Adresa: Radlická 3179/1E, 150 00 Praha 5
Investor: IMMO FUTURE 6 — CROSSING POINT Smíchov s. r. o.
Architekt: Stanislav Picek
Projektant: SATRA PICEK ARCHITECTS, s. r. o.
Profese:
Stavební část: SATRA s. r. o — Petržílka
Statika: Enderla
ZTI: ZTIS s. r. o. — Hendrych
VZT: Akuklima — Farka
Vytápění, chlazení: Envirotech s. r. o. — Kačer
Měření a regulace: Techniservis s. r. o. — Sedláček
Elektro: Techniservis s. r. o. — p. Lidický
Dodavatel: PORR PROJEKT, v. o. s.
Realizace: 2002
Plocha stavebního pozemku: 2550 m2
Zastavěná plocha: 2550 m2
Celkový obestavěný prostor: 70 000 m3 bez garáží
Celková podlažní plocha: 10 200 m2
STAVEBNÍ NÁKLADY
Celkové náklady bez DPH: 310 mil. Kč
Navrhuje-li architekt novostavbu na předměstí, má při zpracování konceptu většinou poněkud volnější možnosti než v intenzivní městské zástavbě. Zde je jasně dán objem, nepřekročitelné výšky říms a v případě našeho multikina například i předepsaná procentuální využitelnost střešní plochy pro technická zařízení, výška a rozměry markýzy nad vstupy atd. Snahou investora a budoucího uživatele bylo pochopitelně usilovat o získání co největšího počtu diváckých míst. Architekt pak stál před úkolem vytvořit pokud možno co nejracionálnější prostorové řešení, kde využití každého metru čtverečního bylo hodnoceno z ekonomického hlediska.
Navržený objekt multikina je součástí pražského areálu Anděl City, který tvoří budovy s odlišnou funkcí, seskupené kolem náměstí (hotel, administrativa). Objem vytyčený na pozemku ve tvaru asymetrického písmene T umožnil využívat pouze tři fasády — západní do Radlické ulice, severní do náměstí a jižní do dvora vnitrobloku. Budova má sedm nadzemních a tři podzemní podlaží. V přízemí se z exteriéru vchází do pasáže ve tvaru V třemi vstupy. Hlavní vstup je situován do náměstí, přes které přichází od stanice metra Anděl největší množství návštěvníků. Druhý vstup do pasáže je navržen z ulice Radlické a třetí z navazující pasáže sousedícího hotelu Anděl. Do pasáže je orientována kavárna (nyní pizzerie), kterou lze v letních měsících rozšířit do náměstí, pronajímatelný obchodní prostor (nyní sendvič bar), dále dva výtahy spojující pasáž se třemi podzemními patry parkingů a konečně vstupy do multikina, mezi nimiž jsou rovněž do pasáže orientovány pokladny a bufet.
Foyer kina uživatel propojil s prostorem pro videohry. Pohyb návštěvníků do horních podlaží s kinosály je řešen pomocí eskalátorů, výtahu pro vozíčkáře a schodišť. Provoz předpokládá plynulý pohyb návštěvníků od pokladen v přízemí eskalátory do třetího a pátého nadzemního podlaží do prostorů před kinosály.
V mezaninu jsou na samostatném schodišti navrženy administrativa, zázemí pro zaměstnance a komunikační centrum. Tato část mezaninu má spojení lávkou s horní úrovní foyeru s barem, odkud jsou přístupná dvě malá kina, tzv. „Golden Class“, která byla vložena do stavby dodatečně, těsně před dokončením, dle požadavku uživatele.
Ve třetím a čtvrtém nadzemním podlaží je navrženo osm malých promítacích sálů o velikosti od 102 do 158 diváků se zázemím a v horní úrovni s promítací kabinou, společnou pro všech osm sálů. Páté a šesté nadzemní podlaží zaujímají čtyři velké kinosály s počtem diváků 310 až 328, v horní úrovni opět s promítárnou společnou pro všechna čtyři kina. Celkový počet míst v kinosálech je téměř 2 400. Půdorysné dispozice jsou doplněny o deset únikových schodišť a dva evakuační výtahy v protilehlých částech objektu. V kinosálech je pro nedoslýchavé zřízena indukční smyčka.
Z hlediska reklamního bylo situování kina v rohu dlouhého a úzkého náměstí poměrně nevýhodné. Z tohoto důvodu bylo nutné najít takové architektonické řešení, aby se kino i přes svoji nenápadnou polohu pohledově uplatnilo a mělo možnost na sebe upozornit chodce přicházejícího od metra a vstupujícího do náměstí.
Problém je řešen formou reklamních ploch, které jsou pod úhlem 45 stupňů vykonzolovány z fasády. Tím vzniká poměrně členitá skulpturální architektura, vysazená z ploché fasády a zpevněná nárožní věží (s výtahem, schodišti a prostorem pro vzduchotechniku). Vyčnívající hmoty jsou zasazeny mezi zapuštěné horizontální pásy, které zjemňují měřítko fasády. Reklamní plochy jsou záměrně vymezeny a jasně definovány jako integrované součásti architektury tak, aby se v budoucnosti zabránilo jakémukoli náhodnému osazování reklam mimo již definovaná místa.
Monumentálnost fasády z ulice Radlické je zdůrazněna její symetrií (centrální vstup do pasáže, po stranách symetrické posazení schodišťových věží a věží vzduchotechniky). Horizontální členění tří velkých reklamních ploch, podtržených markýzou nad vstupy reflektuje z Radlické ulice pozorovací úhly automobilisty. Světelné obrazové reklamy kontrastují s fasádními plochami z tahokovu koksově černé barvy. Hmotnost věží, tyčících se proti nebi je záměrně oslabena použitím reflexního skla zrcadlícího nebe, zatímco základní hmoty jsou navrženy ve stříbrném Alucobondu a v opakním skle.
Celková koncepce objektu ze stavebního hlediska má jako určující prvek účel, kterému je budova určena. Jelikož se zde jedná o desetipodlažní objekt se 14 kinosály různých velikostí v patrech nad sebou, bylo nutné zohlednit především hledisko statické a akustické. Základní koncepce si vyžádala železobetonovou konstrukci, která splňuje požadavky statiky a vzhledem k objemové hmotnosti i akustiky. Stěnový krabicový systém je konstrukčně proveden tak, že vnitřní nosné stěny jsou vždy uloženy na jedné straně na stěnách obvodových a na druhé straně na dalších vnitřních nosných stěnách, které jsou od přízemí níže uloženy na sloupech. Tento systém umožnil různou kombinaci velikostí kinosálů. Všechny vodorovné konstrukce v kinosálech jsou opatřeny těžkými plovoucími podlahami a akustickými podhledy. Nosné stěnové konstrukce jsou pak doplněny sendvičovými předstěnami ze sádrokartonu s výplní izolací z minerálních vláken. Tento způsob provedení vytváří vždy po vnitřním obvodě kinosálu zcela uzavřený tlumící systém. Podmínkou bylo, aby podhledy byly zavěšeny pružně na nosné konstrukci stropů a plovoucí podlahy byly řádně odděleny od nosných konstrukcí stěn. Střešní konstrukce je řešena jako jednoplášťová s klasickou skladbou jednotlivých vrstev. Návrh nosné střešní konstrukce nad velkými kinosály vychází z požadavků velkých rozpětí (18 m) a z konstrukčního požadavku na eliminaci tepelně-dilatačních deformací. Architekt budovy Multikina není autorem interiérových dekorací. Tyto jsou dílem uživatelů jednotlivých částí objektu.
Multikino Village Cinemas Anděl obdrželo v listopadu 2002 v Cannes prestižní cenu MAPIC Award za nejlepší projekt v oblasti zábavního průmyslu v Evropě. Multikino bylo rovněž oceněno v Grand Prix 2003, vyhlášené Obcí architektů.
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…