Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště

(ČTK) – Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut, spojení z Prahy do Kladna pak půl hodiny. Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028, uvedl na konferenci pořádané 6. června a věnované přípravě trati náměstek generálního ředitele správy železnic Mojmír Nejezchleb. Z železnice za téměř 40 miliard korun je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu, další úseky se začnou stavět za dva roky.

Podle Nejezchleba jsou aktuální přípravy železnice nejdál od doby, kdy se o trati začalo uvažovat. Upozornil na to, že jde o jeden z nejkomplikovanějších projektů, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní řeší. „Stavba prochází velmi složitým územím. Kvůli dvoukolejnosti bude nutné rozsáhlé majetkové vypořádání a také územní řízení,“ vysvětlil.

SŽDC modernizaci trati rozdělila do sedmi úseků. Rozpracovaný je zatím úsek na Negrelliho viaduktu, který bude dokončen do června příštího roku. SŽDC teď vyřizuje územní řízení k úsekům mezi pražskými částmi Bubny a Výstaviště, dále Praha-Ruzyně – Kladno a mezi Kladnem a Ostrovcem. Tyto části by měly být hotovy do roku 2024.

Nejdéle se bude čekat na stavbu úseků mezi Veleslavínem a letištěm a Veleslavínem a Výstavištěm, což je nejdražší část trati. Ve středu organizace představila nové řešení pro úsek Výstaviště-Veleslavín, jehož převážná část povede tunelem. SŽDC vybrala jižní variantu, která povede pod střešovickým masivem. Tunely budou raženy v hloubce až 80 metrů pod zemí. Organizace společně se zástupci Prahy 6 představila projekt veřejnosti.

Nejezchleb připomněl, že nová trať umožní rychlost až 120 km/h v Praze a 160 km/h mimo Prahu. Cesta z pražského Masarykova nádraží k letišti by měla trvat asi 25 minut, spojení mezi Prahou a Kladnem by měly vlaky zvládnout za půl hodiny. SŽDC nyní zkoumá také možnost napojení letiště na vysokorychlostní trať, o tom se podle náměstka rozhodne až podle výsledků studií.

Mezi hlavní přínosy nové trati účastníci konference zařadili vedle spojení letiště a Kladna s centrem Prahy také další rozvoj pražského letiště, jehož provoz by se podle ministerstva dopravy mohl do 15 let až zdvojnásobit. Výhodou by měla být také ekologická stránka, nová trať by totiž měla omezit část automobilové dopravy, nebo rozvoj pražských částí, kterými železnice povede. Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr také zmínil, že Praha by část připravované trati mohla v budoucnu využít i pro novou linku metra. Praha u Veleslavína plánuje společně se SŽDC vybudovat také velké parkoviště. Nyní je plánováno pro více než tisíc vozidel, do budoucna by se však mohlo rozšířit až pro 5000 aut.

Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště se připravuje už mnoho let. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit desetiminutový interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna.

SŽDC vybrala pro střešovické tunely novou jižní variantu
(ČTK) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala pro připravovanou trať k pražskému letišti novou, takzvanou jižní variantu střešovických tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tunel má vést pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U vojenské nemocnice. Vybraná varianta by měla být nejplynulejší ze zvažovaných tras, uvedl dnes generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Stavba úseku mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, jehož podstatnou částí tunel je, by měla vyjít přibližně na 13,3 miliardy korun. Práce na stavbě by měly začít zhruba za šest let.

Podle Svobody tím organizace vyřešila nejkomplikovanější a nejspíš i nejdražší úsek projektu. „Tunely navržené v tzv. jižní variantě jsou vedeny geologicky stabilním prostředím, neohrožují zdroje podzemní vody a sestupují hluboko pod úroveň terénu,“ uvedl. Stavba bude podle něj hluboká až 80 metrů. Původně SŽDC zvažovala, že tunely povede pod ulicemi Václavkova nebo Cukrovarnická.

Radní pro strategický rozvoj Prahy 6 Eva Smutná (za TOP 09) na dotaz ČTK uvedla, že z pohledu městské části jde o dobré řešení. „Věříme, že tato maximálně odkloněná trasa, která vede v mimořádné hloubce, nebude v rámci území Prahy 6 vyvolávat žádné konflikty,“ uvedla. Dodala, že na čtvrtek 18:00 je naplánovaná veřejná prezentace zvolené varianty v Národní technické knihovně. Setkání se zúčastní zástupci SŽDC, Prahy 6 a magistrátu.

Šéf správy železnic řekl, že ražení tunelů nijak nenaruší statiku okolní zástavby. Organizace plánuje využít razicích štítů. „Stejná technologie byla využita při prodlužování metra linky A do Motola, a přestože štíty přímo podcházely sídliště, nikdo to prakticky nezaregistroval,“ dodal Svoboda.

V rámci modernizace trati Praha-Kladno, která zahrnuje připojení Letiště Václava Havla, zůstává zatím jedinou rozestavěnou částí rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Ten bude hotový v červnu příštího roku. SŽDC v současnosti vyřizuje územní řízení k úsekům mezi pražskými částmi Bubny a Výstaviště, dále Praha-Ruzyně – Kladno a mezi Kladnem a Ostrovcem. Nedávno organizace zahájila řízení i v úseku mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem.

Organizace také pokročila v tendru na architektonickou podobu železniční stanice v pražském Veleslavíně. Do druhého kola postoupilo pět návrhů. Vítězný návrh bude podle podniku vodítkem pro další budované a modernizované stanice.

Doplněno Stavbaweb:
Podrobné informace o plánovaném projektu najdete na stránkách SŽDC: ŽELEZNICE NA LETIŠTĚ.



Související články:

Trať z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště vyjde na 31 mld Kč  20.2.2017
Metroprojekt může začít připravovat trať z Veleslavína na letiště 2.12.2016

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*