Koridor je surová betonová schránka sloužící ke spojování míst, přenosu informací i organizaci lidí. Odlitek volného podzemního objemu mezi infrastrukturou města. Vkládáme do něj tři tělesa o délce 56 metrů, která vytvářejí prostor pro přenos časem.
Václavské náměstí. Klíčový veřejný prostor v České republice. Dějiště nejdůležitějších událostí. Křižovatka dějin našeho národa. Představujeme příběh dějin na půdoryse jednoho století a příběh vývoje architektury dvou 720 m dlouhých fasádách náměstí.
Aby byl tento zážitek dostatečně autentický, bylo třeba spojit nejmodernější audiovizuální technologie s úctyhodnými technickými parametry. Chodba je v délce 56 m po obou stranách pokryta spojitým obrazem s plochou bezmála 270 m2, na kterou promítá celkem 38 laserových projektorů se zrcadlovými objektivy s ultra-krátkou projekční vzdáleností.
Svým rozlišením představuje tento projekt největší spojitou projekci v Evropě, zároveň je ale výjimečný i v měřítku celosvětovém.
Momenty zrození velkoměsta
Původní gotické náměstí s renesančními a barokními domy se během 19. a 20. století proměnilo ve velkorysý bulvár. Ten se stal středem moderní Prahy. Svědkem této proměny jsou domy na náměstí, které odrážejí ambice i styl své doby.
Změny 60 budov dnešního náměstí jsou zpracovány v časosběrné animaci. Jedna vteřina projekce je jeden reálný rok. V letech 1860–1939 se mění 66 domů, v letech 1939–2019 jen čtrnáct.
Roku 1875 dochází k vysázení stromů. Následně jsou však vykáceny a poté opět vysazovány. Plynové kandelábry střídají v předvečer elektrifikace Křižíkovy lampy. Ty jsou později nahrazeny neonovými fasádami. Temno válečného bombardování přechází v osvětlení komunistických transparentů a dále v současný smog ledkové noci. Zatímco ve 30. letech okna obytných domů zářila životem, dnes zůstávají temná a svítí jen výkladní skříně obchodů.
V prologu filmu návštěvník uvidí, co bylo v prostoru Václavského náměstí v době prvohorních moří nebo na samém počátku vesmíru.
Momenty dějin 20. století
V této části se návštěvník vrací od přelomu milénia k euforii revoluce 1989. Poté se ocitá uprostřed vyprázdněných rituálů normalizace. Dalším zlomem je okupace 1968. V 50. letech je prostor plný oslav komunistické totality. Krátce před nástupem komunismu stojí na náměstí lidé a pod nacistickou nadvládou vynuceně vyjadřují loajalitu. Všemu předchází upřímná víra v Československou republiku po roce 1918.
Materiály natočené na Václavském náměstí jsou vystaveny jako muzejní exponáty.
Každé z témat je reprezentováno pásmem osmi situací, které se napříč událostmi opakují. Jsou rozděleny do dvou kategorií: akce a reakce. Akci tvoří záběry symbolu, hybné síly a situace. Reakce obsahuje záběry jedinců a davu.
Autorská zpráva
Adresa projektu: Václavské náměstí 68, Praha 1
Klient: Národní Muzeum
Studio: Kolmo.eu “ Loom on the Moon s. r. o. “ Pink Productions s.r.o.
Autoři:
Martin Hejl “ režisér, producent, architekt
Lenka Hejlová “ architekt, producent
Petr Janák “ vedoucí animátor
Ján Nálepa “ light art
Karel Poupě “ režisér, producent
Long Phi Trieu “ vedoucí ilustrátor
Spolupracovali
OBSAH:
NotReal “ 3D animace
Magiclab “ postprodukce
superlative.works “ grafika
STAVBA:
Allegro “ stavba
Aveton “ akustické řešení
Ecophon “ akustické řešení
Alucomposite Panels “ projekční plochy
Foit kamenictví “ kamenické práce
VH Steel and Construction “ technický dozor
Etna iGuzzini “ osvětlení
Virgo Advertising “ tisk expoziční grafiky
AVT Group “ AV technologie
Panasonic Business Europe “ projektory
Stavant “ realizace
MetaMechanics “ programování
Rok projektu: 2018
Rok realizace: 2019
Rozloha: cca 350 m2
Náklady: cca 35 mil. Kč
Fotografie: BoysPlayNice
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.