(ČTK) – Před devadesáti lety, 28. října 1928, byl v Bechyni slavnostně otevřen unikátní železobetonový most přes řeku Lužnici, který si svým obloukem přes hluboké údolí Lužnice časem vysloužil pojmenování Bechyňská duha a stal se jedním ze symbolů tohoto jihočeského města. Most je unikátní nejenom tvarem, ale i tím, že je mostem sdruženým – vede po něm silnice i elektrifikovaná železniční trať z Tábora do Bechyně.
Most začala stavět podle projektu Eduarda Viktory firma Hlava a Kratochvíl v květnu 1926. Současně se prodlužovala železniční trať do nového nádraží na okraji Bechyně a budovala nová příjezdní silnice k mostu. Most je 203,4 metru dlouhý a vozovka je 50 metrů nad hladinou Lužnice. Rozpětí oblouku je 90 metrů.
Ve své době byla tato železobetonová stavba nezvykle odvážnou, zejména kvůli své výšce. I náklady na výstavbu byly na tehdejší dobu úctyhodné – bezmála pět milionů korun. Pro svoji unikátnost byl zařazen na seznam technických památek.
Bechyňský most je významnou dopravní spojkou pro auta i vlaky
(ČTK)
– Jako významnou spojnici vnímá Bechyně železobetonový most přes
Lužnici. Pokud by jej obyvatelé nemohli
využívat, znamenalo by to velkou komplikaci v dopravě. Obyvatelé města
to zažili při rekonstrukcích mostu, který se tyčí několik desítek metrů
nad údolím Lužnice. Poslední zásadní opravu mostu jihočeská správa a
údržba silnic učinila v roce 2004.
„Jakmile je most uzavřený,
znamená to velkou komplikaci,“ řekl ČTK místostarosta Bechyně Jiří
Rejlek. V takovém případě musí lidé využívat most v městské části
Zářečí. „Jenže ten nemá takovou nosnost, je tam určité omezení, což se
pak samozřejmě projevuje i v dopravní situaci,“ dodal Rejlek.
Po
obloukovém mostě, pro nějž se vžil název Bechyňská duha, vede silnice a
zároveň železnice. Proto je pro dopravu lidí ve městě i do města
důležitý. „Jeho stav je dobrý. Zatím poslední zásadní rekonstrukce v
roce 2004 se týkala výměny celého povrchu a sanace betonu. Kvalitu stavu
mostu potvrdila i letošní mimořádná prohlídka,“ řekl ČTK Václav Škopek z
jihočeské správy a údržby silnic.
Most je od roku 2014 národní
kulturní památkou. Jeho délka je více než 190 metrů. Škopek uvedl, že
cena stavby v roce 1928 činili 4,9 milionu československých korun. Podle
něj se nedá přesně odhadnout, kolik by podobné dílo stálo dnes.
Připustil, že by bylo vůbec složité podobnou stavbu realizovat. „A
troufám si říct, že by se cena mostu pohybovala v řádech stovek milionů
korun,“ uvedl Škopek.
Doplněno Stavbaweb:
Wikipedia / Bechyňský most Duha
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…