Fotogalerie ke článku (3)
Adresa: Radlická 3179/1E, 150 00 Praha 5
Investor: IMMO FUTURE 6 — CROSSING POINT Smíchov s. r. o.
Architekt: Stanislav Picek
Projektant: SATRA PICEK ARCHITECTS, s. r. o.
Profese:
Stavební část: SATRA s. r. o — Petržílka
Statika: Enderla
ZTI: ZTIS s. r. o. — Hendrych
VZT: Akuklima — Farka
Vytápění, chlazení: Envirotech s. r. o. — Kačer
Měření a regulace: Techniservis s. r. o. — Sedláček
Elektro: Techniservis s. r. o. — p. Lidický
Dodavatel: PORR PROJEKT, v. o. s.
Realizace: 2002
Plocha stavebního pozemku: 2550 m2
Zastavěná plocha: 2550 m2
Celkový obestavěný prostor: 70 000 m3 bez garáží
Celková podlažní plocha: 10 200 m2
STAVEBNÍ NÁKLADY
Celkové náklady bez DPH: 310 mil. Kč
Navrhuje-li architekt novostavbu na předměstí, má při zpracování konceptu většinou poněkud volnější možnosti než v intenzivní městské zástavbě. Zde je jasně dán objem, nepřekročitelné výšky říms a v případě našeho multikina například i předepsaná procentuální využitelnost střešní plochy pro technická zařízení, výška a rozměry markýzy nad vstupy atd. Snahou investora a budoucího uživatele bylo pochopitelně usilovat o získání co největšího počtu diváckých míst. Architekt pak stál před úkolem vytvořit pokud možno co nejracionálnější prostorové řešení, kde využití každého metru čtverečního bylo hodnoceno z ekonomického hlediska.
Navržený objekt multikina je součástí pražského areálu Anděl City, který tvoří budovy s odlišnou funkcí, seskupené kolem náměstí (hotel, administrativa). Objem vytyčený na pozemku ve tvaru asymetrického písmene T umožnil využívat pouze tři fasády — západní do Radlické ulice, severní do náměstí a jižní do dvora vnitrobloku. Budova má sedm nadzemních a tři podzemní podlaží. V přízemí se z exteriéru vchází do pasáže ve tvaru V třemi vstupy. Hlavní vstup je situován do náměstí, přes které přichází od stanice metra Anděl největší množství návštěvníků. Druhý vstup do pasáže je navržen z ulice Radlické a třetí z navazující pasáže sousedícího hotelu Anděl. Do pasáže je orientována kavárna (nyní pizzerie), kterou lze v letních měsících rozšířit do náměstí, pronajímatelný obchodní prostor (nyní sendvič bar), dále dva výtahy spojující pasáž se třemi podzemními patry parkingů a konečně vstupy do multikina, mezi nimiž jsou rovněž do pasáže orientovány pokladny a bufet.
Foyer kina uživatel propojil s prostorem pro videohry. Pohyb návštěvníků do horních podlaží s kinosály je řešen pomocí eskalátorů, výtahu pro vozíčkáře a schodišť. Provoz předpokládá plynulý pohyb návštěvníků od pokladen v přízemí eskalátory do třetího a pátého nadzemního podlaží do prostorů před kinosály.
V mezaninu jsou na samostatném schodišti navrženy administrativa, zázemí pro zaměstnance a komunikační centrum. Tato část mezaninu má spojení lávkou s horní úrovní foyeru s barem, odkud jsou přístupná dvě malá kina, tzv. „Golden Class“, která byla vložena do stavby dodatečně, těsně před dokončením, dle požadavku uživatele.
Ve třetím a čtvrtém nadzemním podlaží je navrženo osm malých promítacích sálů o velikosti od 102 do 158 diváků se zázemím a v horní úrovni s promítací kabinou, společnou pro všech osm sálů. Páté a šesté nadzemní podlaží zaujímají čtyři velké kinosály s počtem diváků 310 až 328, v horní úrovni opět s promítárnou společnou pro všechna čtyři kina. Celkový počet míst v kinosálech je téměř 2 400. Půdorysné dispozice jsou doplněny o deset únikových schodišť a dva evakuační výtahy v protilehlých částech objektu. V kinosálech je pro nedoslýchavé zřízena indukční smyčka.
Z hlediska reklamního bylo situování kina v rohu dlouhého a úzkého náměstí poměrně nevýhodné. Z tohoto důvodu bylo nutné najít takové architektonické řešení, aby se kino i přes svoji nenápadnou polohu pohledově uplatnilo a mělo možnost na sebe upozornit chodce přicházejícího od metra a vstupujícího do náměstí.
Problém je řešen formou reklamních ploch, které jsou pod úhlem 45 stupňů vykonzolovány z fasády. Tím vzniká poměrně členitá skulpturální architektura, vysazená z ploché fasády a zpevněná nárožní věží (s výtahem, schodišti a prostorem pro vzduchotechniku). Vyčnívající hmoty jsou zasazeny mezi zapuštěné horizontální pásy, které zjemňují měřítko fasády. Reklamní plochy jsou záměrně vymezeny a jasně definovány jako integrované součásti architektury tak, aby se v budoucnosti zabránilo jakémukoli náhodnému osazování reklam mimo již definovaná místa.
Monumentálnost fasády z ulice Radlické je zdůrazněna její symetrií (centrální vstup do pasáže, po stranách symetrické posazení schodišťových věží a věží vzduchotechniky). Horizontální členění tří velkých reklamních ploch, podtržených markýzou nad vstupy reflektuje z Radlické ulice pozorovací úhly automobilisty. Světelné obrazové reklamy kontrastují s fasádními plochami z tahokovu koksově černé barvy. Hmotnost věží, tyčících se proti nebi je záměrně oslabena použitím reflexního skla zrcadlícího nebe, zatímco základní hmoty jsou navrženy ve stříbrném Alucobondu a v opakním skle.
Celková koncepce objektu ze stavebního hlediska má jako určující prvek účel, kterému je budova určena. Jelikož se zde jedná o desetipodlažní objekt se 14 kinosály různých velikostí v patrech nad sebou, bylo nutné zohlednit především hledisko statické a akustické. Základní koncepce si vyžádala železobetonovou konstrukci, která splňuje požadavky statiky a vzhledem k objemové hmotnosti i akustiky. Stěnový krabicový systém je konstrukčně proveden tak, že vnitřní nosné stěny jsou vždy uloženy na jedné straně na stěnách obvodových a na druhé straně na dalších vnitřních nosných stěnách, které jsou od přízemí níže uloženy na sloupech. Tento systém umožnil různou kombinaci velikostí kinosálů. Všechny vodorovné konstrukce v kinosálech jsou opatřeny těžkými plovoucími podlahami a akustickými podhledy. Nosné stěnové konstrukce jsou pak doplněny sendvičovými předstěnami ze sádrokartonu s výplní izolací z minerálních vláken. Tento způsob provedení vytváří vždy po vnitřním obvodě kinosálu zcela uzavřený tlumící systém. Podmínkou bylo, aby podhledy byly zavěšeny pružně na nosné konstrukci stropů a plovoucí podlahy byly řádně odděleny od nosných konstrukcí stěn. Střešní konstrukce je řešena jako jednoplášťová s klasickou skladbou jednotlivých vrstev. Návrh nosné střešní konstrukce nad velkými kinosály vychází z požadavků velkých rozpětí (18 m) a z konstrukčního požadavku na eliminaci tepelně-dilatačních deformací. Architekt budovy Multikina není autorem interiérových dekorací. Tyto jsou dílem uživatelů jednotlivých částí objektu.
Multikino Village Cinemas Anděl obdrželo v listopadu 2002 v Cannes prestižní cenu MAPIC Award za nejlepší projekt v oblasti zábavního průmyslu v Evropě. Multikino bylo rovněž oceněno v Grand Prix 2003, vyhlášené Obcí architektů.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,