V úseku od Divadla Petra Bezruče po západní hranu sadu Dr. Milady Horákové by se ulice 28. října mohla proměnit ve velkorysý bulvár, tedy veřejný prostor, který vhodně propojí důležité objekty a plochy v okolí (např. nový koncertní sál, krajský úřad, vědeckou knihovnu „Černá kostka“ nebo třeba revitalizovaný sad Dr. Milady Horákové). Současný stav veřejného prostranství před Domem kultury města Ostravy kvalitou neodpovídá svému významu.
„Úsek u Domu kultury má vzhledem k připravovaným stavbám ambici být výkladní skříní města. Z poslepovaných asfaltových chodníků, chybějícího mobiliáře a místa, kterým většina lidí pouze projíždí, by se tak měl stát příjemný reprezentativní prostor, který bude vybízet k setrvání,“ uvedla Zuzana Paclová, architektka ateliéru MAPPA.
Veřejnou zakázku na vyhotovení studie, která navrhne řešení tohoto prostoru, vyhrál Atelier 111 architekti. Zpracovatelé se nyní zamýšlí například nad tím, jaký by měl být v daném úseku ulice dopravní režim, jaká zde má být nejvyšší povolená rychlost, kudy bude možné vést bezpečně cyklostezky nebo za jakých podmínek by ulici mohlo lemovat stromořadí. Zohledněny budou také podněty a připomínky občanů, které zazní na veřejném projednání jejího konceptu. Setkání s veřejností se uskuteční 22. listopadu 2022 v 17:00 v kavárně SKELET KAFE, na ulici 28. října 3388 v Moravské Ostravě.
Do zadání pro zpracovatele studie se již propsaly principy Koncepce městské třídy 28. října – Opavská, kterou zpracovává Městský ateliér MAPPA a která má pomoci v jejím dlouhodobém budoucím rozvoji. Studie veřejného prostranství bude dokončena na přelomu roku.
Tisková zpráva
Foto: archiv MAPPA/Roman Vlachynský
Může, ale je to příliš ambiciózní záměr. Bude konkurovat propojení Dolních Vítkovic a nové Karolíny včetně zóny za divadlem PB? Pro pěší je to daleko, spojení je možné jen tramvají nebo osobními auty. A tolik lidí, kteří by tu chodili jen tak, ne za účelem, tu nikdy nebude. Ostraváci půjdou jinam, Do prostoru Karolíny, do zóny k řece Ostravici a Masarykova náměstí plus Stodolní a okolí jatek. A co přesun osobní autodopravy jinými trasami? Tohle nedopadne dobře a budou to vyhozené peníze. Ano, úprava prostoru o.k.. ale zachovat přístup auty a dost parkovacích míst v podzemí nových objektů i dovolit vjezd a průjezd jen pro návštěvníky tohoto nového prostoru. To vše jde. A vědět, že 5 let bude trvat stav rozkopanosti celého úseku této dnešní dopravní důležité trasy. To přinese ukončení činnosti desítek zde podnikajících subjektů i zásadní omezení dostupnosti pro OSSZ, KÚ MSK i divadlo a Domu kultury. To celé vidím jako velmi nereálný sen.