Experti z německého vědecko-výzkumného Fraunhoferova institutu
předali Praze závěry unikátní analýzy Morgenstadt: City Lab. Navrhují
řadu konkrétních opatření – od oživení historického centra Prahy
využitím moderních technologií, přes změny ve strategickém řízení města,
až po konkrétní projekty v oblasti energetické udržitelnosti.
Projekt Morgenstadt: City Lab přináší více než dvě desítky
konkrétních opatření. Navrhuje například oživit historické centra Prahy
využitím moderních technologií. Město by tak mohlo pomocí chytrých
aplikací navádět turisty, kteří se v současné době pohybují převážně
podél Královské cesty, i do dalších zajímavých míst v Praze. Rozmístěním
takzvaných „chytrých“ popelnic, které odpadky samy lisují, nebo
instalací inteligentního osvětlení, se zase centrum stane přívětivějším i
pro místní.
Němečtí výzkumníci také doporučili vytvořit think-tank, který by
propojoval město s univerzitami a byznysem při hledání inovativních
řešení městských problémů. Napomoci by mělo i webové rozhraní, které
bude poskytovat otevřená data o městě a jeho organizacích a zamezí tak
dublování některých procesů a aktivit.
„Praha má mladé a vzdělané
obyvatele, je ekonomicky silná a netrpí žádnými vážnějšími sociálními
problémy. Zároveň ale necítí žádný vnější tlak, aby byla proaktivní a
hledala vizi,“ konstatuje Alanus von Radecki z Fraunhoferova
institutu. Konkrétní změny by tak podle analýzy mohl učinit i samotný
magistrát – město by mělo zlepšit své strategické řízení, více
spolupracovat s firmami a univerzitami, investovat do inovací.
„V Praze trpíme takzvaným žabím syndromem. Když dáte žábu do
vařící vody, ihned vyskočí ven, když jí ale dáte do studené vody, kterou
postupně zahříváte, žába se uvaří. Hlavní město je na tom podobně,“ uvedl ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Petr Hlaváček. „Nemáme
žádné akutní problémy, a proto necítíme potřebu na sobě zásadně
pracovat. Bylo by však škoda, aby Praze oproti jiným evropským městům
ujel vlak.“
Podle německých výzkumníků Praha zaostává například v oblasti chytré
dopravy. Zatímco systém veřejné dopravy hodnotí němečtí výzkumníci jako
jednu z největších pražských devíz, konstatují, že i přes značné
investice se hlavnímu městu nepodařilo příliš snížit objem individuální
automobilové dopravy. Ta sice v centru od roku 2000 mírně klesla (o 18
%), zato na okrajích rapidně narostla (o 53 %). Navrhují proto větší
koordinaci mezi Prahou a Středočeským krajem a vytvoření tzv.
multimodálního dopravního uzlu, který by podporoval udržitelné způsoby
dopravy – veřejnou dopravu nebo sdílení aut a kol.
Fraunhoferův institut
Fraunhoferův
institut je jedna z největších vědecko-výzkumných organizací v Evropě.
Sdružuje 67 ústavů a zaměstnává 23 000 lidí, přičemž se soustředí se na
celou řadu výzkumných oblastí od zdraví, přes bezpečnost, komunikaci,
energetiku a životní prostředí. Na svém kontě má například vynález
zvukového formátu mp3.
Morgenstadt: City Lab
Cílem
projektu Morgenstadt bylo podívat se komplexně na silné a slabé stránky
Prahy, například v oblasti kvality života, ekonomického a inovačního
potenciálu či správy města. Analýza, která vznikla na základě
strukturovaných rozhovorů se zástupci města, univerzit i byznysu pomůže
Praze určit, na jaké oblasti by se měla v příštích letech soustředit, a
poslouží i jako stěžejní podklad pro tvorbu strategie dlouhodobého
rozvoje Prahy. Projekt Morgenstadt byl vyvinut na základě analýz v
úspěšných světových metropolích, jako jou New York, Berlín, Kodaň nebo
Singapur.
Studii najdete zde.
tisková zpráva IPR Praha
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?