen je potřeba ji
celou očistit,“ řekl Chybík.
Aby se změnil typický ponurý pocit z pobytu pod konstrukcí, získá
prostor s nástupišti nové osvětlení pomocí LED pásek. „Využijeme
technologie, které před 40 lety neexistovaly. Dnes světla svítí tak, že
prostor opticky zmenšují. Nová světla budou svítit nad sebe a od
konstrukce se světlo odrazí dolů do prostoru,“ vysvětlil Chybík, který
nádraží vnímá jako veřejný prostor, který se má do budoucna začlenit do
postupně budovaného Jižního centra.
Nová odbavovací hala bude logicky tam, odkud dnes proudí nejvíce
lidí, tedy od Vaňkovky. Vznikne na místě dnešních stánků a první refýže.
Současná budova u Plotní ulice se opraví a bude sloužit
administrativním potřebám firmy i jako zázemí řidičů, po němž stále více
volají dopravci.
Průchod na nástupiště už nebude z okrajů nádraží, ale jeho
středem. „Snahou je, aby byl pohyb co nejpřehlednější a nejjednodušší,“
uvedl Chybík. Parkoviště pro osobní auta bude v jižní části nádraží.
S přestavbou časově koresponduje i přeložka tramvaje do Plotní
ulice z Dornychu, která by měla začít příští rok. Díky tomu se po více
než 40 letech dočkají lidé tramvajové zastávky přímo u nádraží a bude
moct zmizet složitý nadchod od současné zastávky Zvonařka. Stejně tak se
počítá s autobusovou zastávku v Opuštěné ulici přímo u nádraží. „Dnes
je nelogicky posunutá směrem na západ,“ řekl Chybík.
Doplněno Stavbaweb:
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Tak to je, když se díla chopí prakticky uvažující architekti, kteří mají i konstrukční minimum v rukávě. Bude to to pravé ořechové, pokud se dílo podle autorů podaří.