(ČTK) – Na pražském Rohanském ostrově bude v plánované zástavbě
bydlet 5000 obyvatel a další tisícovky tam budou pracovat v kancelářích.
Stavět se bude na území mezi cyklostezkou a Rohanským nábřežím. Na
jednání zastupitelů Prahy 8 to v diskusi o územní studii rozvoje ostrova
řekl architekt Pavel Hnilička, který ji připravoval. Studie bude
regulovat například hustotu či výšku zástavby a bude sloužit jako
podklad pro změnu územního plánu. Na ostrově plánuje stavět společnost
Sekyra Group. První fáze výstavby by měla začít v příštím roce.
Nové budovy mají být pouze na území mezi současnou cyklostezkou a
Rohanským nábřežím. Od hrany cyklostezky má být až k Vltavě zeleň a
park. V domech tam má kromě pěti tisíc bydlících obyvatel také pracovat
6200 lidí v kancelářích a 480 ve službách. Vzniknout má 390.000 metrů
čtverečních hrubé podlahové plochy, čisté podlahové plochy to bude
300.000 metrů čtverečních.
Územní studie obsahuje takzvané regulační prvky, které nebude
smět developer porušit. Nestanovuje konkrétní podobu staveb. Stanoví ale
uliční čáru, která vymezuje tvar a směr ulice. Tzv. stavební čára pak
určuje umístění staveb a studie obsahuje rovněž výškové limity. „Výška
je držena na úroveň Karlína, jsou zde pouze lokální výškové akcenty,“
řekl Hnilička.
Studie vymezuje veřejná prostranství a parter budov, kde mají
vzniknout obchody a služby. Stavebník tak nebude moci vybudovat v
parteru vjezdy do garáží a prostory pro obchody nebudou výš než půl
metru nad chodníkem. „Developer bude mít povinnost připravit dům
stavebně tak, aby tam aktivní parter mohl vzniknout,“ řekl Hnilička.
Součástí zástavby bude pěší zóna široká asi jako ulice Na
Příkopě. Cyklostezka bude rozšířena a doplněna alejí. V plánu je stavba
školy či školky. Tu měl původně dělat developer a věnovat ji Praze 8.
Nakonec dá radnici dar 60 milionů korun vázaný na stavbu školského
zařízení. Podle vedení radnice zatím není jasné, zda bude Praha 8
potřebovat školu, či školku. Výši daru kritizovala zastupitelka Eliška
Vejchodská (SZ), podle níž je neadekvátní. Zastupitel Martin Roubíček
(ODS) navrhl, aby projekt budovy nechala udělat městská část a developer
zajistil výstavbu.
Studie bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu, která
výstavbu umožní. Schválit ji musí radní hlavního města. „Studie bude
představena a projednána v květnu s veřejností,“ řekla náměstkyně
primátorky Petra kolínská (SZ/Trojkoalice).
Společnost Sekyra Group nyní bude žádat o vydání územního
rozhodnutí. Podle výkonného ředitele Leoše Anderleho by výstavba mohla
začít v příštím roce. „Zároveň chystáme architektonické soutěže na
druhou fázi výstavby,“ řekl. Veškerá zástavba by podle něj mohla být
dokončena za 12 let. „Raději ale říkáme 12 až 15 let,“ řekl Anderle.
Území mezi cyklostezkou a Vltavou je vedeno v plánech jako
nezastavitelné. Praha tam plánuje obnovit zasypané rameno Vltavy a
odpočinkovou zónu se zelení. Vzniknout tam mají další vodní prvky.
Doplněno Stavbaweb:
Více informací o projektu ROHAN CITY společnosti Sekyra Group najdete ZDE.
Vizualizace: www.sekyragroup.cz/Rohan City
Zástupce starosty Prahy 8 pro strategický rozvoj Petr Vilgus o projektu:
Rohanský ostrov v Praze 8 má svůj plán na rozvoj. Prodej ostrova firmě
Sekyra Group schválil magistrát v šedém dávnověku (myslím v roce 2008),
pak projekt nějaký čas spal, v tomto volebním období běžely konzultace
mezi městem, městskou částí, Institutem pro plánování a rozvoj a
developerem o tom, jak bude zástavba vypadat, jak bude vypadat prostor
ulic a náměstí, a jakou veřejnou investici investor zaplatí. Zastupitelé
Prahy 8 se v dubnu seznámili se studií zástavby Rohanského ostrova.
Autorem je architekt Pavel Hnilička, jednání se účastnila i náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Celkově musím říct, že je pro mě návrh přijatelný a přijde mi, že je tu
naděje na vznik živé a hezké čtvrti. Je dobře, že město investora
dotlačilo k tvorbě studie s regulačními prvky, která dopředu určí
urbanismus území, a kterou nebude možné porušit. Samozřejmě – umím si
představit i lepší rozložení budov v území, ale spousta věcí, které jsou
normální ve starém Karlíně (byty s okny na sever nebo do ulice s
tramvajemi a auty) dnes nesmyslně znemožňují zákony a normy. Sekyrův
projekt nevytváří administrativní a od Karlína oddělené ghetto tak, jako
zbytek zástavby na Rohanském nábřeží. Vyrostou tu rozsáhlá rekreační
území, ulice budou široké a lemované stromořadím, hned podél zástavby
vede cyklostezka, kapacitní ulice, v dochozí vzdálenosti je metro a
tramvaj. V ulicích se bude počítat s tím, že jimi může jezdit
elektrobus. Automobil tu nebude nutný, kdo ho nepotřebuje, ten se tu bez
něj obejde. Investor bude dbát na to, aby v budovách vznikl živý parter
s obchody a službami – opět na rozdíl od administraček na západ od
Šaldovy. Na ostrově vyroste škola nebo školka (podle toho, co bude
potřeba). Já jsem příznivcem školy se sportovním zázemím, např. s
ohledem na to, že vedle má vzniknout nové rameno Vltavy – s veslařským
klubem. V tuto chvíli je na stole studie řešící rozložení jednotlivých
prvků a limity pro stavby. V další fázi bude řešena architektura budov i
vybavení veřejného prostoru. Investor slíbil zapojení veřejnosti do
detailního plánování čtvrti. Institut plánování a rozvoje Prahy – IPR
a Sekyra Group pozvali občany Prahy 8 a další zájemce na komentovanou
procházku po ostrově, která se uskuteční ve čtvrtek 17. května 2018 v
17.00 hodin.
Více najdete zde: https://www.praha8.cz/Zastupitelstvo-Prahy-8-projednalo-nav…
zde:http://www.sekyragroup.cz/…/rohan-ci…/architektonicke-reseni
a zde: http://www.sekyragroup.cz/…/priprav…/rohan-city/o-projektu-8
Zdroj: Facebook / Petr Vilgus
Související články:
Rohanský ostrov v Praze se přemění na místo pro rekreaci 19.3.2018
Rohanský ostrov 25.3.2010
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
zase další sídliště v pražském uličním schematu. ÚŽASNÉ!?!?!?
A.D.O.PRAHA s,r,o, Parma
17.5. bude od 17,00 h procházka územím s výkladem návrhu a možností připomínek. Sraz bude upřesněn. Nejspíše přímo od metra Invalidovna na louce.
Lokální výškové dominanty jsou chyba. Koncepce celého ostrova
musí předcházet řešení jeho části. Stavební program, kromě bydlení, je v rozporu se strategickými prioritami Prahy, pro které nejsou dosud zajištěny plochy (pro veřejné budovy, vysoké školy, věda, výzkum, kultura…).
Prodeje obecních, státních pozemků developerům před rozhodnutím o funkčním využití v zájmu města je chyba obrovská.